شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ / ۲۳:۲۴
کد مطلب: 34681
۰

نا آشنایی با شبکه‌های مجازی سبب انزوای فرد می‌شود

به گزارش مهر، حجت الاسلام محمود حقیقی ظهر شنبه در کرسی آزاد اندیشی حوزه علمیه اصفهان با موضوع شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آن بر سبک زندگی اظهار داشت: با توجه به گسترش شبکه‌های مجازی در دنیای امروز نه تنها کار کردن زیاد با این شبکه‌ها فرد را منزوی نمی‌کند بلکه بالعکس با توجه به گرایش نیمی از جامعه به این شبکه‌ها، عدم آشنایی با این تکنولوژی باعث منزوی شدن می‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با ورود به این شبکه‌ها علاوه بر اینکه فرد با روش نویسندگی آشنا و بر علمش افزوده می شود، این موضوع خود موجب افزایش اعتماد به نفس می شود.

محمدی فشارکی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در مقابل این صحبت های حقیقی، اظهار داشت: اعتیاد به شبکه‌های مجازی، نوعی وابستگی است که موجب محدودیت می‌شود.

وی افزود: حضور فرد به صورت ناشناس در این گونه محیط ها باعث کاهش عفت و حیا در فرد می شود.

فشاركی گفت: از دست دادن فرصت‌ها، منزوی شدن، کاهش اعتماد به نفس، ایجاد هویت جعلی، احساس افسردگی، به تاخیر افتادن ازدواج، خیانت خانواده، تغییر سبک زندگی و ... از جمله آفات این شبکه ها است.

با سلب آزادی انتخاب افراد آگاهانه نخواهد بود

حجت الاسلام حقیقی، استاد دانشگاه اصفهان در مورد آسیب‌های ورود و استفاده از شبکه‌های مجازی اعلام کرد: آسیب‌هایی که اشاره شد به دلیل این است که آزادی از افراد گرفته شده و زمانی که آزادی از انسان گرفته و فرد محدود شود، انتخاب های او آگاهانه نخواهد بود.

وی افزود: بسیاری از اساتید و از جمله خود بنده در این شبکه‌ها با هویت واقعی حضور داریم، بنابراین هویت جعلی معنا ندارد.

محمدی فشاری که منتقد استفاده از شبکه‌های مجازی در این کرسی‌ آزاد اندیشی بود، ادامه داد: اگر استفاده از شبکه‌های مجازی با شناخت، آگاهی و هدف، باشد، مشکلی به وجود نمی آید.

وی اظهار داشت: در رده سنی نوجوانان بهتر است اجازه ورود به این محیط داده نشود و برای این منظور باید نیازهای این قشر جامعه را به طور سالم تأمین کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان افزود: تقویت رابطه با گروه سنی نوجوانان و آشنا کردن فرزندان با محیط مسجد (به دلیل رفت و آمد عموما افرادی مؤمن و با ایمان که باعث مثبت شدن نگاه فرزندان به این امکان می شود) زمینه رشد فزرندان را فراهم خواهد کرد.

اطلاعات شبکه های اجتماعی مستدل نیست

حقیقی گفت: نحوه ارتباط برقرار کردن با دیگران و افزایش ارتباطات، تقویت نویسندگی، آموزش انواع مهارت‌ها از طریق عضویت در گروه‌های مختلف و به طور کلی بالا رفتن سطح اطلاعات از مزایای استفاده از این تکنولوژی است.

وی افزود: حال که می‌توان استفاده های زیادی از این تکنولوژی انجام داد به چه دلیل باید از آن صرفنظر کرد و باید گفت می‌توان همگام با پیشرفت جهان به وسیله این تکنولوژی پیش رفت.

در ادامه محمدی فشارکی که به عنوان منتقد استفاده بیش از حد از شبکه‌های مجازی حضور داشت، اعلام کرد: استفاده از این شبکه‌ها گرچه اطلاعات فراوانی را به افراد می دهد اما از نظر موثق و مستدل بودن این مطالب تضمینی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: در جوامع غربی برای استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی محدودیت‌هایی وجود دارد به گونه‌ای که افراد قبل از سنین ۱۳ سالگی نمی‌توانند در این شبکه‌ها عضو شوند و این خود دلیلی بر عدم مطلوبیت استفاده از این شبکه‌ها است.

فشارکی تاکید کرد: نه تنها عضو نشدن هیچ ضرری به اشخاص نمی‌رساند چه بسا عضویت در این گونه فضاها، باعث ضررهایی در زندگی نیز می شود.

حجت الاسلام مجتبی صالحی که به عنوان داور این کرسی آزاداندیشی در جلسه حضور داشت، گفت: باید توجه کرد که اگر انسان با شناخت و آگاهی به این شبکه‌ها ورود یابد و بداند که با چه هدفی عضو این گروه‌ها می شود، دیگر مشکلی نیست.

وی تأکید کرد: با توجه به این که در بعضی از این شبکه‌ها هیچ شناختی وجود ندارد که مدیرگروه چه کسی است و یا اطلاعاتی که ارسال می‌شود از طریق چه شخصی است بنابراین لزومی ندارد که انسان فضای خالی ذهنش را از مطالبی پر کند که اطمینانی به صحت آن‌ها ندارد.

وی گفت: این قضیه مانند میدان مینی است که ورود به آن نیاز به حضور یک تخریبچی دارد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد