پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۴ / ۰۸:۴۶
کد مطلب: 34467
۲
توصیه اکید به داوطلبان سال ۹۵ برای اطمینان از قانونی بودن رشته‌ها

مدارک فارغ‌التحصیلان رشته‌های غیرمجاز دانشگاه آزاد غیرقانونی است

۲۷درصد رشته‌ محل های دانشگاه‌آزاد مردود شد

معاون آموزشی وزارت علوم اعلام کرد: بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ رشته محل فاقد مجوز دانشگاه آزاد بررسی شد، تقریبا ۳۳درصد این رشته محل‌ها، تایید قطعی، نزدیک ۴۰درصد آنها اعلام نقص و مابقی مردود شد.

به گزارش مهر، مجتبی شریعتی نیاسر در حاشیه هفتاد و یکمین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران درباره رشته های فاقد مجوز دانشگاه آزاد گفت: بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ رشته محل فاقد مجوز این دانشگاه بررسی شده است.

اعلام نقص ۴۰ درصد رشته های دانشگاه آزاد

وی ادامه داد: تقریبا ۳۳ درصد این رشته محل ها، تایید قطعی و نزدیک ۴۰ درصد آنها اعلام نقص شده اند که دانشگاه آزاد باید نسبت به رفع نقص آن اقدام کند. مابقی رشته ها نیز مردود شناخته شد.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: رشته محل هایی که مردود شدند، شاخص‌های لازم را نداشته، یعنی قابل ارایه نبودند، اما دانشگاه می تواند نسبت به رفع نقص از رشته های دارای نقص اقدام کند و به وزارت علوم بازگرداند. اگر آنها نیز رفع نقص نشود، به جمع رشته های مردودی اضافه می شوند.

وی درباره اینکه دانشگاه آزاد برای رفع نقص رشته محل های مذکور چقدر فرصت دارد افزود: یکماه به دانشگاه زمان داده شده بود که خیلی از این زمان باقی نمانده و ما امیدواریم بزودی اعلام نقص کند.

وضعیت دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته های دارای نقص درصورت عدم رفع نقص

شریعتی نیاسر افزود: طبعا اگر دانشگاه، اعلام نقص نکرده و شاخص های آموزش عالی اعلام نشود، آن رشته محل ها نیز مردود اعلام خواهند شد و دراین صورت فارغ التحصیلان آن رشته ها امکان ادامه تحصیل پیدا نکرده و مدرک آنها تایید نمی‌شود.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: امیدوارم با تفاهمی که وزارت علوم و مدیریت دانشگاه آزاد دارند، این روند به صورت مطلوب طی شود، آنها نیز براساس شاخص‌های آموزش عالی کار را دنبال کنند.

اساسنامه دانشگاه آزاد ۱۰۰درصد مورد تایید وزارت علوم است

وی با بیان اینکه  به‌ هرحال اساسنامه دانشگاه آزاد از نظر ما صد در صد مورد تایید است، افزود: وزارت علوم بررسی رشته محل های دانشگاه آزاد را براساس اساسنامه خود دانشگاه آزاد بررسی کرده است چرا که دراین اساسنامه موادی که هست، تصریح می کند رشته محل های این دانشگاه باید مورد تایید شورای گسترش باشد.

شریعنی افزود: دانشگاه آزاد نیز مثل سایر دانشگاه‌ها یکی از زیرنظام‌های آموزش عالی کشور است، یک نهاد آموزش عالی مستقل نیست که رشته محل های آن در جای دیگر تایید شود بنابراین مجوز تمام رشته ها و رشته محل های دانشگاهی باید در یک جای واحد که شورای گسترش وزارت علوم است، صادر شود.

وضعیت دانشجویان رشته محل هایی که مردود شده‌اند

وی درباره وضعیت دانشجویان رشته محل هایی که مردود شده‌اند، گفت: ما با مدیریت دانشگاه آزاد در کمال تفاهم و همفکری هستیم تا مشکل دانشجویان را حل کنیم و اگر بنا شد که دانشجویان از رشته های مردودی خارج شوند، حتما به واحدهای دارای مجوز این دانشگاه منتقل شده و یا با هماهنگی که مدیریت دانشگاه آزاد خواهد داشت برای تغییر رشته و یا تغییر محل اقدام خواهند کرد.

شریعتی تاکید کرد: آنچه مد نظر وزارت علوم است نفع دانشجو بوده و ما در جهت حفظ منافع دانشجو با دانشگاه آزاد همکاری می‌کنیم تا آنهایی که در رشته محل بدون مجوز تحصیل می کنند، به رشته محل با مجوز منتقل شوند.

 شورای گسترش آموزش عالی تنها مرجع

وی درپاسخ به این سئوال که رشته محل های فاقد مجوز در دفترچه سال آینده نیز اعلام شده افزود: این کار خلاف است، مرجع تصمیم گیری آن، مرجع قانونی نیست و تنها مرجع شورای گسترش آموزش عالی است.

وی درباره اینکه دانشگاه آزاد مدعی است این رشته محل ها در کمیته ۳ نفره شورای عالی انقلاب فرهنگی تایید شده افزود: آن کمیته، کمیته‌ای نیست که امروز جایگاه قانونی داشته باشد و مربوط به ۲۷ سال گذشته است.

 وزارت علوم در کمیته ۳ نفره نماینده نداشته است

شریعتی نیاسر افزود: درحال حاضر کدام نماینده و مسئول حکمش بیش از دو تا ۵ سال است، بالاخره باید تمدید شود، مضاف براینکه یکی از نمایندگان این کمیته ۳ نفره اعلام شده که نماینده وزارت علوم بوده، درحالی که وزارت علوم در این کمیته اصلا نماینده‌ای نداشته، چطور دو نفر می توانند، درمورد دو تا سه هزار رشته محل دانشگاه آزاد تصمیم گرفته و مجوز صادر کنند؟ چطور ممکن است؟ این کار خلاف قانون است.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: البته ما کاملا سعی می کنیم با دانشگاه آزاد همراه باشیم، این دانشگاه بخشی از آموزش عالی و از خود ماست، یعنی مجموعه ای جدا از ما نیست ما کاملا با این دانشگاه همراه هستیم و به آن کمک می کنیم، آنها هم حتما باید توجه کنند که قانون را رعایت کنند.

وی افزود: از نظر ما به لحاظ رعایت قانون، هیچ تفاوتی بین دانشگاه‌های، آزاد، غیردولتی، دولتی، پیام نور نیست و هر کدام باید قانون مصوب عرصه آموزش عالی را رعایت کنند و دانشجویان را بلاتکلیف نگذارند، دانشجویان باید بدانند که مسیر قاونی رشته آنها چیست.

توصیه معاون وزیر علوم به داوطلبان کنکور در انتخاب رشته محل

شریعتی نیاسر گفت: توصیه من به همه داوطلب‌ها این است که برای اطمینان از رشته محل داری مجوز و قانونی به سایت وزارت علوم مراجعه کنند، سایت وزارت علم تنها مرجع مورد تایید و قطعی ماست که رشته محل های دارای مجوز را اعلام می کند.

وی تاکید کرد: اگر کسی در مورد رشته ها ابهام داشت از طریق ایمیل education@msrt.ir  تماس حاصل کننند تا بلافاصله کارشناس آموزشی وزارت علوم به وی جواب دهد.

شریعتی نیاسر افزود: انتظار من این است که داوطلبان قبل انتخاب رشته، بدانند و فقط رشته محل دارای مجوز را انتخاب کنند تا بعدها با دست اندازی و عدم تایید مدرک روبرو نشوند.

به گزارش مهر، اخیرا معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: هیات سه نفره متشکل از نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی مرجع تصمیم گیری در مورد گسترش و تاسیس رشته های تحصیلی در این دانشگاه هستند تمام رشته های فاقد مجوز این دانشگاه دراین کمیته شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است.

معاون آموزشی وزیر علوم در رابطه با کمیته‌ای که دانشگاه آزاد برای تائید رشته‌محل‌هایش تشکیل داده است، گفت: آن کمیته جایگاه قانونی ندارد و قانون تشکیل آن کمیته مربوط به 27 سال بوده است، حکم کدام مسئول بیش از 20 سال نافذ است؟

وی افزود: حتی بر اساس همان قانون نیز یک نماینده از وزارت علوم باید در آن کمیته حضور می‌یافت ولی کسی حضور نداشته است، چطور می‌شود دو نفر با هم برای چند هزار رشته‌محل تصمیم‌گیری کنند.

شریعتی نیاسر گفت‌:‌ دانشگاه آزاد از خود ما است و مجموعه جدا نیست بنابر این باید توجه کنند که قانون را رعایت کنند تا دانشجویان و داوطلبان بلاتکلیف نمانند.

-

معاون سنجش دانشگاه آزاد:
رشته بدون مجوز نداریم/ کوتاهی وزارت علوم در حق دانشگاه آزاد


معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد با بیان اینکه هیچ رشته بدون مجوزی نداریم، گفت: اظهارنظرهایی در خصوص مدارک تحصیلی این دانشگاه می شود که قابل قبول نیست.

به گزارش مهر، مجتبی علوی فاضل دیروز در نشست خبری در دانشگاه آزاد گفت: طبق قانون دکتر علیمحمد رنجبر در سال ۷۴ به عنوان نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در کمیته سه نفره تصویب رشته های دانشگاه آزاد و به عنوان رئیس این کمیته انتخاب شده است و تاکنون قانونی مبنی بر نقض این حکم قانونی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برخی از رشته های دانشگاه آزاد از طریق شورای گسترش آموزش عالی و وزارت بهداشت و بخشی نیز از طریق کمیته سه نفره تصویب شده است، گفت: دانشگاه آزاد طی سالهای گذشته طبق روال حرکت کرده است و با استعلام از معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی می تواند رشته های خود را در کمیته سه نفره تصویب کند.

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: روال تصویب رشته های دانشگاهی بر این اساس است که ابتدا درخواست ها به شورای گسترش آموزش عالی ارسال و پس از تصویب پرونده ها، رشته ها بررسی می شود و طبق قانون اگر شورای گسترش وزارت علوم و بهداشت، رشته هایی را تصویب نکند می توانیم این رشته ها را در کمیته سه نفره تصویب کنیم.

علوی فاضل بیان کرد: دانشگاه آزاد برای اطمینان از فعالیت خود استعلام های لازم را از معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی دریافت کرد. بنابراین قانون کمیته سه نفره منسوخ نیست و لازم الاجرا است.

وی تصریح کرد: دکتر علیمحمد رنجبر در سال ۷۴ به عنوان نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در این کمیته انتخاب و با توجه به اینکه این موضوع مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است همچنان وی به عنوان نماینده و رئیس این کمیته فعالیت می کند.

علوی فاضل بیان داشت: طی شش فقره نامه، دعوتنامه هایی را برای وزیر علوم برای حضور در این کمیته صادر کرده ایم.

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اضافه کرد: مصوبه کمیته سه نفره از طریق رئیس این کمیته به وزیرعلوم ابلاغ شده است و نمایندگان دانشگاه آزاد، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم در این کمیته حضور داشته اند.

دانشگاه آزاد هیچ رشته بدون مجوزی ندارد

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد هیچ رشته بدون مجوزی ندارد، افزود: در حال حاضر اظهارنظرهایی در خصوص مدارک تحصیلی این دانشگاه می شود که قابل قبول نیست و تنها باعث تشویش اذهان عمومی می شود.

علوی فاضل عنوان کرد: در حال حاضر ۲ هزار رشته محل این دانشگاه از سوی کمیته سه نفره و ۵ هزار رشته محل از سوی این دانشگاه از سوی شورای گسترش وزارت علوم تصویب شده است.

وی با اشاره به ممیزی رشته های این دانشگاه گفت: تمامی رشته های این دانشگاه ممیزی شده اند و رشته هایی که دارای شرایط لازم نبودند حذف و از دفترچه کنکور نیز حذف شده اند.

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اضافه کرد: پاسخ ها به نظرات افراد باید قانونی باشد و بر اساس قوانین و آئین نامه های موجود صحبت های دانشگاه آزاد قانونی است.

علوی فاضل خاطرنشان کرد: تا سال ۹۲ حدود ۴ هزار رشته محل این دانشگاه در پورتال وزارت علوم ثبت شد اما پاسخی به درخواست های ما داده نشد.

وی تاکید کرد: ما برای رشته های جدید خود امکانات و اعضای هیئت علمی لازم را کسب کردیم و زمانی که نهادی طی یک زمان معقول و منطقی اقدام به بررسی رشته ها نمی کند ما از طریق کمیته سه نفره این رشته ها را بررسی کردیم.

امکانات دفتر گسترش وزارت علوم کافی نیست

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد با بیان اینکه امکانات دفتر گسترش وزارت علوم کافی نیست، ادامه داد: توسعه دانشگاه آزاد طی سالهای گذشته از تمامی دانشگاههای کشور کمتر بوده است و به نظر می رسد دولتی سازی آموزش عالی در دستور کار است که این موضوع هزینه گزافی را برای کشور متحمل می شود.

علوی فاضل اضافه کرد: در حال حاضر هر فردی می خواهد خود را انسان علمی نشان دهد اقدام به نقد دانشگاه آزاد می کند.

وی بیان کرد: رشد دانشگاه آزاد طی چند سال گذشته ۳.۵ درصد بوده در صورتی که دانشگاههای دیگر کشور بیش از ۱۰ درصد رشد داشته اند. بر این اساس باید چاره ای برای شوق به دولتی سازی آموزش عالی سنجید.

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اضافه کرد: دانشگاه مشکلات و نقص های مربوط به تصویب رشته های خود را رفع کرد اما رشته ها در شورای گسترش بررسی نشد.

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد گفت: در مهر ماه سال ۹۳ نیز هیاهوی رسانه ای ایجاد کردند که این دانشگاه ۱۲ هزار دانشجو گرفته است و برخی ها اعلام کردند که ما اطلاعی از این موضوع نداشتیم، اما ما سندی به دست‌خط وزیر وقت وزارت علوم داریم که در این سند اعلام شده ظرفیت دانشگاه آزاد در سال ۹۳، ۱۲ هزار نفر تعیین می شود و مستندات آن نیز موجود است. بنابراین دانشجوهای این دانشگاه که در سال های قبل پذیرفته شدند هیچ منع قانونی ندارند.

علوی فاضل افزود: اگر رشته ای بنا به دلایل مختلف از دفترچه آزمون این دانشگاه حذف شود این به معنای این نیست که دانشجوهای قبلی این رشته ها با مشکل مواجه می شوند.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد پایبند ضوابط و چارچوب قوانین است، گفت: ما جلسات مختلفی با وزارت علوم داشتیم بنابراین قصد نداریم از چارچوب قوانین خارج شویم.

علوی فاضل تاکید کرد: زمانی که ما با محدودیت ناخواسته ای در تصویب رشته های این دانشگاه مواجه هستیم، اعضای هیات علمی که برای این رشته ها جذب کرده ایم از ما پاسخ می خواهند بنابراین ما گلایه داریم که چرا از ظرفیت کامل این دانشگاه به طور کامل استفاده نشده است.

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: این دانشگاه هیچ گاه از ادبیات تخریبی استفاده نکرده، بلکه همواره مورد هجمه قرار گرفته است.

وی در خصوص ادغام آزمون های تحصیلات تکمیلی این دانشگاه با آزمون های سراسری گفت: دانشگاه آزاد یک فرصت جدید آموزش عالی است و نظر کارشناسی ما با این روند مخالف است.

علوی فاضل با اشاره به تغییرات پذیرش در دوره های دکترای دانشگاههای دولتی کشور، گفت: سهم مصاحبه برای پذیرش در این دوره ها ۹۰ درصد است که این موضوع موجب دخالت افراد در پذیرش دانشجویان می شود و ما اجازه نداریم بیت المال را خرج فرد دلخواه خود برای پذیرش در دوره دکترا کنیم.

وی اضافه کرد: بخشی از تصمیم گیران در تهران نشسته اند و دید تمرکزگرایی دارند.

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: طرح ادغام آزمون های مقاطع کارشناسی سراسری و آزاد نیز همواره با مشکلاتی مواجه است و چه نتیجه مثبتی دیده شده که حالا حرف از ادغام آزمون‌های تحصیلات تکمیلی می شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "