جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ / ۱۸:۴۰
کد مطلب: 34461
۱

برنامه های وزارت بهداشت برای جذب نخبگان رشته های پزشکی

طرح دستیار پژوهش، برگزاری دوره های پسادکتری، پزشک محقق و دستیاران جوان از جمله این برنامه ها است که وزارت بهداشت آن را به مرحله اجرا گذاشته است.

به گفته قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، این برنامه ها از سال گذشته آغاز شده و توانسته در مرحله اول اجرا، تعدادی از فارغ التحصیلان نخبه رشته های پزشکی را جذب کند.
دکتر شاهین آخوندزاده در گفت و گو با ایرنا، هدف از اجرای این برنامه ها را، جذب نخبگان به ویژه نخبگان جوان از طریق ارایه مشوق ها و حمایت های لازم به منظور جلوگیری از مهاجرت آنها به خارج از کشور عنوان کرد.
وی با بیان اینکه درحال حاضر به دلیل نبود مشوق های کافی، نمی توانیم تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان جوان و نخبه را جذب کنیم، افزود: یکی از کمبودها در این زمینه نبود شرایط مناسب و جذاب برای ادامه کار در کشور است و از سوی دیگر وجود مشکلات متعدد برای ادامه کار و فعالیت آنها نیز از دیگر دلایل مطرح شده در این زمینه به شمار می رود.
آخوندزاده گفت: نخبگان و محققان جوان هر کشور سرمایه های آن کشور هستند و ما نیز باید به این مساله مهم توجه داشته باشیم و تلاش کنیم مشکلات بر سر راه جذب و ادامه کار آنها در کشور را برطرف کنیم.

** طرح دستیار پژوهش
وی یکی از اقدامات صورت گرفته در وزارت بهداشت را اجرای طرح دستیار پژوهش عنوان کرد و گفت: این طرح طبق تفاهم نامه ای با بنیاد ملی نخبگان از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده است و تاکنون 30 نفر از فارغ التحصیلان برجسته رشته های مختلف پزشکی برای استفاده از تسهیلات این طرح انتخاب شده اند.
آخوندزاده افزود: طبق این طرح می توانیم سالانه 100 نفر از فارغ التحصیلان برجسته در رشته های دندانپزشکی، پزشکی و داروسازی را جذب کنیم.
وی در مورد تسهیلات این طرح گفت: واجدین شرایط استفاده از تسهیلات این طرح می توانند خدمات طرح نیروی انسانی خود را در مراکز تحقیقاتی وزارت بهداشت در سراسر کشور انجام دهند.
آخوندزاده توضیح داد: در گذشته این افراد مجبور بودند که طرح نیروی انسانی خود را در شهرستان های دوردست انجام دهند و بسیاری از آنها به دلیل اینکه نمی خواستند به این مناطق بروند، وثیقه می گذاشتند و از کشور خارج می شدند.
وی افزود: در واقع یکی از دلایل برخی از مهاجرت های نخبگان، تمایل نداشتن آنها به ادامه فعالیت علمی در مناطق دوردست و تمایل به ادامه کار در یک مرکز تحقیقاتی یا آزمایشگاهی معتبر بود که به دلیل فراهم نبودن این شرایط از کشور خارج می شدند.
آخوندزاده ادامه داد: اما در حال حاضر این شرایط برای فارغ التحصیلان نخبه کشور فراهم شده است و سالانه 100 نفر می توانند از این تسهیلات استفاده کنند به شرط آنکه معدل بالای 17 داشته باشند و در طول دوره تحصیل خود یک مقاله معتبر بین المللی چاپ کرده باشند.
وی یادآور شد: از بهمن ماه سال گذشته تاکنون 30 نفر از فارغ التحصیلان مقطع دکترای عمومی سه رشته پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی که واجد این شرایط بودند، جذب مراکز تحقیقاتی کشور شده اند و درحال گذراندن طرح خود هستند.

** برگزاری دوره های پسا دکتری
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: یکی دیگر از اقدامات وزارت بهداشت در راستای جذب نخبگان پزشکی، برگزاری دوره های پسادکتری است؛ در قالب این طرح دارندگان مدارک دکترای تخصصی (PHD) یا برد تخصصی یا اساتید برجسته کشور، با حمایت وزارت بهداشت می توانند برای کسب مدرک پسادکتری اقدام کنند.
آخوندزاده افزود: بر اساس این طرح، حقوق این افراد را وزارت بهداشت پرداخت می کند و طبق تفاهم نامه این وزارتخانه با صندوق حمایت از پژوهشگران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هزینه های بخشی از پروژه تحقیقاتی آنها را این صندوق پرداخت می کند و بخش دیگری از این هزینه ها را دانشگاه مربوطه موظف به پرداخت آن است.
وی افزود: دوره های پسادکتری نیز از سال گذشته آغاز شده و تاکنون 30 نفر توانسته اند وارد این دوره ها شوند.

** دوره پزشک محقق
آخوندزاده به برگزاری دوره پزشک محقق به عنوان دیگر برنامه وزارت بهداشت در راستای جذب نخبگان پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: این طرح با این هدف راه اندازی شده است که فارغ التحصیلان دوره پزشکی عمومی که درحال گذراندن دوره تخصص هستند، بتوانند در این دوره نیز شرکت کنند تا همزمان با دوره تخصصی رشته خود، سطح علمی خود در زمینه تحقیقاتی را نیز افزایش دهند.
وی افزود: زمان تحصیل افرادی که وارد این دوره می شوند، به جای چهار سال، هفت سال طول می کشد و یک دانشگاه باید از ابتدا اعلام کند که در آینده فرد شرکت کننده در این دوره را به عضویت هیات علمی خود درمی آورد.
آخوندزاده گفت: در مقابل بر اساس این طرح به آنان حقوقی بیشتر از حقوق دستیاران پرداخت می شود و امکانات رفاهی قابل توجهی مانند ارایه وام مسکن نیز به آنان تعلق می گیرد.
به گفته وی، در دوره نخست این طرح که از سال گذشته آغاز شده، 13 نفر جذب شده اند و امسال نیز بار دیگر فراخوان آن اعلام شده تا تعداد دیگری از این طریق مورد حمایت قرار گیرند.

** طرح حمایت از استادیاران جوان
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: طرح حمایت از استادیاران جوان از دیگر برنامه های وزارت بهداشت در جذب نخبگان پزشکی است که طی آن به استادیاران جوانی که وارد دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی شده اند و در پنج سال اول اشتغال خود یک کار علمی قابل توجه انجام داده باشند (یک مقاله ISI چاپ کرده باشند که اینفکتور (IF) آن بالاتر از 2 باشد) یک گرنت 10 میلیون تومانی ارایه می شود.
آخوندزاده اظهار کرد: در سال گذشته 280 نفر از استادیاران جوان دانشگاه های علوم پزشکی کشور به این صورت حمایت مالی شدند و در سال جدید نیز فراخوان آن اعلام شده است.
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: هدف از انجام این برنامه ها تبدیل کردن شرایط دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور به شرایطی مشابه کشورهای پیشرفته است و در این راستا هر ساله جذابیت این شرایط را افزایش می دهیم تا نخبگان به دلیل نبود شرایط موردنظر خود اقدام به ترک کشور نکنند.
آخوندزاده افزود: البته همیشه علت مهاجرت فارغ التحصیلان نخبه کشور، مسایل اقتصادی و علمی نیست و گاهی دلایل سیاسی و اجتماعی نیز منجر به این مساله می شود؛ اما کنون می توان گفت که کشور در یک دوره ثبات سیاسی و اجتماعی قرار دارد و این دوره باید قدر بدانیم و تلاش خود را برای جذب این ثروت های واقعی دوچندان کنیم.

 

 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید