جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ / ۱۶:۵۸
کد مطلب: 34694
۲
۴

آخرين خبر از اختلاف دو وزارتخانه بر سر مالكيت رشته روانشناسی بالینی

آخرين خبر از اختلاف دو وزارتخانه بر سر مالكيت رشته روانشناسی بالینی
به گزارش میگنا دکتر حمید اکبری در گفتگو با مهر افزود: ما در وزارت بهداشت هنوز درباره رشته های بین رشته ای مشترک با وزارت علوم به جمع بندی کامل نرسیده ایم و در حال بحث و تبادل نظر با این وزارتخانه هستیم.

وی افزود: در حال حاضر برخی رشته ها هستند که در دانشگاه های وابسته به دو وزارتخانه ارائه می شوند مانند مهندسی بیمارستانی. این مدل رشته ها بیشتر پایه، علوم فنی و مهندسی دارند و وزارت بهداشت هم قبول دارد که این رشته ها باید در دانشگاه های وزارت علوم ارائه شود.


اکبری خاطرنشان کرد: برخی از رشته ها هم هستند که وزارت علوم با وزارت بهداشت توافق کرده است که این رشته ها متعلق به وزارت بهداشت است و وزارت علوم به آنها وارد نشود.

وی با اشاره به رشته روانشناسی بالینی که محل اختلاف میان دو وزارتخانه است گفت: در مورد این رشته هنوز توافق حاصل نشده است و باید ساماندهی شود . معتقدیم صرف نظر از محل اجرای رشته، آن رشته با یک برنامه درسی و با یک شرایط و ضوابط استاندارد باید اجرا شود و ضمن اینکه این رشته بخش بالینی دارد و باید دانشجو در بیمارستان هم آموزش ببیند که وزارت علوم این امکان را ندارد.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد: اگر به توافق برسیم و قرار باشد رشته روانشناسی بالینی کماکان در وزارت علوم هم ارائه شود باید بخش های مناسب بالینی را با توافق با بیمارستان ها و دانشکده های وابسته به وزارت بهداشت انجام دهند تا به نتیجه مطلوب برسیم.


وی گفت: آنچه در وزارت بهداشت مهم است کیفیت خوب رشته روانشناسی بالینی است. ما به دنبال این نیستیم که این رشته در کجا ارائه می شود اما می خواهیم مردم خیال شان راحت باشد که دانش آموخته روانشناس بالینی توانایی لازم را دارد. البته بحث وزارت علوم هم همین است. در واقع صرف نظر از محل تربیت و آموزش فرد باید توانمندی داشته باشد.

اکبری خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که باید مشخص باشد که چه کسی در قبال جامعه مسئولیت دارد. متولی سلامت جامعه وزارت بهداشت است و رشته ای که به سلامت بر می گردد باید در این وزارتخانه باشد و از پتانسیل های بخش های دیگر استفاده کند.
-
خبر مرتبط:
تکه تکه کردن روانشناسی عملی بر علیه روانشناسی 

دکتر محمدعلی مظاهری، رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی ضمن تشریح آخرین وضعیت واگذاری رشته روانشناسی بالینی گفت : تکه تکه کردن روانشناسی غیرممکن و عملی بر علیه روانشناسی است.

دکتر محمد علی مظاهری در گفتگو با خبرنگار مهر درخصوص واگذاری رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت تحرکاتی برای گرفتن این رشته از وزارت علوم داشته است درحالی که امکانات و صلاحیت لازم را در این زمینه ندارد.

عملکرد منفعلانه وزارت علوم
وی با بیان اینکه جایگاه روانشناسی در سیستم وزارت بهداشت مشخص است، افزود: متاسفانه وزارت علوم نیز با یک بلاتکلیفی و بی عملی در سطح وزارت‌خانه روبرو است و عملا در این زمینه فعال برخورد نکرده است.

هنوز برای واگذاری رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت توافقی صورت نگرفته است

رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در حال حاضر آنچه قطعی بوده این است که معاونان آموزشی دو وزارت خانه «علوم و بهداشت» در نشستی که برگزارشد، به نتیجه ای نرسیدند و توافقی برای واگذاری این رشته درحال حاضر صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: توافق درهمین حد کمک گرفتن از بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت برای آموزش دوره بالینی بوده است.

بدفهمی وزارت بهداشت از رشته روانشناسی

رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی افزود: واقعیت این است که وزارت بهداشت با یک بدفهمی خیلی بزرگ در این خصوص مواجه است. این وزارتخانه تلاش می کند بنا به دستور مقام معظم رهبری در خصوص سازماندهی سلامت همه کارها را در وزارت بهداشت تجمیع کند.

مظاهری یادآورشد: این درحالی است که دستور‌العمل مقام معظم رهبری به هیچ وجه با این مساله که کار در جای دیگر انجام شود، منافاتی ندارد، فقط ساماندهی برعهده وزارت بهداشت است. همچنانکه می بینیم بخشی از سلامت نیز در وزارت‌خانه آموزش و پرورش و دیگر وزارت خانه و نهادها قرار دارد. در این صورت آیا باید همه وزارتخانه‌ها در وزارت بهداشت ادغام شوند تا سلامت ساماندهی شود؟

وی با تاکید براین مساله که این یک بدفهمی و یا سوء برداشت در مورد رشته هایی که وزارت بهداشت خواستار انتقال آن به این وزارت خانه است وجود دارد، گفت: برخی رشته هایی که من شنیده ام و بحث انتقال آنها وجود دارد شامل دامپزشکی، روانشناسی بالینی و روانشناسی سلامت می شود.

تکه تکه کردن رشته روانشناسی غیر ممکن است

مظاهری ادامه داد: مفهوم تکه تکه کردن روانشناسی این است که کسی رشته روانشناسی را نمی فهمد. چنین حرفی خنده دار است که رشته روانشناسی در وزارت علوم و رشته روانشناسی بالینی در وزارت بهداشت باشد. مگر می شود شخصی روانشناسی شخصیت نداند و بالین گر شود.

وی خاطرنشان کرد: مگر چه تعداد روانشناس در آن وزارت‌خانه وجود دارد و تاکنون چه خدماتی ارایه شده است. وزارت بهداشت تنها ۶ هزار دانشجوی روانشناسی دارد. درحالی که ۲۰۰ هزار دانشجوی روانشناسی در دانشگاه های وزارت علوم مشغول تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه نمی دانم با چه منطقی روی این موضوع کار می کنند، افزود: تعداد اعضای هیات علمی و امکاناتی که وزارت بهداشت دراین رشته دارد برابر با امکانات وزارت علوم نیست.

دلواپسانی که به جای دلسوزی علیه رشته روانشناسی بالینی هستند

رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: واقعیت این است که افرادی که چنین مباحثی را مطرح می کنند علاقمند به روانشناسی بالینی نیستند بلکه علیه روانشناسی بالینی عمل می کنند. از سوی دیگر اتفاقی که اخیرا در حوزه بیمه‌ها افتاد دقیقا رویکرد وزارت بهداشت را نشان داد، وزارت بهداشت به دنبال خراب کردن روانشناسی کشور است.

وی ادامه داد: اینجا اخلاق حرفه ای کجا می رود؟ به هرحال وزیر بهداشت قسم خورده و موظف است بهترین وضعیت را برای سلامت عمومی جامعه ایجاد کند، حال کسانی که هیچ آموزشی در زمینه هایی که برای آنها در نظر گرفته شده، ندیده اند چگونه سلامت روان را برای جامعه فراهم می کنند.

وی ادامه داد: شورای عالی بیمه با درخواست وزارت بهداشت کل آنچه توسط روانشناسان به صورت تخصصی انجام می گرفت را به روانپزشکان واگذار کرده است. کدام روانپزشکی برای آموزش پیش از ازدواج آموزش دیده که می خواهد آن را ارایه دهد آن هم فقط در نیم ساعت. به عنوان مثال در حوزه خانواده با مسایل و مشکلات زیادی روبرو هستیم و حالا می خواهیم، روانپزشکی که فقط برای خدمات رسانی سطح سه یعنی (اختلات شدید روانپزشکی) آموزش می‌بیند را به سطح یک و پیشگیری وارد کنیم.

وی ادامه داد: کجای دنیا چنین اتفاقی افتاده است؟ این نشان می دهد وزارت بهداشت به دنبال خدمات و ارتقا کیفیت در حوزه روانشناسی نیست.

ندانم کاری های وزارت علوم

مظاهری افزود: متاسفانه وزارت علوم نیز در این زمینه استراتژی مشخصی ندارد. وزارت بهداشت آمده تا ۳۰ رشته را از دانشگاههای وزارت علوم بگیرد و وزارت علوم هم نمی داند باید چکار کند.

به گزارش مهر، گفتنی است ۳۰ رشته بین وزارت بهداشت و وزارت علوم شناور است از این رو یک کمیته ۷ نفره از اعضای هر دو وزارتخانه تشکیل شده است تا وضعیت این رشته ها مشخص شود. رشته روانشناسی بالینی نیز یکی از رشته هایی است که به محل منازعه تبدیل شده است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

سپيده
Iran, Islamic Republic of
بهداشتي ها : آقايون خانوما گفته باشم : رشته روان شناسي باليني واس ماس . اما رشته مشاوره، ارزوني خودتون بمونه واس شما ! خخخخخ
روانشناس
Germany
واسه شما نخواستیم
محمد رضا
Iran, Islamic Republic of
این رشته مال هرجا باشه مهم نیست مهم اینه افرادی باسواد و متعهد و انسان دوست پرورش بده
بهزاد
Russian Federation
گول حرفای دلربای وزارت بهداشت را نخورید، علیرغم داشتن اهدافی که روی کاغذ خوب به نظر میرسند، از رویکرد و تصمیماتی که این وزارت علیه روانشناسی به خصوص در این چند سال اخیر داشته، به راحتی میتوان فهمید که میخواهند روانشناسان و مشاوران را ریز سلطه روانپزشکان ببرند آن هم در زمینه هایی که حوزه اصلی کار روانشناسان و مشاوران است.بعد از انجام این هدف، نوبت به منحل کردن سازمان نظام روانشناسی (چون دیگر موجودیتش توجیح منطقی نخواهد داشت) و انجمن های مثل روان درمانی و رواشناسی بالینی میرسد. این وسط، بی تحرکی روانشناسان و مشاوران، بهترین کمک به وزارت بهداشت برای زدن تیشه بر ریشه این رشته ها است.
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند