جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۸
کد مطلب: 34699
۱

آغاز هفته مبارزه با اعتيــاد و آسیب های اجتماعی در مدارس+ روز شمار و پيام وزير

آغاز هفته مبارزه با اعتيــاد و آسیب های اجتماعی در مدارس+ روز شمار و  پيام وزير
به گزارش میگنا معاونت تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش، هدف از اجرای این برنامه ها را گسترش نهضت فرهنگی پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و اعتیاد در مدارس کشور و ترویج، فرهنگ سازی و آموزش در زمینه راهکارها و مهارتهای خود مراقبتی در برابر رفتارهای پرخطر، یکپارچه سازی و انسجام بخشی ظرفیتها و خدمات درون و برون سازمانی در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و جلب مشارکت و همکاری جهت افزایش نرخ پوشش این فعالیتها در بین دانش آموزان اعلام كرده است
-
براين اساس روزشمــار هفته مذكور به شرح ذيل اعلام گرديده است:
- دوشنبه، ۳۰ آذر با عنوان «نوجوانان و عوامل مخاطره آمیز»،
- سه شنبه اول دیماه با عنوان «مهارت های همگانی برای مبارزه با اعتیاد»،
- چهارشنبه دوم دیماه با عنوان «برنامه های پیشگیری از اعتیاد در مدرسه، خانواده و محله»،
- پنج شنبه، سوم دیماه با عنوان «مدرسه، خانواده و محله مراقب برای نوجوانان»،
- شنبه ۵ دیماه با عنوان «توانمندسازی نوجوانان، مدرسه، خانواده و محله در برابر اعتیاد و آسیب های اجتماعی»
- یکشنبه ۶ دیماه با عنوان «همیاری برای پیشگیری»
-
پيـــــــــام وزير آموزش و پرورش:
همکاری ملی برای مراقبت از کودکان در برابر آسیب های اجتماعی

وزیر آموزش و پرورش با صدور پیامی خواستارهمکاری ملی برای مراقبت از کودکان در برابر آسیب های اجتماعی شد . به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ،‌ متن کامل پیام علی اصغر فانی به شرح زیر است :


به نام خداوند بخشنده مهربان

یکی از مسائل و موضوعات اساسی که امروزه در ابعاد فراملی ، ملی و منطقه ای مطرح است ، بحث اعتیاد و آسیب های اجتماعی است ، موضوع مهمی که با بهداشت روان کودکان ، نوجوانان و جوانان سروکار دارد . اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به دانش آموزان در این عرصه ، گرچه شیرین و امید بخش است ، اما مستلزم ظرافت و برنامه ریزی خاصی است که توجه به آن ، ضامن موفقیت برنامه های پیشگیرانه خواهد بود . درعلم روان شناسی ، نوجوانی ، مرحله ای از زندگی افراد است که از آن به دوران طلایی تربیت یاد شده است . دراین مرحله ، انسان به دنبال هویت خویش است و باید به او کمک شود تا با کسب دانش ، آگاهی و مهارت ، سبک زندگی سالم را برگزیند و با دستیابی به شایستگی های پایه ، مراتب کمال و حیات طیبه را طی نماید .
-
براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، «نوجوان سالم » نوجوانی است که به طور متعادل و متوازن ، به تربیت همه ی ابعاد و ساحت های وجودی و تربیتی او توجه شده است . نوجوانی که علاوه برکسب علم و دانش ، به تربیت ساحت دینی و اخلاقی ، اجتماعی ، اقتصادی و حرفه ای ، زیستی و بدنی ، هنری و زیبا شناختی او نیز توجه شده است .
-
وزارت آموزش و پرورش ، براساس این چارچوب ودیدگاه ، به همه ی ساحت های وجودی و تربیتی دانش آموزان توجه دارد ازجمله ، اهتمام به تربیت دانش آموزان برای مراقبت از خود در برابر اعتیاد ، رفتارهای پرخطر وآسیب های اجتماعی ،‌بویژه اعتیاد به مواد مخدر. مبارزه با اعتیاد وآسیب های اجتماعی و کوشش برای مصونیت بخشی کودکان و نوجوانان در برابر عوامل مخاطره آمیز و رفتارهای پرخطر ،‌ زمانی می تواند کارآمد و اثر بخش باشد که در قالب یک نهضت فرهنگی درآید و منجر به استقرار «نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان » شود و بدین منظور، مدرسه و نهاد تعلیم و تربیت می تواند کانون فعالیت ها و سرمایه گذاری ها برای مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی باشد .

«هفته ی مبارزه با اعتیاد وآسیب های اجتماعی » در مدارس که برای نخستین بار توسط وزارت آموزش و پرورش و در قالب فعالیت های متنوع فرهنگی و آموزشی برگزار می شود ، فرصتی است ارزشمند برای گسترش نهضت فرهنگی پیشگیری از آسیب های اجتماعی و همگانی کردن مبارزه با مواد مخدر در سطح جامعه که مدرسه را به عنوان قطب فعالیت های پیشگیری اولیه از اعتیاد و آسیب های اجتماعی در کشور مورد توجه قرار می دهد .

ضمن تشکر و قدردانی از همه ی دستگاه ها ، سازمان ها ، نهادها ، بویژه خانواده ها ، همکاران فرهنگی ، دانش آموزان و تشکل های دانش آموزی که در برگزاری با شکوه این مراسم مشارکت دارند ، پیشنهاد می نمایم که از فرصت برگزاری چنین برنامه هایی در سطح مدارس ، برای گسترش همکاری های ملی درجهت مراقبت از کودکان و نوجوانان در برابر آسیب های اجتماعی استفاده کنیم و بر این نکته تاکید دارم که وزارت آموزش و پرورش ، در عرصه ی خطیر مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی ، به همکاری گسترده ی خانواده ها ، دستگاه های دولتی و غیر دولتی و نیز مشارکت موثر رسانه ها نیازمند است و از آن استقبال می کند .
مرجع : پرتال وزارت آموزش و پرورش
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم