جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ / ۰۹:۰۹
کد مطلب: 33983
۱

70 درصد تخت‌های روانپزشکی فرسوده هستند

رسول خضری در گفت وگو با خانه ملت، هزینه‌های بالای درمان،‌ نبود حمایت بیمه‌ای از مشاوره‌های درمانی، کمبود تخت روانی را از مهمترین معضلات بیماران روانی در نظام سلامت کشور خواند  و گفت: البته شاید برخی از مشکلات این بیماران تا حدودی مرتفع شده باشد ولی با توجه به شیوع بیماری‌های روحی و روانی در کشور و عدم حمایت درست از آنها هنوز با ایده آل فاصله زیادی داریم.

نماینده مردم سردشت وپیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از وضعیت رسیدگی و حمایتی از بیماران روحی و روانی در کشور،‌ افزود: به خاطر عدم حمایت درست از بیماران روحی و روانی در بیشتر موارد، بیمه‌های درمانی هزینه ‌ای این بیماران را پرداخت نمی‌کنند این در حالی است که داروهایی که برای این افراد تجویز می شود قیمت گزافی دارند و همچنین هزینه‌های سنگین درمان نیز از جیب بیماران پرداخت می شود.

بهبودی سریع بیماران روحی و روانی در صورت شناسایی به موقع

وی با تاکید بر اینکه غفلت از درمان بیماران روحی و روانی منجر به حادتر شدن بیماری آنها می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه در کشور به بحث درمان بیشتر از پیشگیری اهمیت داده می‌شود به عنوان مثال شناسایی بیماران روانی مزمن در مراحل ابتدایی بسیار حائز اهمیت است که اگر به موقع شناسایی شوند بهبودی سریع‌تر اتفاق می‌افتد، درغیراینصورت بیمار تبدیل به بیمار روانی مزمن خواهد شد.

خضری از کمبود و فرسودگی تخت روانی در کشور انتقاد کرد وگفت: ممکن است بیماران روانی به چند نوبت بستری در بیمارستان نیاز داشته باشند اما کمبود تخت‌های روانی در بیمارستان‌های کشور بیداد می‌کند این در حالی است که 70 درصد تخت‌های روانپزشکی بیمارستان‌ها نیز فرسوده هستند؛ بنابراین لازم است وزارت بهداشت ارتقای کمی وکیفی تخت‌های روانی را در اولویت قرار دهد.

هزینه بر بودن درمان بیماری‌های روحی و روانی در کشور

این نماینده مردم در مجلس نهم،  درمان بیماری‌های روانی را در کشور هزینه بر خواند و ادامه داد: آمارها نشان دهنده افزایش بیماران روانی در کشور است که به صورت حاد و مزمن در افراد دیده می شوند؛‌ با توجه به اینکه روند و دوره درمان این بیماری برای برخی از بیماران زمان بر است و مدت زمان مصرف داروهای افسردگی نیز 3 الی 4 ماه یا بیشتر طول می کشد و از طرفی هزینه‌های درمان بسیار سرسام‌آور است لذا حمایت اقتصادی از آنها بسیار ضروری و لازم است.

 

انتقاد از بودجه اندک حوزه پیشگیری در نظام سلامت

وی‌ با انتقاد از بودجه اندک بخش پیشگیری در نظام سلامت،‌ گفت: از آنجایی که بودجه اندکی برای بحث پیشگیری در نظام سلامت درنظر گرفته می‌شود و مسئولان هنوز به اهمیت پیشگیری و هزینه کردن برای آن پی نبرده‌اند لازم است برای جلوگیری از بیماری‌های روحی و روانی در کشور به بهداشت روان اهمیت بیشتری داده شود و پیشگیری در مقابل بیماری‌ها  را از مهدها،  مدارس و خانواده‌ها آغاز کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم، تاکید کرد:‌ تولیت سلامت یک امر حاکمیتی است که مسئولیت آن بر عهده دولت است یعنی پرداخت صفر تا صد هزینه‌های درمان بیماران روحی و روانی باید برعهده دولت باشد اما همچنان سلامت افراد در اولویت مسئولان قرار ندارد؛‌ البته ارتقای حوزه سلامت طی 2 سال گذشته در اولویت سوم دولت قرار گرفته این در حالی است که در سال‌های گذشته در اولویت 13 الی 14 بود.

خضری، افزود: متاسفانه هنوز آمایش سرزمینی مناسب و نیازسنجی دقیق با توجه به ظرفیت‌های موجود در حوزه سلامت صورت نگرفته در حالیکه ظرفیت‌های زیادی در کشور برای توسعه نظام سلامت وجود دارد که با برنامه‌ریزی منسجم،‌ مدیریت هدفمند و استفاده از پتانسیل های آمایش سرزمینی قابل دسترسی است.

اضطراب و افسردگی از شایع ترین مشکلات کنونی جامعه

این نماینده مردم در مجلس نهم، اضطراب و افسردگی را از شایع‌ترین مشکلات کنونی جامعه خواند وگفت: مسئولان در راستای کاهش بیماری‌های روحی و روانی باید پیشگیری را بر درمان مقدم شمارند و زمینه نشاط و تفریحات سالم را در جامعه مهیا و عوامل پیدایش اضطراب و افسردگی را از بین ببرند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم،‌ تصریح کرد: وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی همچنین همه سازمان ها و وزارتخانه‌ها باید با همکاری و تعامل با همدیگر و ایجاد کارآفرینی و اشتغال،‌ شور و نشاط و تزریق شادی به جامعه و رونق اشتغال و امنیت شغلی بحث امید به زندگی را افزایش و از شیوع بیماری روحی و روانی در کشور جلوگیری کنند.

ضرورت رفع مشکلات بیماران روحی و روانی

خضری،‌ بر ضرورت رفع مشکلات بیماران روحی و روانی در کشور تاکید کرد و افزود: در صورتی که رسیدگی به بیماران در کشور به کندی صورت گیرد بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق و خودکشی ممکن است به سرعت در بیماران ظاهر شود لذا ضروری است وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موانع موجود سر راه پیشگیری و درمان بیماران روانی را در کشور برطرف کند.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس نهم، بیکاری را از عوامل ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی در کشور عنوان کرد و افزود: ‌بیکاری یکی از معضلات بسیار خطرناک در جامعه بوده و در واقع بروز آسیب‌های اجتماعی و روحی و روانی را در افراد تسهیل می سازد که لازم است دولت با رفع معضل بیکاری در کشور معضلات اجتماعی را در جامعه کاهش دهند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای  اسلامی،‌ استرس، بیکاری، اعتیاد،  مشکلات عدیده زندگی و سرعت بالای ورود صنعت و تکنولوژی را به کشور از عمده عوامل پیدایش بیماری های روحی و روانی در کشور دانست.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.