کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شاید شما هم «موبوفوبیا» دارید؟!

برترينها-مجله سیب سبز - محمد ستاری , 2 دی 1394 ساعت 16:41

اگر نمی‌توانید یک هفته بدون گوشی تلفن همراه‌تان سر کنید شما هم به جمع معتادان اسمارت فونی اضافه شدید.


اگر نگاهی به رستوران‌ها، کافه‌ها، وسایل حمل‌ونقل عمومی یا حتی پارک‌ها و کلاس‌های درس بیندازید به‌طور حتم چند نفری را مشاهده خواهید کرد که به‌جای اهمیت دادن به محیط و اطرافیان خود، سر در موبایل برده و سخت مشغول وبگردی یا بازی و فرستادن پیامک هستند. این موضوع به بهترین نحو بیانگر تحقق کابوس آلبرت اینشتین است.

احتمالا شما هم با جمله معروف این فیزیکدان آشنا هستید «از روزی می‌ترسم که تکنولوژی از تعامل انسانی پیشی بگیرد؛ چنین روزی، جهان نسلی از احمق‌ها خواهد داشت.» متاسفانه در چند سال اخیر اعتیاد به گوشی موبایل تبدیل به یک اپیدمی شده طوری که جدایی و حتی دوری موقت از آن برای خیلی‌ها اضطراب‌آور است. این سندرم که تحت عنوان نوموفوبیا (Nomophobia) یا موبوفوبیا (Mobophobia) شناخته می‌شود، نه تنها برای سلامت جسم بلکه برای سلامت روح نیز عواقبی جدی در پیش دارد. برای آشنایی بیشتر با انواع موبوفوبیا و راه‌های درمان آن با ما همراه شوید. شاید شما هم یکی از مبتلایان به این بیماری باشید.


موبایل‌بازها بیشتر افسرده می‌شوند

طبق پژوهش‌های سال 2010 در مرکز تحقیقات «YouGov» انگلستان، تقریبا 58درصد از مردان و 47درصد از زنان دچار موبوفوبیا هستند. محققان استرس ناشی از این سندرم را مشابه با استرس حاصل از ویزیت دندانپزشکی یا اضطراب روز عروسی اعلام کرده‌اند. درواقع کسانی که از موبوفوبیا رنج می‌برند موقع دور شدن از گوشی موبایل میزان اضطراب، تعریق، تپش قلب، مشکلات گوارشی، تنگی نفس و لرزش‌ دست‌شان افزایش پیدا می‌کند. آنها معمولا منزوی و درونگرا هستند و اعتماد به نفس پایینی دارند.

بعضی نیز برای رفع تنهایی و افسردگی،‌ خود را با گوشی موبایل مشغول می‌کنند غافل از اینکه بدانند این کار مشکلات آنها را افزایش می‌دهد. برای رفع موبوفوبیا نیازی نیست که حتما به مشاور مراجعه کنید بلکه خود می‌توانید با چند راهکار ساده آن را برطرف کرده و آرامش‌تان را بازیابید؛ گرچه در موارد شدید نباید نقش روانشناس، روانپزشک و راهکارهای تخصصی شناختی رفتاری را دست‌کم گرفت. همچنین می‌توانید با دانلود اپلیکیشن Menthal روی گوشی خود از تعداد دقایقی که روزانه صرف موبایل می‌کنید، آگاه شوید.  

اگر ارتباط نوشتاری را به دیدار ترجیح می‌دهید

«تکنواسترس» يا اضطراب از ارتباط رو در رو با افراد یکی از عوارض موبوفوبیاست. در این حالت فرد از آنجایی که بیشتر اوقات از طریق نوشتاری و شبکه‌های اجتماعی با دیگران در ارتباط است هنگام قرارهای حضوری دچار اضطراب شده و درنهایت احتمال افسردگی و گوشه‌گیری در او بیشتر می‌شود. برای رفع این حالت توصیه می‌شود حداقل هفته‌ای یک تا دو بار با دوستان خود قرار ملاقات بگذارید و مهم‌تر از همه اینکه طی دیدار، موبایل‌تان را در اعماق کیف‌تان رها کنید! همچنین از خریدهای اینترنتی با موبایل خودداری کرده و به‌صورت حضوری به فروشگاه بروید.

اگر مدام گوشی خود را چک می‌کنید

«رينگ زايتی» يا استرس حاصل از صدای زنگ از دیگر عوارض موبوفوبیاست. در این وضعیت فرد مرتب صفحه گوشی خود را چک می‌کند، حتی اگر صدای زنگ یا پیغامی از آن نشنیده باشد. برای رفع این مشکل فقط کافی است استقلال خود را از موبایل پس بگیرید. به این ترتیب که در روز برای ساعات مشخصی موبایل‌تان را خاموش کنید و در روزهای بعد به‌تدریج مدت آن را افزایش دهید. درست مانند ترک سیگار هر زمان دل‌تان برای موبایل تنگ شد چند خطی کتاب یا مجله بخوانید و چه بهتر که مدیتیشن انجام دهید. نگران نباشید؛ بدون موبایل هم زنده خواهید ماند! همچنین توصیه می‌شود گوشی خود را داخل دستشویی نبرید و به خود قول دهید هر 90دقیقه حداکثر 5دقیقه آن را چک کنید.
اگر شب‌ها در آغوش موبایل به‌خواب می‌روید

تقریبا 80درصد از جوانان بین 18 تا 24ساله عادت دارند شب‌ها گوشی موبایل‌ را کنار تخت خود قرار دهند و صبح‌ها با صدای زنگ آن از خواب بیدار شوند. حدود 95درصد از افراد نیز قبل از خواب برای چند دقیقه حتی چند ساعت به استفاده از اینترنت گوشی می‌پردازند. همچنین از هر 4نفر یک نفر ترجیح می‌دهد موقع خواب گوشی خود را در حالت بی‌صدا قرار ندهد تا از هیچ زنگ و پیامکی بی‌خبر نماند! یک نفر از هر دو نفر نیز هر زمان که از خواب می‌پرد اول از همه به گوشی خود نگاه می‌کند. این موارد همگی از علائم موبوفوبیا هستند و برای ترک آنها باید خیلی ساده گوشی‌تان را از خود دور نگه دارید.

اگر در جاگذاشتن موبایل سابقه‌دار هستید

گوشی موبایل نه تنها یک دفترچه تلفن مهم به‌شمار می‌آید بلکه اطلاعات شخصی افراد را نیز دربر دارد. به‌همین دلیل ترس از گم کردن آن طبیعی است اما گاهی این نگرانی بیش از حد شده و فرد را آزار می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید استرس در تمام بیماری‌های جسمی ‌و روحی ریشه دارد، بنابراین لازم است حتما با آن مبارزه کنید.

 برای این منظور از نگهداری اطلاعات و تصاویر شخصی خود در موبایل خودداری کرده و به محض رسیدن به خانه یا حداقل هفته‌ای یک‌بار آنها را به رایانه شخصی‌تان انتقال دهید. همچنین توصیه می‌شود یک کپی از لیست شماره تلفن‌های گوشی را در رایانه نگهداری کنید. اگر هم در جاگذاشتن وسایل سابقه‌دار هستید در اماکن عمومی به‌خصوص وسایل حمل‌ونقل، موبایل‌تان را از کیف خود بیرون نیاورید. موقع ترک کردن هر مکان نیز اول از همه از وجود گوشی‌تان مطمئن شوید. علاوه بر اینها بهتر است موبایل را از حالت سکوت خارج کنید تا اگر گم شد، بتوانید با آن تماس بگیرید. برای رفع اضطراب حاصل از تمام شدن شارژ موبایل همیشه یک شارژر اضافه و یک شارژر فندکی همراه داشته باشید. در غیر این صورت هر زمان که شارژ گوشی‌تان به زیر 10درصد رسید دیگر از آن استفاده غیرضروری نکنید.

شخصیت اولیه و ثانویه شما  چیست؟

اختلالات مربوط به نوموفوبیا به چهار دسته تقسیم می‌شوند. هر یک از این موارد می‌توانند با ایجاد ترس و اضطراب زندگی روزانه‌ را مختل کنند و بر روابط‌‌ فردی و خانوادگی تاثیرات مخرب بگذارند. شما با کدام یک از سناریوهای زیر آشنایی بیشتری دارید؟

شکستن و آسیب دیدن موبایل

بعد از ماه‌ها تاریخ مهمانی مورد علاقه‌تان فرا می‌رسد و دوستان‌ یکی‌یکی از راه می‌رسند. خیال‌تان که راحت شد گوشی خود را روی میز قرار می‌دهید و به مهمان‌ها می‌پردازید. اما آخر شب متوجه می‌شوید از پشت روی زمین افتاده است. آن را بر می‌دارید و تمام غصه‌های عالم به دل‌تان می‌ریزد! صفحه لمسی موبایل عزیزتان خرد و خاکشیر شده است.

تمام شدن شارژ باتری

دیر وقت‌است. سوار اتومبیل‌ می‌شوید. به راه می‌افتید و ناگهان اتومبیل‌‌تان وسط یک خیابان خلوت از کار می‌افتد. گوشی خود را برمی‌دارید تا از دوست یا خانواده‌ درخواست کمک کنید. تا شروع به شماره گرفتن می‌کنید شارژ گوشی  با شنیدن اولین الو خاموش می‌شود. اوه نه؛ این یعنی هجوم آدرنالین به تک‌تک رگ‌های بدن!

جا گذاشتن، گم کردن یا دزدیده شدن موبایل

از تاکسی پیاده می‌شوید یا به خانه می‌رسید و دست در جیب‌تان می‌کنید. موبایل‌تان آنجا نیست! ضربان قلب‌تان کم‌کم بالا می‌رود و کف دست‌تان عرق می‌کند. درست مثل یک کابوس می‌ماند. حالا باید بنشینید و فکر کنید که آن را کجا گم کرده‌اید و چگونه می‌توایند پیدایش کنید. این یعنی استرس خالص!


-
قطع آنتن مخابرات یا اینترنت

داخل تاکسی نشسته و در حال صحبت راجع به یک پروژه فوری با رئیس‌تان هستید. جزئیات را با دقت توضیح می‌دهید اما آقای رئیس با یکی از آنها مخالفت کرده و شروع به توضیح دادن می‌کند. دقیقا همین لحظه به داخل تونل می‌روید و آنتن موبایل‌ قطع می‌شود. بعد از آن هم هرقدر شماره رئیس را می‌گیرید از دسترس خارج است و این یعنی بدشانسی مطلق!

واقعیت‌هایی که از آنها بی‌خبرید!

در طول روز چند بار گوشی خود را چک می‌کنید؟ باید بدانید که هر فرد طی یک شبانه‌روز تقریبا تا 30تا 50بار گوشی خود را چک می‌کند. چنین رقمی عادی است و اگر به بیش از آن برسد باید نگران شوید. افراد مبتلا به موبوفوبیا گاهی گوشی خود را روزانه چند صد بار چک می‌کنند!

- آیا تا به حال شده احساس کنید موبایل‌تان در حال زنگ خوردن و لرزش است اما وقتی سراغ آن می‌روید متوجه می‌شوید که هیچ زنگی در کار نیست؟ جالب است بدانید که تقریبا 80درصد از افراد این وضعیت را تجربه کرده‌اند. migna.ir حدود 30درصد نیز در مکان‌های شلوغ یا هنگام خواب به اشتباه فکر می‌کنند صدای زنگ گوشی خود را شنیده‌اند.

آیا می‌دانستید پدر و مادرهای مبتلا به موبوفـوبیا مشـکلات بیشتری در روابط با یکدیگر و فرزندان‌شان دارند؟ جالب است بدانید که آمار طلاق نیز از درمان آنها بیشتر است. با این اعتیاد احتمال اینکه فرزندان آنها به موبوفوبیا، مشـکلات رفتــاری، گوشه‌گیری و اعتماد به نفس پایین گرفتار شوند نیز افزایش می‌یابد.


کد مطلب: 34745

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/34745/شاید-هم-موبوفوبیا-دارید

میگنا
  https://www.migna.ir