سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - 12 Dec 2017
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ / ۰۸:۳۴ -
10 Nov 2015
کد مطلب: 33871
۰

آغاز کلاس ‌های دوره یکساله معلمی از نیمه آذر

آغاز کلاس ‌های دوره یکساله معلمی از نیمه آذر

 

به گزارش ایسنا، دکتر محمود مهر محمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در نشست خبری با اعلام این مطلب افزود: پردیس‌های استانی که امکانات مناسبی برای پذیرایی از دانشجویان دارند، آماده شده و میزبان دانشجویان و پذیرفته‌شدگان هستند. براین اساس پیش بینی شده 20 پردیس در سراسر کشور درگیر ارائه دوره یک ساله شوند که از این میان 10 پردیس به دختران و 10 پردیس به دختران اختصاص خواهد یافت. البته این طرح در حال بررسی است و ممکن است با مشکلاتی مواجه شود و تعداد پردیس‌ها تغییر کند. اسامی پردیس‌های مجری ظرف یک هفته آینده مشخص می‌شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده، در دوره یک ساله معلمی، 36 واحد در 900 ساعت به دانشجو معلمان ارائه می‌شود و این برنامه ریزی درسی در مرجع اصلی آن که گروه هماهنگی تربیت معلم است، تصویب شده و قرار است به زودی در شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم بررسی و تصویب شود که در صورت تصویب نهایی اجرایی خواهد شد.

 

مهرمحمدی افزود: درخصوص رسیدگی به امور پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش، ستادی در سازمان مرکزی تشکیل شده تا به نحو موثری فرآیند ورود و آموزش دانشجو معلمان پذیرفته‌شدگان را فراهم کند.

به گفته وی، هزینه ورودی‌های پذیرفته شده از طریق آزمون استخدامی برای دوره یک ساله توسط هیات امنای دانشگاه فرهنگیان تصویب می‌شود و براین اساس در آخرین جلسه مصوب شد تا سقف هزینه تمام شده را از ورودی‌ها دریافت کنیم اما اینکه هزینه مشارکت ورودی‌ها چقدر باشد، بستگی به بودجه وزارت آموزش و پرورش دارد و اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه آموزش و پرورش را چگونه پیش‌بینی کند به نحوی که هر قدر بودجه بیشتری دریافت کنیم، سهم پرداختی دانشجو کمتر است. البته ما مصوبه هیات امنا را برای دریافت شهریه از دانشجو دریافت کرده‌ایم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه در بحث تربیت معلم نگاه اقتصادی نیست گفت: اولین نکته درخصوص تربیت معلم این است که تربیت معلم در کشور رخدادی ملی، زیربنایی و اساسی است و نباید درگیر تنگناهای اقتصادی باشد و اگر به سراغ روش‌های دیگری برای تربیت معلم می‌رویم به خاطر مقرون به صرفه بودن آن نیست، زیرا باید به عنوان سرمایه‌ به تربیت معلم نگاه کنیم.

مهرمحمدی در ادامه خاطرنشان کرد: ایجاد تنوع در تربیت معلم و امتحان کردن روش‌های مختلف لازم است، زیرا اقتضای تربیت معلم برای هر دوره آموزشی متفاوت است. به عنوان مثال برای تربیت معلم ابتدایی روش کنونی مناسب است اما برای تربیت دبیر به شیوه‌های نوینی از جمله شیوه پذیرش یک ساله نیاز است.

وی با اشاره به برگزاری آزمون جامع ارزیابی دانشجو معلمان در پایان دوره یکساله خاطرنشان کرد: در زمینه عدم کسب حد نصاب توسط دانشجو معلمان پس از پایان دوره، دستورالعملی تصویب نشده، اما برای کسانی که در دوره‌های چهار ساله تربیت معلم شرکت می‌کردند، آزمون پایانی تعیین صلاحیت حرفه‌ای برگزار می‌شود و پیش‌بینی شده به کسانی به حد نصاب دست نیابند، گواهی صلاحیت موقت اعطا شود تا ضعف‌های خود را برطرف کنند و ظرف مدت 3 سال گواهی موقت خود را به دائم تبدیل کنند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد: سعی می‌کنیم در طول یک سال صلاحیت‌های حرفه‌ای لازم را به شرکت‌کنندگان آموزش دهیم اما دستیابی به صلاحیت‌ها نیاز به زمان و مجال بیشتر از یک سال (دو ترم) دارد.

مهرمحمدی با اشاره به اداره شبانه‌روزی دانشگاه فرهنگیان گفت: اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریحی بر شبانه‌روزی بودن ندارد اما در اساسنامه دانشگاه قید شده و در قانون متعهدان خدمت تصریح بر شبانه‌ریزی بودن داریم. بنابراین اساسنامه هم متعرض بحث شبانه‌روزی شده و مصوبه اخیر هیات امنا مبنی بر شبانه‌روزی بودن دانشگاه فرهنگیان، به دلیل این بود که این دانشگاه از مزایای دانشگاه‌های شبانه‌روزی بی‌بهره نماند.

وی افزود: شبانه‌روزی برای تربیت معلم یک مولفه مهم می‌دانیم، زیرا به این ترتیب می‌توانیم برنامه‌های فرهنگی را اجرا کرده و برنامه‌ها از برنامه‌های کلاسی فراتر برود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به تغییر نام دانشگاه فرهنگیان گفت: مساله دانشگاه فرهنگیان، تغییر نام نیست و کسانی که این تغییر نام را پیگیری کردند، دلیلشان این بود که نام تربیت معلم می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و استمرار تاریخی بهتر حفظ می‌شود.

مهرمحمدی خاطرنشان کرد: این دانشگاه دانشگاهی ماموریت‌گراست و پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان به سفارش وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود بنابراین تراز نیرو در آموزش و پرورش مشخص می‌کند که باید چه تعداد نیرو در این دانشگاه پذیرش شود. این دانشگاه به نوعی کارگزار آموزش و پرورش است. بنابراین در تعیین رشته‌ها و تعداد دانشجویان باید از مراجع ذی‌ربط در وزارت آموزش و پرورش پیامی دریافت کنیم و برهمان اساس تکالیف و پذیرش دانشجو را انجام دهیم.

به گفته وی، به طور متوسط سالی 30 هزار نیرو برای آموزش و پرورش باید تامین شود، لذا باید زیرساخت‌ها تا حدی توسعه دهیم که پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش باشیم. بخشی از نیازهای آموزش و پرورش را می‌توان تحت نظارت دانشگاه فرهنگیان در نهادهای معتبر علمی، آموزشی و فرهنگی انجام داد و این دانشگاه تنها نظارت بر آیند و فرآیند داشته باشند.

 

اختصاص ظرفیت دانشگاه تربیت معلم، پاسخگوی نیازهای اجتماعی

 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: در جلسه هیات امنا مصوب شد تا بتوانیم در مواردی که ظرفیت مازاد بر نیاز آموزش و پرورش وجود دارد، این ظرفیت را به صورت نیازهای اجتماعی از جمله مدارس غیردولتی و بخش صنعت اختصاص دهیم.

مهرمحمدی در پایان خاطرنشان کرد: دوره تربیت معلم به صورت اسمی یک ساله است و اما 11 ماهه طراحی شده بنابراین از زمان‌بندی عقب هستیم و این مساله ما را با مشکل مواجه می‌کند. براین اساس پیش‌بینی شده که اگر دوره‌ها از آذرماه شروع شود، با اضافه کردن ترم تابستانی، این عقب‌ماندگی را جبران کرده و در موعد مقرر دوره یک ساله به پایان برسد.

 

نام شما

آدرس ايميل شما

روانشناسی تمسخر و شوخی!
چرا وقتی در صف می ایستیم عصبانی می شویم
وظیفه و نقش پدر د‌ر تربیت فرزند‌ان
مناسبت ترین زمان ها برای دریافت وعده های غذایی و کاهش وزن
حتي غيرممكن هم،كمي ديرتر ممكن است