شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ / ۱۳:۰۴
کد مطلب: 33955
۰

وابستگي منفي در دوران نامزدي

وابستگي منفي در دوران نامزدي
دكتر مينا پورفرخ، روان شناس با بيان اين مطلب افزود: اين وضع اوج شدت اتصال عاطفي است که حتي مي تواند مخرب باشد چون پيامد منفي که با خود به همراه دارد کنترل کردن و انجام رفتارهاي وسواسي است که ممکن است در طرف مقابل حس اسارت و عدم استقلال بوجود آيد و چون نياز به آزادي يکي از نيازهاي اساسي است خصوصا در دوران نامزدي که هنوز براي فرد مرز وجود دارد و زندگي مشترک را شروع نکرده اند، لازم است به فضاهاي شخصي هم مثل عادات و زمانهايي که هر فرد براي خود درنظر دارد احترام گذاشته شود و تلاش کنند تا بتوانند در اين دوران، اعتماد بيشتر يكديگر را جلب نمايند و با خلق و خوي هم بيشتر آشنا شوند.

وي در ادامه بيان كرد: بنابراين بهتر است به جاي وابستگي در اين دوران، افراد دلبسته هم شوند. دلبستگي يعني فردي را که با او در ارتباط هستيم دوست داشته و احساس وحدت و يگانگي مي کنيم. واژه همسر هم همين يکي شدن را به ياد ما مي آورد يعني تجربه لذت، شادماني و سعادتي که به سوي آرامش است و در اين حالت دلبستگي است که بودن يا نبودن فرد در کنار ما، احساس بسيار خوب يا بسيار بد را به وجود نمي آورد، بلکه باعث حس رضايت و سرخوشي مي شود يعني با نبودن و عدم حضور فيزيکي هنوز احساس رضايت و خشنودي وجود دارد.

در حقيقت دلبستگي، پيوند عاطفي دقيق با افراد خاصي است که هر فرد در زندگي تجربه کرده و تعامل دارد و اينچنين از فشارها و استرس هاي موقتي دور مي ماند.

پور فرخ در پايان اين برنامه راديويي اظهاركرد: از آنجايي که تا قبل از ازدواج، والدين تنها ابژه ها و منابع دلبستگي فرد هستند؛ بعد از ازدواج، همسر تنها منبع اصلي دلبستگي بوده و مي بايست بلوغ عاطفي و گسستن از والدين صورت پذيرد با توجه به اينکه دختر و پسر اکنون نقش پررنگ تر همسر را در کنار نقش فرزند ايفا مي نمايند و خانواده شکل جديدي به خود گرفته است. از ديدگاه روانکاوي، عامل اصلي وابستگي بيش از حد در دوران کودکي تا قبل از دو سالگي يا اصطلاحاً مرحله دهاني بوده و اگر کودک به اندازه طبيعي از محبت و نوازش ابژه يا والدين برخوردار بوده باشد و عشق کافي دريافت کرده باشد اعتماد کردن صحيح و به جا را ياد گرفته و به دام وابستگي نمي افتد.ولي اگر بيش از حد مورد توجه والدين قرار گرفته باشد يا طرد شده باشد ممکن است دچار وابستگي بيمارگون شود.
مرجع : روابط عمومي راديو سلامت
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!