چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ / ۰۳:۰۰
کد مطلب: 34348
۱

آرایش زنان و دختران هر روز غلیظ تر از دیروز

آرایش زنان و دختران هر روز غلیظ تر از دیروز
امروزه آرایش کردن بخش جدایی ناپذیر زندگی بعضی از زنان و دختران جوان ایرانی شده و بی جهت نیست که ایران مقام هفتم دنیا در مصرف لوازم آرایشی را به خود اختصاص داده است. گاهی آرایش بعضی از همین زنان و دختران به قدری تند و غلیظ می شود که از میان رنگ‌های مختلف به سختی می‌توانید چهره واقعی فرد را در ذهن تان ترسیم کنید. از هر یک بپرسید چرا آرایش می‌کنند، دلایل خاص خودشان را دارند. یکی عاشق آرایش کردن است، دیگری دوست دارد زیباتر شود، آن یکی هم به توصیه دیگران و با تصور حضور بهتر در اجتماع و ... اقدام به این کار می کند. صرف نظر از دلایل گفته شده، چرا بعضی از زنان و دختران بیش از حد آرایش می‌کنند؟ علل آرایش بیش از حد زنان و دختران چیست؟ 
 
در بریتانیا طبق گفته‌ها  40 درصد از زنانی که آرایش می‌کنند آن هم  از نوع غلیظ علاقه نیاز به جلب توجه جنس مخالف دارند این ارقام در کشورهای مختلف متفاوت است.
 
در بعد از نظر سنجی از 1000 زن و 550 مرد این نتیجه به دست آمده است که از هر 10 زن یکی برای جلب توجه مرد آرایش می‌کند البته این ارقام مربوط به یک کشور اروپایی است و در مورد کشور خودمان ما به راحتی می‌توانیم که تشخیص دهیم که چقدر ارقام متفاوت است.
 
جالب است بدانید که 28 درصد از زنان هم برای داشتن احساس خوب نسبت به خودشان به سراغ آرایش می روند.
 
17 درصد از زنان در این نظر سنجی گفته‌اند که اگر آرایش نداشته باشند قرار‌های مهم خود را کنسل می‌کنند.
 
14 درصد از زنان حتی جرات بیرون آمدن از خانه بدون داشتن لوازم آرایش داخل کیف‌شان را ندارند.
 
زینب شاهمرادی روانشناس با اشاره به استفاده از لوازم آرایش‌های گوناگون و فرو ریختن افراد و غرق شدن در آرایش می‌گوید: آرایش کردن و پیراستن جزء جدایی‌ناپذیر خانم‌های ایرانی شده و خانمی را به ندرت می‌توان دید که در کیف خود لوازم آرایش با خود به همراه نداشته باشد.
  
نظر مردان درباره آرایش زنان چیست؟
در ادامه همین مطلب بعد از بازگو کردن افکار و عقاید زنان در مورد آرایش در مورد نظر مردان هم صحبت شده است که شاید تا حدودی غیر قابل پیش بینی بوده باشد.
 
مردان زنانی که آرایش کمتری دارند را بیشتر می پسندند و شمار مردانی که زنان را با چهره طبیعی‌شان می پسندند 33 درصد بیشتر است.
 
همانطور که گفتیم این اعداد و ارقام مربوط به یک کشور اروپایی است در حالی که آنها هیچ عقاید خاصی مانند ما ندارند این گونه فکر می‌کنند و معتقدند که یک زن با چهره طبیعی زیباتر و جذاب تر است پس مطمئنا در کشورهایی که عقاید محکم‌تری دارند نظرات مخالف برای جذابیت زنان با آرایش درصد بالاتری خواهد داشت و اینجاست که تمام نکاتی که دین اسلام برای زیبایی یک زن بیان کرده است را حتی در کشورهای غربی نیز می‌بینیم.
 
زیبایی و آراستن را سرلوحه زندگی کن
زینب شاهمرادی روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی پزشکی حوزه بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به استفاده زیاد از لوازم آرایش گفت: از دیرباز و در طول تاریخ زنان و مردان آرایش می‌کردند و یا زیورآلاتی برای زیبایی به خودشان آویزان و استفاده می‌کردند، زنان و مردان از همان بدو پیرایش این گونه لوازم قطعاً مشتری دائم آرایشگاه‌ها بودند و بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کردند و برای همین منظور زیبایی زنان مهم‌تر از همه‌جا بود.
 
وی تصریح کرد: در جامعه امروز ما آرایش کردن جزء جدایی‌ناپذیر خانم‌های ایرانی شده یعنی کمتر خانمی پیش می‌آید که از خانه بیرون بیاید و آرایشی نداشته باشد و یا لوازم آرایش در کیف و جیبش نباشد انگار به یک نحوی وابستگی روانی به خصوصی ایجاد شده است از این جهت روانی می‌گوییم که ممکن است خانمی نیاز نباشد که در طول روز از این مواد آرایشی استفاده کند در آن مدت زمانی که بیرون از خانه است و از لوازم آرایش استفاده نکند ولی وجود این لوازم آرایش در کیف خانم‌ها انگار به صورتی احساس امنیت به آن‌ها دست می‌دهد و در دسترس بودن لوازم آرایش برایشان آسان است.
 
آرایش می‌کنم تا به چشم بیایم
طلا، فقط ۱۷ سال دارد و وقتی درباره دلیل آرایش غلیظی که بر صورتش نقش بسته میپرسی می‌گوید: وقتی با آرایش در جامعه حضور پیدا می‌کنم همه به من بیشتر توجه می‌کنند و احساس دیده شدن پیدا می‌کنم. انگار همه من را بزرگ می‌دانند و از نظرشان دیگر کودک نیستم. این مسئله باعث می‌شود آرایش کنم تا به چشم بیایم.
 
مطرح شدن هنرپیشه‌های هالیوودی با آرایش کردن
این روان‌شناس در ادامه با اشاره به آمار و ارقام استفاده از لوازم آرایش در کشور ما و کشورهای جهان دیگر اشاره کرد: یکسری آمار و ارقام هم ارائه شده که ظاهراً کشور ما جزء کشورهای اول یعنی جزء 10 کشور اول به شمار می‌آید که استفاده از لوازم آرایش را تا به الان داشته است و از نظر سرانه مصرف لوازم آرایش جزء هفت کشور دنیا واقع است و به خاطر همین مسئله وقتی در جهان مقام هفتم را داریم قطعاً در بطن‌ جامعه نیز به وفور دیده می‌شود. در کشورهای جهان اول لوازم آرایش را بیشتر هنرپیشه‌ها و یا مدل‌های آن کشور استفاده می‌کند و یا خانم‌‌های مسن و خانم‌هایی که رو به پیری می‌روند.
 
شاهمرادی تصریح کرد: با افزایش عمر خانم‌های مسن آن‌ها معتقدند که زیبایی‌شان را با افزایش سن از دست می‌دهند و از لوازم آرایش برای این منظور استفاده می‌کنند برای برگرداندن زیبایی چهره‌ خود تا حدی و با آرایش نمود‌های پیری در صورت را می‌پوشانند و آن‌ها معتقدند که جوانی یعنی زیبایی و نیازی به دست‌کاری چهره نیست ولی متأسفانه در کشور ما می‌بینیم  که یک دختر جوان 20 ساله با چهره‌ای معصوم آن زیبایی‌ جوانی را پشت یک آرایش خیلی غلیظ پنهان می‌کند به طوری که بعضی اوقات سن‌شان را حتی بیشتر نشان می‌دهد و چهره تغییر می‌کند.

بکش و خوشگلم کن
وی ادامه داد: در جامعه امروزی ما متأسفانه به طوری مد شده که انگار آرایش غلیظ و جراحی‌های زیبایی که پشت سر هم روی صورت‌هایشان انجام می‌دهند و اصلاً این کار خوشایند نیست و بالاخره در جامعه ما همه‌گیر شده و می‌بینیم که خانم‌ها از دخترهای 17 و 18 ساله گرفته تا خانم‌هایی که سنشان بالاتر هستند می‌بینند که دیدی که اطرافیان دارند به این نوع آرایش‌های غلیظ به چه گونه‌ای است.
 
زینب شاهمرادی با بیان اینکه دلیل‌هایی که می‌تواند باعث بروز این آرایش‌های غلیظ شود چه می تواند باشد، عنوان کرد: اولین دلیلی که می‌توان به آن اشاره کرد این افرادی که آرایش‌های غلیظ می‌کنند به توجه نیاز دارند و دوست دارند در مرکز توجه دیگران قرار بگیرند و از آرایش به عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به هدفشان استفاده می‌ کنند، دومین دلیل می‌تواند خلاء عاطفی و احساسی باشد که ممکن است زنان و دختران جامعه ما بیشتر به آن مبتلا باشند و کسی که مورد توجه قرار نگیرد یعنی از نظر عاطفی تأمین نمی‌شوند و با آرایش کردن این خلاء عاطفی را پر می‌کند و به طوری که این خلاء درمان می‌‌شود.

زشتی و زیبایی مسئله کدام است؟
این روان‌شناس در خصوص دیگر دلایل این آسیب اشاره کرد: یکی دیگر از این دلایل این است که فرد قصد زیبا شدن دارند یعنی شاید فکر می‌کنند که صورتشان ایرادی دارد و بسیار تفاوت با دیگر افراد را دارد که برای پوشاندن عیوب خود و به قصد زیباتر شدن امکان دارد از لوازم آرایش استفاده کنند که در این مسئله یک طیفی به نظر می‌رسد که قطعاً هر کسی می‌تواند از لوازم آرایش استفاده کند و منعی برای افراد وجود ندارد و تا حدی این مسئله قابل پذیرش است که این مدنظرشان باشد آرایش غلیظ به هیچ عنوان پسندیده نیست حتی اگر صورت عیب و ایراد هم داشته باشد با آرایش غلیظ نمی‌توان آن را خیلی پوشاند.
 
وی ادامه داد: دلیلی دیگری که در اینجا پیش می‌آید این است که دختران و خانم‌هایی که در جامعه غلیظ آرایش می‌کنند علائمی دیده می‌شود به نام زشت‌پنداری و در اینجا هست که فکر می‌کند واقعاً زشت است و زیبایی‌های چهره خودش را نمی‌بیند و برای اینکه چهره را زیبا کند دست به یکسری از اعمال جراحی مانند جراحی زیبایی بینی، جراحی گونه و لب و... و کارهای خیلی زیادی روی صورتشان انجام می‌دهند جراحی‌ زیبایی خیلی مد شده و در کنار آن‌ها از لوازم آرایش استفاده می‌کنند و به نوعی اولین فکری که در درونشان است این است که "من زیبا نیستم و حالا بیایم با عمل جراحی جبرانش کنم و زیبایی را خودم در خودم به وجود بیاورم" که در اینجاست یک زیبایی ‌کزایی و یک زیبایی خودساخته در ذهن خودشان به وجود می‌آید.
 
افزایش اعتماد به نفس در حد تیم ملی 
شاهمرادی اذعان داشت: یک مسئله دیگری هم که در خانم‌ها دیده می‌‌شود مسئله اعتماد به نفس است که عزت نفس‌شان را نشان می‌دهد و جوانی که خودش را دور از بقیه دوستان ببیند و مثل کشورهای خارجی  پیشرفته دنیا زیبایی را در چهره خودش ببیند هیچ وقت  چنین عزت نفس و اعتماد به نفس شکننده‌ای نخواهد داشت و تا حالا کسانی که از لوازم آرایش استفاده می‌کنند به صورت افراطی است و اعتقاد به نفس از دست رفته با این استفاده افراطی از لوازم آرایش جبران می‌شود.
 
وی در ادامه با اشاره به بحث تقلبی بودن لوازم آرایش در کشور خاطرنشان کرد: بحث اصلی تقلبی بودن لوازم آرایشی است که تاریخ مصرف و گذشته بودن و... عوارضی هستند که ناشی از استفاده مداوم از این لوازم آرایش‌هاست و شخصی که دائم از این لوازم آرایش‌ها استفاده می‌کند عوارضی در پوست او به وجود می‌آید.
 
قاچاق را با عمل خود نگذاریم وارد ایران شود
زینب شاهمرادی روانشناس با اشاره به نحوه ورود این لوازم آرایش به کشور‌ خاطرنشان کرد: در کشور ما قاچاق مواد لوازم آرایشی خیلی زیاد دیده می‌شود و به راحتی وارد ایران شده و هیچ نظارتی انجام نمی‌دهند و مواد آرایشی به کشور هجوم آورده و دختران و زنان ما نیز از این لوازم آرایشی استفاده بیش از حد می‌کنند.
 
در نهایت می‌توان به یک جمع‌بندی کلی رسید که برای رهایی از این وضعیتی که در کشور ما حاکم است و روز به روز هم در حال افزایش است یک فرهنگ‌سازی و یک غنی‌سازی فکری و ارزشی انجام گیرد و برای خانم‌های جامعه کار خیلی گسترده و وسیع است و باید به خانم‌های جوان جامعه‌مان بگوییم که زیبایی به معنی استفاده از لوازم آرایش نیست و خانم‌ها باید این زیبایی را در چیز دیگری جستجو کنند و متوجه این شوند که خداوند و دادار آسمان خودش زیباست و زیبایی را دوست دارد.
 
گزارش از فاطمه فلاح خیر / باشگاه خبرنگاران جوان
 
مرجع : خبرگزاری باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!