جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ / ۱۵:۵۱
کد مطلب: 34170
۱
محمد ترکمان، کارشناس ارشد روانشناس بالینی

شیوع اختلالات و مشکلات رفتاری در کودکانی که شاهد خشم هستند بیشتر است

شیوع اختلالات و مشکلات رفتاری در کودکانی که شاهد خشم هستند بیشتر است
محمد ترکمان، کارشناس ارشد روانشناس بالینی در گفت‌وگو با «سلامانه» با بیان این تعریف از خشم گفت: «درواقع تجربه حس خشم، همیشه بد نیست و گاهی در دفاع از خود می‌تواند کمک‌کننده باشد و حتی در موقعیت‌های خاص به کمک آن می‌توان هوشیار بود تا کسی به ما آسیب نزد یا بتوانیم حق خود را بگیریم.»

وی در ادامه توضیح داد: «به عبارتی خشم به رودخانه خروشانی تشبیه می‌شود که اگر مهار نشود، در مسیر خود به زمین و خانه‌ها آسیب می‌زند ولی اگر به کمک سدی بتوان آن را کنترل کرد، از نیروی آن می‌توان در تولید برق، کشاورزی و... بهره گرفت. خشم هم به مشابه همین رودخانه خروشان در وجود همه افراد وجود دارد اما باید به کمک سدهایی که به عنوان کنترل و مدیریت خشم شناخته می‌شود، این هیجان درونی کنترل شود تا باعث آسیب به خود و دیگران نشود.»

ترکمان با تاکید اینکه اگر بتوان این اصل را پذیرفت که خشم هیجانی طبیعی است و قرار نیست آن را نهی یا سرکوب کنیم و تمام تلاشمان بر این است که خشم به پرخاشگری تبدیل نشود، مهم‌ترین و اصولی‌ترین گام را در مدیریت این هیجان درونی برداشته‌ایم، گفت: «برخلاف خشم، پرخاشگری رفتاری آسیب‌رسان به خود و دیگری و یا حتی اشیاء است. درحالی که خشم نوعی هیجان است که می‌تواند حتی برای مدیریت یک موضوع کمک‌کننده باشد. با این حال اگر این هیجان به درستی کنترل نشود، به دنبال خشونت ناشی از خشم، علاوه بر اینکه زندگی فردی و اجتماعی فرد تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.»

وی در نهایت با بیان اینکه پیامدهای منفی خشم بر سلامت جسمی فرد هم تاثیرگذار است، گفت: «خشم می‌تواند منجر به بروز مشکلات گوارشی، قلبی-عروقی، فشارخون و حتی آسیب‌های جسمی چون زخم و جراحت شود و از دیگر عوارض آن هم می‌توان به رنجش دیگران و جریحه‌دارشدن احساسات آنها و از همه مهم‌تر آسیب به روابط بین‌فردی زوجین و همچنین فرزندان اشاره کرد. معمولاً کودکانی که در معرض خشم و خشونت رشد و پرورش می‌یابند، در محیط خانه احساس امنیت نمی‌کنند و زمینه‌های اختلالات و مشکلات رفتاری در آنها شایع‌تر است.»

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...