کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برخی دانش آموزان تیزهوش دچار ناامنی روانی و اضطراب هستند

29 آذر 1394 ساعت 10:22

دكتر افروز گفت: هم اکنون برخی از دانش آموزان تیزهوش دچار ناامنی روانی و اضطراب هستند که باعث قربانی شدن خلاقیت آنان می شود.


به گزارش مهر، دكتر غلامعلی افروز درمراسم رونمایی از کتاب «دست نامه شهاب» که در ساختمان شهید بهشتی مرکز ملی استعدادهای درخشان در حال برگزار است، گفت: هوش ذاتی است اما خلاقیت آمیزه ای از هوش و خصیصه های ذاتی شخصیتی است. وی افزود: خلاقیت اکتسابی آمیزه ای از پرورش نگرش ها و باورها است.

خلاقیت آمیزه ای از هوش و خصیصه های والای شخصیتی است. این روانشناس تصریح کرد: خصیصه های والای شخصیتی تبسم، دیدن وضع موجود، احساس اندیشه به وضع مطلوب، احساس تلاش مداری، توکل و افکار مثبت است که به خلاقیت منجر می شود اما آفت آن استرس و افکار منفی است.

وی ادامه داد: قدرت اصلی جهان در حوزه منابع اقتصادی و سیاسی در اختیار کشورهایی است که مغزهای هوشمند و خلاق دارند. رهبران فهیم و بصیر و مدیران ارشد، توانا و بلندفکر همیشه به دنبال این هستند که بستری در کشور فراهم کنند که محل زندگی هوشمندان و خلاقان باشد.

وی بیان کرد: در پیش دبستانی ها و مدارس غیرانتفاعی ذهن دانش آموزان را با مطالب بیهوده از جمله ساز، رقص و زبان های مختلف پر می کنند که هیچ کدام به درد دانش آموز نمی خورد.

این روانشناس افزود: شناسایی و هدایت صاحبان استعدادهای درخشان اهمیت زیادی دارد و تفکیک یا تلفیق آنها مهم نیست بلکه مهم هدایت و رهبری آنهاست. وی گفت: پیوند سازمان استعدادهای درخشان با بنیاد ملی نخبگان باید عمیق تر شود و بنیاد به این سازمان باید به عنوان نهاد سرمایه ای نگاه کند.

افروز با اشاره به اینکه سازمان پرورش استعدادهای درخشان باید از سازمان سنجش مهمتر تلقی شود، ادامه داد: اضطراب و استرس آفت خلاقیت دانش آموزان است. هم اکنون برخی از دانش آموزان تیزهوش دچار ناامنی روانی و اضطراب هستند و این موضوع باعث قربانی شدن خلاقیت آنها می شود.

این روانشناس تصریح کرد: بسیاری از والدین نمره گرا هستند و حتی تحمل نمره ۱۹.۵ را هم ندارند همین روند باعث شده تا دانش آموز وقتی به دوره دبیرستان می رسد فقط دغدغه کنکور داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه کنکور آموزش های دوره متوسطه را تخلیه کرده است، گفت: کجای دنیا این همه کلاس کنکور وجود دارد.
این روانشناس اضطراب، نمره گرایی و فشار خانواده ها را مانعی بر سر راه خلاقیت دانش آموزان عنوان کرد.


-


کد مطلب: 34659

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/34659/برخی-دانش-آموزان-تیزهوش-دچار-ناامنی-روانی-اضطراب-هستند

میگنا
  https://www.migna.ir