جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ / ۰۸:۰۳
کد مطلب: 34571
۱

با فرزندتان در مورد بلوغ صحبت کنید

با فرزندتان در مورد بلوغ صحبت کنید
یک روان‌شناس گفت: والدین باید قبل از بلوغ فرزندشان به او در خصوص این مرحله آموزش داده و بعد از بلوغ نیز مسئولیت آموزش بهداشت فرزندشان را بر عهده بگیرند.

«مریم فکور» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از مراحل مهم دوران نوجوانی و بلوغ، نحوه برخورد و چگونگی پذیرش آن است. در واقع بهتر است پدرها، پسران خود و مادرها نیز دختران خود را در مورد این مقوله آگاه کنند و یا این‌که از مشاوران متخصص کمک گرفته و به فرزندانشان این آگاهی را بدهند که رسیدن به سن و علائم بلوغ اصلاً چیز بدی نیست، چون احساس فرزند در این دوران تا پایان عمر همراه او باقی می‌ماند و باید جدی گرفته شود.

این روان‌شناس ادامه داد: متأسفانه نوجوان هنگام رسیدن به سن بلوغ کم‌حرف‌تر شده و به پرسش‌های والدینش به‌صورت کوتاه پاسخ می‌دهد. هم‌چنین مایل است ارتباط خود با همسالانش را پررنگ کرده و یا زمان بیشتری را در اتاق و به تنهایی بگذراند. البته شاید این حالت بخاطر آن است که فکر می‌کند از جانب والدینش درک نمی‌شود. در واقع افراد در سن بلوغ نیاز بیشتری به حریم خصوصی دارند و والدین هم باید این نیاز آن‌ها را در نظر بگیرند.

وی افزود: کودکان آرام و کم‌حرف ممکن است در نوجوانی پرحرف شده و با شجاعت و سماجت به دفاع از ایده‌های خود برخیزند و حتی از خواسته‌های والدین سرپیچی کنند، اما این مسأله اگر با بی‌ادبی، پرخاشگری و توهین همراه نباشد طبیعی است. هم‌چنین معمولاً نوجوانان این دوره را با خودپنداری نامساعد سپری می‌کنند.


فکور تصریح کرد: نوجوان معمولاً نسبت به خود نظر مثبتی دارد، اما به دلیل آن‌که جامعه با او برخورد مناسبی ندارد، تحقیرش کرده و مرتب تغییرات بدنی‌اش را به تمسخر می‌گیرد، زمینه برای خودپنداری نامناسب او فراهم شده و موجب می‌شود عزت‌نفس‌ خود را از دست بدهد. علاوه‌بر این، گاهی تغییرات دوران بلوغ سبب می‌شود برخی نوجوانان حیا و عفت افراطی پیدا کنند، چون از نظر نامساعد دیگران نسبت به تغییرات بدنی خود هراس دارند.

این روان‌شناس خاطرنشان کرد: کودکان به طور طبیعی در مورد بدن خود و سایر افراد کنجکاو هستند. از این‌رو والدین باید با صبر و حوصله به سئوالات آن‌ها پاسخ دهند و در این رابطه از مشاوران مجرب کمک بگیرند، چون این نوع برخورد از کودکی تا بلوغ مبنای خوبی برای صداقت در محیط خانه به شمار آمده و می‌تواند از خودپنداری نامساعد تا حد زیادی بکاهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.