کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دوگانگی چگونه در نوجوان ایجاد می‌شود؟

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران , 10 دی 1394 ساعت 13:50

گاهی بر اثر عوامل مختلف از جمله الگو برداری از رفتار والدین، نوجوان دچار دوگانگی در رفتارش می‌شود.


امین حق وردی روانشناس تربیتی عنوان کرد: یکی از رفتارهای دوران نوجوانی متناقض بودن حرف و عمل در فرد بوده که اطرافیان آن را حمل بر دورویی نوجوان گذاشته که ریشه بیشتر این رفتارهای متناقض در اعمال والدین دیده می‌شود.

وی در ادامه گفت: هنگامی که به نوجوان گفته شده که سیگار کشیدن مضر بوده و وقتی با دیدن این رفتار از سوی پدرش مواجه می‌شود، این دوگانگی در ذهن او ایجاد شده که رفتاری را که دیده باور بر درستی آن داشته باشد یا رفتاری را که شنیده شده به عنوان رفتار صحیح بپذیرد.
حق وردی افزود: تصور نوجوان بر این است که پایبندی به اصول اخلاقی و دفاعی از آن، کافی بوده و نیازی به انجام آن در عمل نمی‌باشد و ریشه در همین دوگانگی او دارد که این طرز فکر باعث برخورد والدین و مربیان او خواهد شد.

این روانشناس تربیتی در پایان خاطر نشان ساخت: گاهی نوجوان نیز با وجود مخالفت‌هایی که با والدین یا مربیان خود در مسائل مختلف داشته و ناراضی است ولی به دلیل ترس از آنها جرات ابراز آن را ندارد و گمان کرده که اطرافیان حق اعتراض برای او و احساساتش قائل نبوده و در این صورت نوجوان به جای صراحت در بیان دچار دو رویی در گفتار خواهد شد.


کد مطلب: 34889

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/34889/دوگانگی-چگونه-نوجوان-ایجاد-می-شود

میگنا
  https://www.migna.ir