جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۹:۳۴
کد مطلب: 3414
۰

هاله ابهام بر سر آزمون آموزش و پرورش/امنیت آزمون مشخص نیست

پس از برگزاری آزمون استخدامی 40 هزار نیرو در آموزش و پرورش طی سال گذشته، بار دیگر این وزارتخانه آزمون دیگری را برای استخدام معلمان حق التدریس برگزار می کند اما این آزمون نیز همچون قبلی دارای ابهامات فراوانی است.
به گزارش مهر، در ابتدای سال جاری وزیر آموزش و پرورش از برگزاری آزمون جدیدی برای استخدام معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی که همواره بر روند استخدامی خود معترض بودند، خبر داد اما هیچ جزئیاتی درباره برگزاری این آزمون مطرح نشد. مواد آزمون و ردیف استخدام مشخص نیست اما در اوایل هفته جاری حمید رضا حاجی بابایی بار دیگر از برگزاری این آزمون خبر داد اما این بار هم تنها تاریخ آزمون را که سوم تیرماه امسال است اعلام کرد و گفت که " این آزمون به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می شود" این در حالی است که جزئیاتی درباره ردیف استخدامی، مواد آزمون، افراد مشمول، سابقه خدمت و ... ارائه نشده است. تنها نکته ای که درباره آزمون از سوی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش مطرح شد، این است که " این آزمون فقط به معلمان حق التدریس ورودی سال 79 به بعد، نیروهای شرکتی سال 88 و آموزشیاران نهضت سوادآموزی اختصاص دارد". عبدالامیر عرفی زمان توزیع کارت آزمون را 28 تا 30 خرداد اعلام کرد و افزود: شرکت کنندگان می توانند در یکی از رشته های آموزش ابتدایی، مراقب بهداشت و کودکان استثنایی شرکت کنند. به گفته رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش داشتن حداقل مدرک فوق دیپلم و شرط سنی حداکثر 40 سال برای شرکت کنندگان الزامی است. این در حالی است که برگزاری این آزمون برای معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی از اهمیت بالایی برخوردار بوده چرا که این افراد که رقم آنها به بیش از 45 هزار نفر می رسد چندین سال است منتظر استخدام رسمی خود هستند و بارها به خاطر آن دست به تجمعات گسترده و اعتراض در مقابل خانه ملت زده اند. تکرار تجربه سال گذشته در امنیت آزمون اگرچه وزیر آموزش و پرورش در حاشیه زنگ سپاس معلم به  حق التدریسی ها و آموزشیاران نهضت سوادآموزی این اطمینان خاطر را داده است که "تدابیر لازم برای برگزاری مطلوب این آزمون اندیشیده شده تا افراد واجد شرایط برای فعالیت در آموزش و پرورش جذب شوند" اما تجربه سال گذشته در برگزاری آزمون استخدامی 40 هزار معلم بیانگر این است که نباید نسبت به این موضوع خیلی خوشبین بود. در آزمون استخدامی سال گذشته بیش از یک هزار نفر نسبت به نتایج آزمون معترض بودند و حتی تجمعاتی در برخی از استانها همچون مازندران روبروی استانداری شکل گرفت که موجب شد بار دیگر اوراق امتحانی تصحیح یا پرونده افراد بررسی شود، جالب اینکه بسیاری از افراد در این مرحله پذیرفته شدند؛ تجرب تلخی که با گذشته نزدیک به یک سال هنوز هم افرادی با در اختیار داشتن مدارک و مستندات محکم  عنوان می کنند که باید در این آزمون پذیرفته می شدند و حق آنها تضییع شده است.  
البته می توان نگرانی از نحوه برگزاری این آزمون را نیز در سخنان وزیر آموزش و پرورش دید که عنوان کرده بود:" امیدواریم با برگزاری دقیق و صحیح این آزمون، هیچ حرف و حدیثی درباره جذب معلمان باقی نماند، این آزمون باید به شکلی برگزار شود که نهایت کمک و مساعدت در آن وجود داشته باشد تا هیچ کس احساس نکند حقی از او ضایع می شود". مربیان بهداشت بازهم مظلوم واقع شدند علی رغم کاهش شدید تعداد مربیان بهداشت در چندین سال گذشته بدنبال بازنشسته شدن عده بسیاری از آنها و شیوع بیماری های فراگیری همچون آنفولانزای نوع آ و اینکه بارها مسئولان این وزارتخانه عنوان کرده بودند ردیف استخدامی را برای مربیان بهداشت در نظر می گیرند اما این بار نیز این مهم محقق نشد. این در حالی است که مسئولان وزارت آموزش و پرورش بارها تاکید کرده اند که به مربیان بهداشت در مدارس نیاز داریم و تعدادی زیادی از این افراد را به شکل حق التدریس در مدارس به کار گرفته اند. رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در این باره عنوان کرده است که "مربیان بهداشت و پیش دبستانی نمی توانند در این آزمون شرکت کنند چرا که برای استخدام مربیان بهداشت ردیفی در آموزش و پرورش در نظر گرفته نشده است". البته این سخنان عرفی با اطلاعیه مرکز اطلاع رسانی آموزش و پرورش در خصوص آزمون تعیین اولویت استخدام که در آن اعلام شده است" افرادی که در شرکت های خرید خدمات آموزشی در سنوات گذشته از جمله آن دسته از مربیان بهداشت که در قالب شرکت های خرید خدمات آموزشی فعالیت داشته و شرایط عمومی و اختصاصی اعلام شده در آگهی تعیین اولویت استخدام این وزارتخانه را دارا بوده اند، می توانند در آزمون تعیین اولویت استخدام آموزش و پرورش که در سوم تیر ماه سال جاری برگزار خواهد شد شرکت کنند" مغایرت دارد. واقعیت های آموزش و پرورش البته بسیاری از کارشناسان آموزشی معتقدند که نباید از آموزش و پرورش توقع چندانی در برگزاری آزمونی با ضریب امنیت بالا و استانداردهای لازم داشت چرا که تجربه سال گذشته این وزارتخانه در استخدام 40 هزار نیرو بیانگر این است که توان آموزش و پرورش در این زمینه پایین است و چندان توقعی از این وزارتخانه نمی توان داشت. به هر حال آزمون استخدامی معلمان حق التدریس و آموزشیاران آموزش و پرورش سوم تیرماه برگزار می شود، باید منتظر ماند و نتیجه را دید. --------------- گزارش از فهیمه سادات طباطبایی  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .