چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ / ۱۰:۰۳
کد مطلب: 33805
۱

فعالیت ۲۵۰ مرکز مشاوره ژنتیک در کشور

به گزارش مهر، مجید رضازاده صبح امروز در سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و پیشگیری از معلولیت‌ها افزود: در راستای پیشگیری از بیماریهای ژنتیکی و مشاوره در سال جاری دو طرح پایلوت در حوزه ژنتیک در کشور برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته طرح غربالگری افراد ۱۵ تا ۲۵ سال، در خصوص اختلالات ژنتیکی با همکاری آموزش و پرورش در ۴ شهر برگزار شد که در نهایت ۵ هزار و ۵۰۰ فرد مشکوک به اختلالات ژنتیکی شناسایی شدند که بنا داریم این طرح را امسال در ۳۱ شهر، اجرا کنیم.

وی اظهار داشت: مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج طرح دیگری بود که در سال گذشته به‌صورت پایلوت در ۴ شهر اجرا شد که امسال نیز این طرح در ۳۱ شهر اجرا می‌شود. وی با تأکید بر اینکه بهترین زمان تشخیص و مشاوره ژنتیک زمانی است که فرد هنوز تصمیم به ازدواج نگرفته است، تصریح کرد: درحالی این زمان از دست می‌رود که افراد در زمان بارداری به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در پایان خاطرنشان کرد: مشاور ژنتیک مانع ازدواج نیست و هشدارهای لازم را در خصوص فرزندآوری می‌دهد.

وی گفت: سال گذشته ۶۰۰ سقط درمانی از طریق مشاوره‌های ژنتیک در کشور انجام شد و در صورتی که این امر صورت نمی‌پذیرفت، هزینه‌های بسیار زیادی به جامعه تحمیل می‌شد. ما توانستیم با پیشگیری به‌موقع از هزینه‌های اضافی جلوگیری کنیم.

وی با تأکید بر اینکه هزینه‌فایده مشاوره ژنتیک، یک به صد است، بیان داشت: هم‌اکنون ۲۵۰ مرکز مشاوره ژنتیک در کشور فعال هستند که از این تعداد ۲۰۰ مرکز خصوصی و مابقی دولتی هستند و درواقع کم‌تر از ۱۰ درصد از مراکز مشاوره ژنتیک دولتی هستند.

رضازاده اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده از سوی سازمان بهزیستی کشور در صورتی که افراد بی‌بضاعت توان پرداخت هزینه مشاوره ژنتیک و حتی آزمایشات را نداشته باشد، می‌تواند از یارانه در نظر گرفته‌شده در این بخش استفاده کند و به‌صورت رایگان پذیرش شود.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: حدود ۱۷ سال است که سازمان بهزیستی در امر مشاوره ژنتیک خدمات گسترده‌ای را در سطح کشور آغاز کرده است و در این مسیر به موفقیت‌های چشم‌گیری دست پیدا کرده است.
وی با اشاره به برگزاری سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و پیشگیری از معلولیت‌ها، خاطرنشان کرد: در این سمینار دو روزه با حضور پزشکان، مشاوران و متخصصین ژنتیک تلاش می‌شود که از آخرین دستاوردهای علمی در امر مشاوره ژنتیک و پیشگیری استفاده شود.
رضازاده اظهار امیدواری کرد: با تلاش بخش‌های مختلف اعم از رسانه‌های نوشتاری و تصویری، سطح آگاهی خانواده‌ها نسبت مسائل ژنتیکی و مشاوره افزایش یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!