شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ / ۱۵:۲۸
کد مطلب: 34588
۲
James Patterson

مردی که برای کتاب‌ می‌جنگد

مردی که برای کتاب‌ می‌جنگد

خبرگزاري ايسنا نوشت:
طی سال‌های متمادی جیمز پترسون از مدیر اجرایی تبلیغات، به نویسنده آثار پرفروش و حالا مدافع کتاب‌خوانی تغییر چهره داده است. او نویسنده مطرح رمان‌های روانشناختی و جنایی آمریکاست که مجموعه‌اش با نام «الکس کراس» شهرت جهانی دارد.

پترسون طی سال‌های اخیر با تخصیص بورسیه و منابع مالی به کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌های مستقل هر قدمی که توانسته در جهت باسوادتر شدن مردم و به‌ویژه کودکان کشورش برداشته است. در این گزارش حرف‌های او در زمینه فعالیت‌های فرهنگی‌اش را می‌خوانید.

 اشتیاق جیمز پترسون برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی از خانه شروع شد. وقتی پسرش کودک بود، زیاد به کتاب‌خوانی علاقه نداشت. او و همسرش سخت کار کردند تا به فرزندشان کمک کنند و در همین فرآیند بود که پترسون متوجه شد از پس کارهای بیش‌تری هم برمی‌آید. او در این‌باره می‌گوید:

 من نمی‌توانم هیچ کاری درباره گرم شدن کره زمین انجام دهم. درباره سیستم مهاجرت یا مواد مخدر یا هر چیز دیگر، کاری از دستم برنمی‌آید. اما می‌توانم به کودکان یاد بدهم چطور بخوانند و این باعث نجات زندگی‌ برخی آدم‌ها می‌شود.

 پترسون صدها هزار جلد کتاب و میلیون‌ها دلار پول برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی خرج کرده است و در مراسم اعطای جوایز کتاب ملی آمریکا 2015 به خاطر این کارش مورد تقدیر قرار گرفت. او امسال با همکاری «اسکولاستیک» یک میلیون و 750 هزار دلار به کتابخانه‌های مدرسه‌ها کمک کرد.

 پترسون درباره بذل و بخشش چشم‌گیرش در حوزه کتاب‌خوانی می‌گوید: خیلی وقت‌ها یک اتفاق بارها و بارها رخ می‌داد. ما به مدت پنج سال بودجه‌ برای خرید کتاب نداشتیم. هشت سال بودجه نداشتیم یا کتابخانه داشتیم و کتابخانه‌دار نداشتیم. یا این‌که اتاقی به نام کتابخانه داشتیم اما کتابی در آن نبود.

 به گزارش گاردین، مدرسه ابتدایی «هرشی» در پنسیلوانیا 1000 دانش‌آموز کلاس دوم تا پنجم دارد و کتابدار آن‌جا «سالیان تالی» می‌گوید که بسیاری از آن‌ها می‌خواهند یک کتاب را بخوانند. این نویسنده نام‌آشنا 7500 دلار به این مدرسه هدیه کرد تا چندین نسخه از هر کتاب محبوب را خریداری کند. او دراین‌باره می‌گوید:

 شما واقعا باید کتاب‌هایی را در اختیار داشته باشید که علاقه‌ای در کودکان برانگیزد و آن‌ها را به سمت مطالعه بکشاند. من فکر می‌کنم اگر آن‌ها قرار باشد مدت طولانی برای دست پیدا کردن به کتاب‌هایی که دوست دارند منتظر باشند، شور و شوقشان را از دست می‌دهند.

 یکی دیگر از پروژه‌های محبوب نویسنده مجموعه کتاب‌های پرفروش «الکس کراس»، در کنار کتابخانه‌های مدرسه‌ها، کمک به کتاب‌فروشی‌های مستقل است. او اخیرا یک میلیون دلار به کتاب‌فروش‌ها هدیه داده و حالا به مناسبت تعطیلات، مبلغی 250 هزار دلاری را به کارمندان این کتاب‌فروشی‌ها داده است.

 او پیش‌تر در مصاحبه‌ای گفته بود: تصمیم دارم یک میلیون دلار را طی 12 ماه آینده برای کمک به کتاب‌فروشی‌های مستقل هدیه بدهم. ما در حال گذر به عصر کتاب‌های دیجیتالی هستیم و این خیلی خوب و شگفت‌انگیز است، اما ما این حرکت را به شکل سازمان‌دهی‌شده‌، عاقلانه و متمدانه انجام نمی‌دهیم. آن‌چه دارد رخ می‌دهد این است که تعداد زیادی از کتاب‌فروشی‌ها در حال از بین رفتن هستند‌، بسیاری از کتابخانه‌ها ناپدید می‌شوند و یا بودجه به آن‌ها داده نمی‌شود. بودجه در اختیار کتابخانه‌های مدرسه‌ها قرار نمی‌گیرد و این اصلا اتفاق خوبی نیست. قبلا شما به داروخانه هم که می‌رفتید می‌توانستید کتاب پیدا کنید.

 پترسون علاوه بر کمک‌های مالی و نگارش مجموعه رمان‌های کودک و نوجوان، صدها جلد از کتاب‌های کودکش را به انجمن‌های بی‌بضاعت هدیه کرده و وب‌سایتی به نام ReadKiddoRead را به منظور تشویق کودکان به مطالعه کتاب راه‌اندازی کرده است.

 پترسون 68 ساله در سال 2014 رتبه‌ سی‌وهفتم فهرست تاثیرگذارترین چهره‌های مطرح از دید مجله «فوربس» را از آن خود کرده است. او سال 2014 عنوان پردرآمدترین نویسنده‌ دنیا را به دست آورد. پترسون به طور میانگین سالی 14 کتاب منتشر می‌کند. نام او به عنوان اولین نویسنده‌ای که یک میلیون جلد از آثارش در قالب دیجیتال به فروش رسیده، ثبت شده است. تاکنون بیش از 300 میلیون جلد از کتاب‌های این نویسنده آثار جنایی آمریکا در سرتاسر جهان به فروش رسیده است. درآمد این رمان‌نویس سرشناس و خالق مجموعه داستان‌های جنایی «الکس کراس» در سال 2013 به 90 میلیون دلار رسید.

 

مرجع : خبرگزاری ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...