کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

علایم و عوارض فرسودگی شغلی چیست؟

9 آذر 1394 ساعت 17:54

فرسودگی شغلی اختلالی روان شناختی است که شامل خستگی مزمن، علایم جسمانی مختلف، اختلالات خواب، احساس گناه، گوشه گیری، کاهش کار و وفعالیت روزانه و تمایلات منفی و بدبینانه نسبت به همکاران و مراجعین می باشد.


اثرات منفی فرسودگی شغلی بر عملکرد فرد به صورت کاهش درامد و کارامدی در محل کار، غیبت از محل کار، کاهش رضایت بیماران و مراجعین ، ترک حرفه و مشکلات خانوادگی و زناشویی می باشد .
فرسودگی شغلی اختلالی روان شناختی است که شامل خستگی مزمن، علایم جسمانی مختلف، اختلالات خواب، احساس گناه، گوشه گیری، کاهش کار و وفعالیت روزانه و تمایلات منفی و بدبینانه نسبت به همکاران و مراجعین می باشد. سایر علایم فرسودگی شغلی شامل نارضایتی از کار، احساسات مبنی بر شکست و ناتوانی، حس دائمی اجحاف و استثمار و کاهش عملکرد شغلی می باشد.

این اختلال در مشاغل یاری رسان به مردم بیشتر از سایر رشته ها می باشد. پرسنل شاغل در بخش بهداشت و درمان (نظیر پزشکان عمومی، متخصصین، پرستاران و بهیاران ..)  نیرو های پلیس و اتش نشان ها به علت مواجهه با فشارهای هیجانی، مدیریتی و فیزیکی میزان بیشتری از فرسودگی شغلی را تجربه می کنند. این عوامل استرس زا شامل ساعات زیاد کاری، حمایت اجتماعی کم، مواجهه با خشونت و تهدید در محل کار ، شیفتهای شبانه، تقاضای زیاد در محل کار، سازماندهی ضعیف کاری، سختی کار و تصمیم گیری در موقعیتهای بحرانی بر اساس اطلاعات ناکافی و مواجهه با نتایج جدی این تصمیم گیری ها می باشد.

اثرات منفی فرسودگی شغلی بر عملکرد فرد به صورت کاهش درامد و کارامدی در محل کار، غیبت از محل کار، کاهش رضایت بیماران و مراجعین ، ترک حرفه و مشکلات خانوادگی و زناشویی میباشد .

افزایش افسردگی و حتی خودکشی، استفاده از الکل و مواد مخدر، اختلالات خواب و حافظه ، بیماری های قلبی ، چاقی و افزایش فشار خون و دیابت از سایر پیامد های فرسودگی شغلی میباشد.

 با توجه به عواقب جدی و مهم این اختلال لازم است کارکنان شاغل در این مشاغل نسبت به این علایم اگاه باشند و در مراحل اولیه با مراجعه به درمانگر تکنیک های ذهنی و رفتاری لازم برای مقابله با ان را به کار گیرند و یا در صورت لزوم از درمانهای دارویی بهره جویند.
 -
نویسنده: دکتر مریم محمدنژاد، متخصص روانپزشکی (اعصاب و روان)


کد مطلب: 34290

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/34290/علایم-عوارض-فرسودگی-شغلی-چیست

میگنا
  https://www.migna.ir