جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۴ / ۱۱:۱۳
کد مطلب: 34474
۱
رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد:

تمام رشته‌های دانشگاه آزاد قانونی است

به گزارش ایسنا، مجتبی علوی‌فاضل در نشست خبری دیروز این دانشگاه که در محل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده بود گفت: براساس قانون رویه تصویب رشته‌های تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، ثبت درخواست رشته‌های دانشگاهی در پرتابل دفتر گسترش دو وزارتخانه علوم برای رشته‌های غیرپزشکی و بهداشت برای رشته‌های پزشکی برحسب رشته مورد درخواست صورت می‌گیرد.

 وی ادامه داد: دانشگاه آزاد طبق قانون از سال‌های گذشته درخواست تصویب رشته‌های دانشگاه را انجام داده و از این به بعد نیز براساس همین روال کار را انجام می‌دهد؛ به طوری که واحدهای دانشگاهی ما تقاضای خود را در سامانه ثبت می‌کنند و در مرحله بعدی بررسی کمیته آمایش رشته‌ها در هر استان متشکل از متخصصان آموزشی صورت می‌گیرد که براساس ارزیابی استان، تقاضا برای تایید نهایی به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اعلام می‌شود. بدین ترتیب چنانچه رشته‌ای در کمیته آمایش استان شرایط لازم را نداشته باشد بررسی آن رشته از سوی سازمان مرکزی انجام نخواهد شد.

 رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد افزود: سازمان مرکزی دانشگاه آزاد در شورای گسترش این دانشگاه رشته‌های مورد تقاضا را بررسی کرده و در صورت تائید، رشته‌ها برای تصویب به دفتر گسترش وزارتین (علوم و بهداشت) برحسب نوع رشته ارسال و دفتر گسترش آموزش عالی رشته‌ها را در کارگروه‌های تخصصی بررسی و نتیجه را برای تصویب نهایی اعلام می کند. بنابر این مصوبه، رشته‌ها برای پذیرش دانشجو به دانشگاه ابلاغ می‌شود.

 به گزارش ایسنا، وی در ادامه ضمن بیان آنکه زمانی که دفتر گسترش آموزش عالی بررسی رشته‌ای را مدت‌ها بی‌پاسخ بگذارد براساس قانون مصوب سال 67 مجلس شورای اسلامی که به تائید شورای نگهبان هم رسیده عمل خواهیم کرد گفت: دانشگاه آزاد در سال‌های گذشته نیز از این قانون برای تصویب بسیاری از رشته‌ها استفاده کرده و در این رشته‌ها سال‌هاست که پذیرش دانشجو صورت می‌گیرد. بنابراین قانون سابقه اجرا دارد و دانشگاه آزاد برای ادامه امکان استفاده از این قانون، از معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی نیز استفساریه دریافت کرده است.

 علوی‌فاضل در ادامه با ارائه نامه دانشگاه آزاد به مجلس برای دریافت استفساریه قانون تائید رشته‌های دانشگاهی دانشگاه آزاد، ادامه داد: معاونت قوانین مجلس اعلام کرده که این قانون دارای اعتبار است و نسخ صریح نشده و لازم‌الاجراست؛ همچنین آنکه تنها معاونت قوانین مجلس می‌تواند در مورد قوانین مصوب مجلس اظهارنظر کند.

 وی تصریح کرد: براساس این قانون، دانشگاه آزاد تصویب رشته‌ها را به کمیته سه‌نفره متشکل از نماینده وزارت علوم، نماینده دانشگاه آزاد و نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داد که این کمیته براساس آیین‌نامه اجرایی قانون که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است کاملا قانونی است.

 علوی‌فاضل در ادامه ضمن بیان آنکه علی‌محمد رنجبر، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس مصوبه قانونی این شوراست اظهار کرد: معرفی علی‌محمد رنجبر حکم نیست که با گذشت زمان ملغی شود بلکه مصوبه تعیین نماینده است و مصوبات با گذشت زمان ملغی نمی‌شوند.

 رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد همچنین ضمن بیان آنکه دانشگاه آزاد 6 دعوت‌نامه رسمی برای وزیر علوم فرستاد تا نماینده خود را معرفی کند و براساس مصوبات این کمیته هر سه نماینده برای تصویب رشته‌ها حاضر بودند و امضای نماینده وزارت علوم نیز موجود است ولی نمی‌توانیم نام وی را عنوان کنیم، ادامه داد: خود وزارت علوم باید در این زمینه اطلاع رسانی کند. رشته‌های دانشگاه آزاد در کمیته قانونی بررسی شده و ممیزی کیفی نیز در دانشگاه آزاد صورت گرفته و به وسیله رئیس کمیته که علی‌محمد رنجبر است به وزیر علوم ابلاغ شد و بر اساس آیین‌نامه اجرایی، در حال حاضر هیچ رشته بدون مجوز در دانشگاه آزاد نداریم.

 وی در ادامه ضمن بیان آنکه تمام رشته‌های دانشگاه آزاد یا دارای مصوبه شورای گسترش است یا در کمیته سه‌نفره تصویب شده است و براساس همین قانون مدارک دانشگاه آزاد مورد تائید و براساس قانون مجلس، قانونی است، در ارتباط با اظهارنظرهایی که پیرامون غیرقانونی بودن رشته‌های دانشگاه آزاد گفت: اظهارنظرها اگر براساس استفساریه مجلس باشد مورد تائید است و اگر اظهارنظری بدون استناد مورد تشویش اذهان شود قابل پیگرد است.

 رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد با بیان اینکه 5000 رشته‌محل دانشگاه آزاد از طریق دفتر گسترش آموزش عالی و 2000 رشته‌محل در کمیته سه‌نفره تصویب شده است، گفت: از وزارت علوم تشکر می کنیم که کمیته فعالیت ویژه برای رشته‌های دانشگاه آزاد تشکیل دادند و می‌دانیم کار طاقت‌فرسایی بود و 5 هزار رشته‌ محل را بررسی کردند.

 علوی فاضل افزود: تعدادی از رشته‌محل‌ها براساس ممیزی دانشگاه آزاد از دفترچه کنار گذاشته شده و اطمینان می دهم که در حال حاضر در دفترچه دانشگاه آزاد تمام رشته‌ها دارای مجوز قانونی است و از ممیزی کیفیت دانشگاه عبور کرده است.

 رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد همچنین در رابطه با اظهارنظرهای برخی مسئولان وزارت علوم پیرامون رشته‌های دانشگاه آزاد گفت: پاسخ قاطعانه و غیر قاطعانه معنا ندار زیرا پاسخ باید قانونی باشد و استنادات قانونی ملاک بوده، براساس قانون ماده‌واحده تصویب رشته‌های دانشگاهی دانشگاه آزاد، استناد دانشگاه در تصویب رشته‌ها کاملا قانونی است و استعلام معاونت قوانین مجلس نیز موجود است.

 علوی‌فاضل ادامه داد: در مورد تصویب رشته‌های دانشگاه‌ آزاد ما حداقل‌های یک رشته دانشگاهی را مشخص کردیم و براساس این استانداردها که مهم‌ترین آن جذب اعضای هیأت علمی است اقدامات قانونی را انجام می‌دهیم.

 وی در ادامه ضمن اشاره به آنکه تا سال 92 که مدیریت جدید دانشگاه کار را آغاز کرد، 4 هزار رشته تحصیلی در پرتال وزارت علوم ثبت کردیم که بدون پاسخ باقی ماند، گفت: دانشگاهی که شرایط راه‌اندازی رشته‌ها را دارد حداقل انتظارش این است که متولی امر پاسخ دهد.

 علوی‌فاضل در ادامه اظهار کرد: براساس سند آمایش وزارت علوم، توسعه دانشگاه آزاد از همه دانشگاه‌های کشور در دهه گذشته کمتر بوده است یعنی دولتی‌سازی آموزش عالی در دستور کار بوده و هزینه‌های گزاف بر مردم تحمیل شد، از پول نفت به دانشگا‌ها تزریق شد ولی 4 هزار رشته دانشگاه آزاد مسکوت ماند.

 رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد ادامه داد: این روزها مد شده است که هر کس برای اینکه خود را فرد علمی و کیفی نشان دهد دانشگاه آزاد را تخریب می‌کند، البته نقد منصفانه سازنده است ولی برخی قصد دارند با تخریب دیگران خود را بالا ببرند.

 علوی‌فاضل در ادامه ضمن تاکید برآنکه دانشگاه آزاد بیشترین سرمایه مادی و معنوی را در کشور فراهم کرده ولی رشد کمتری در رشته‌ها داشته است اظهار کرد: در حال حاضر برای اشتیاق کشور به دولتی‌سازی باید چاره‌ای اندیشیده‌ شود. برخی دانشگاه‌ها با 4-5 برابر هزینه‌ای که دانشگاه از مردم دریافت می‌کند اداره می شوند.

 رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد افزود: وظیفه دولت‌ها سرمایه‌گذاری در آموزش عالی است ولی با بخشی که با مردم اداره می‌شود نیز این رفتار شایسته نیست. هر کجا که خودمان احساس کردیم براساس نظر دفتر گسترش نقص مدارک، کمبود کادر هیأت علمی و عدم اولویت رشته را داشتیم خودمان رشته را کنار گذاشتیم به همین دلیل خواهشمندم در امور داخلی و مدیریت دانشگاه آزاد سایرین و یا افراد غیر علمی دخالت نکنند زیرا برخی امور درون سازمانی هستند.

علوی‌فاضل در ادامه با ارائه دست‌خطی از محمدعلی نجفی، سرپرست سابق وزارت علوم مبنی بر تائید رشته‌های دانشگاه آزاد گفت: تمام پذیرش‌های سال‌های گذشته با امضاء و اطلاع مسئولان وزارت علوم بوده است. بنابراین ورودی‌های قبلی دانشگاه آزاد در تمام رشته‌ها قانونی است و دانشجویان نیاز به جا به جایی واحد و یا تغییر رشته ندارند زیرا هیچ مشکلی وجود ندارد.

 رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد در ادامه ضمن بیان آنکه همیشه با خوش‌بینی به مسائل آموزش عالی نگاه می‌کنیم و اعتقاد نداریم که مرجعی در وزارت علوم براساس صلاح کشور اقدام نمی‌کند گفت: ما به قانون پایبندیم و در چارچوب‌ها حرکت می‌کنیم و انتظار داریم براساس قانون با ما رفتار شود.

 وی افزود: معتقد نیستیم که نیت عمد برای عقب نگه داشتن دانشگاه آزاد وجود دارد ولی گله‌مندی داریم زیرا دانشگاه آزاد به دلایل مختلف مورد هجمه قرار می‌گیرد در حالی که این دستاورد نظام باید حفظ شود، وقتی بی‌اعتمادی به کشور تزریق می‌شود انتظار مردم روشنگری است.

 علوی‌فاضل در پایان اظهار کرد: در روز 24 شهریور ماه امسال وزیر علوم، معاون آموزشی وی و مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم در جلسه‌ای با دانشگاه آزاد برای بررسی رشته‌ها توافق کردند اما با این وجود بازهم در زمان مقرر بررسی رشته‌ها صورت نگرفت، البته ما مشکلی با وزارت علوم نداریم ولی در استفاده از قانون نیز مجازیم.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.