جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۸
کد مطلب: 34555
۰

راز شکستن قولنج انگشتان دست

به گزارش ساینس آلرت، دکتر رابرت بوتین به همراه یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه دیویس ایالت کالیفرنیای آمریکا تابستان امسال از 30 بزرگسال که به طور مرتب قولنج انگشتان دستشان را می شکستند و 10 نفر که عادت به این کار نداشتند عکاسی فراصوتی کردند.
گروه 30 نفره گفته بودند که سال هاست به طور متوسط روزی بیست بار قولنج انگشتان دستشان را می شکنند.
محققان از این چهل نفر خواستند که قولنج بند اول انگشتان دستشان را در حالی که از آنها عکسبرداری فراصوتی می کردند، بشکنند. بدین ترتیب آنها 400 عکس و صدا جمع کردند.
در حالی که محققان انتظار داشتند که چیزی در اطراف استخوان های مفاصل انگشت ببینید که منجر به صدای 'تق' مانند شکستن قولنج می شود، اما به چیزی کاملا غیرقابل انتظار برخوردند.
دکتر بوتین می گوید :انتظار نداشتیم با یک 'انفجار' مواجه شویم! آنچه مشاهده کردیم یک جرقه روشن در نتیجه سونوگرافی بود. مثل انفجار در یک آتش بازی که گویی در مفاصل انگشتان انجام می شود. این یک یافته کاملا غیرقابل انتظار بود.
وی افزود :همزمانی دیدن این جرقه ها با صدای 'تق' آنقدر زیاد بود که محققان با تقریب 94 درصد می توانستند زمان بلند شدن صدای 'تق 'را از دیدن عکس ها حدس بزنند.

** ربط این صدا و جرقه چیست؟
دکتر بوتین می گوید: نظریه های متفاوتی در طی سال ها در خصوص منشا این صدای 'تق' شکل گرفته بود. اما حالا به جرات می توان گفت که این صدای شکستن و جرقه روشنی که در عکس های سونوگرافی دیده می شود به تغییر فشار گازهای داخل حباب های متصل به مفاصل مربوط است.
هر چند دانشمندان هنوز نمی دانند که این صدای مربوط به شکل گیری حباب های گاز در هنگام شکستن قولنج یا ترکیدن آنها است.سوالی که به گفته دکتر بوتین، هنوز برای پاسخ به آن باید تحقیقات بیشتری انجام داد. اما چیزی که مشخص است این است که دانشمندان هنوز به دلیلی برای مضر بودن شکستن قولنج انگشتان، دست نیافته اند.
برخلاف آنچه تصور می شود، هیچ دلیل علمی برای مضر بودن این کار وجود ندارد و برخی متخصصان معتقدند که اینکار ممکن است فوایدی هم در بیشتر کردن دایره حرکت مفاصل انگشتان داشته باشد. هر چند پاسخی علمی برای اثبات آن هم موجود نیست.

 

 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد