کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر بهداشت:

بیمه ها از بیماران اعصاب و روان حمایت نمی کنند

11 دی 1394 ساعت 10:40

وزیر بهداشت یکی از مشکلات جدی در حوزه سلامت کشور را مربوط به کمبود مراکز درمان بیماران اعصاب و روان عنوان کرد و گفت: بیمه ها حمایت خوبی از این بیماران انجام نمی دهند.


به گزارش مهر، دکتر سید حسن هاشمی گفت: ما قول دادیم تا پایان دولت ۲۰ هزار تخت به ظرفیت تخت های موجود کشور اضافه کنیم که ۱۰ درصد از آنها را برای بیماران اعصاب و روان اختصاص می دهیم.

 

وی بر ضرورت مشارکت خیرین و مقامات استانی در افزایش تخت های بیمارستانی برای بیماران اعصاب و روان و سوختگی تأکید کرد و گفت: این بیماران جزء مظلوم ترین بیماران هستند که باید از آنها حمایت های ویژه ای کرد.

وزیر بهداشت از حمایت بیمه ها به عنوان یکی دیگر از راه های کاهش مشکلات بیماران اعصاب و روان و سوختگی یاد کرد و گفت: متاسفانه به دلیل هزینه های بالا و مزمن بودن درد این بیماران، شاهد حمایت های خوبی از سوی بیمه ها نیستیم.

هاشمی افزود: هزینه های این بیماران زیاد است و منابع بیمه ها هم پاسخگوی این نیاز ها نیست اما یکی از منابع پیشنهادی ما برای کاهش مشکلات آنها، بستن عوارض بر کالاهای آسیب رسان سلامت است که از آن مسیر ارقام زیادی می توان کسب کرد که به طور ویژه می توان صرف گسترش تخت برای بیماران اعصاب و روان و همچنین سوختگی کرد.

وی گفت: برای بیماران اعصاب و روان و سوختگی، نیاز به ایجاد ۳۰ هزار تخت بیمارستانی داریم که بودجه زیادی را می طلبد و امیدوارم با بستن عوارض بر کالاهاي آسیب رسان به سلامتی مردم و اختصاص آن به نظام سلامت، ضمن کاهش مصرف این اقلام، شاهد تأمین بخشی از هزینه های مربوط به سلامتی مردم باشیم.

هاشمی در خصوص احداث مراکز جامع خدمات سرطان در کشور، اظهار داشت: بیش از ۲۰۰ مرکز جامع خدمات سرطان در کشور راه اندازی می شود که عملیات اجرایی آن در چهار استان آغاز شده و باقی مانده این مراکز به همراه سایر اولویت های سرمایه گذاری وزارت بهداشت در همایشی که در پایان دی ماه برگزار خواهد شد به سرمایه گذاران معرفی می شود تا شاهد ساخت، تحویل و بهره برداری از مراکز باشیم.

وی در خصوص برنامه های وزارت بهداشت در حوزه بهداشت دهان و دندان، افزود: وزارت بهداشت به منظور پیشگیری از بیماری های دهان و دندان اقدامات ارزنده ای انجام داده و برای چندین میلیون نفر از دانش آموزان تا کنون، فلورایدتراپی و پرکردن شیارهای دندانها مه می تواند منبعی برای آلودگی باشد، انجام شده است.

وزیر بهداشت افزود: ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان به معنی عدم وجود مشکل در این حوزه نیست بلکه مردم باید بیشتر مراقبت کنند چرا که تعداد دندان های پوسیده در دهان ایرانیان به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی و عدم پوشش حمایتی از سوی بیمه ها و یا دولت، بیش از دو برابر میزان معمول است.

هاشمی گفت: مردم مجبور هستند که بیش از ۹۰ درصد خدمات حوزه دهان و دندان را از بخش خصوصی خریداری کنند که عده زیادی از آنها توانایی مالی کافی را ندارند بنابراین عاقلانه ترین راه، پیشگیری در کودکان به ویژه افراد کمتر از ده سال است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر هدف وزارت بهداشت، ارائه خدمات بهداشتی دهان و دندان به دانش آموزان مقطع دبستان است، یادآور شد: تا اواسط سال آینده خدمات پیشگیری از پوسیدگی دهان به تمام دانش آموزان این مقطع ارائه می شود اما مشکل مردم در حوزه درمان خدمات دهان و دندان می باشد که ضروری است تا منابعی برای بیمه ها تعریف شود که حمایت بیشتری از این بیماران داشته باشند.

هاشمی همچنین در خصوص احداث بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی در قزوین، اظهار داشت: یکی از بانک ها به منظور سرمایه گذاری جهت احداث بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی در قزوین اعلام آمادگی کرده و استانداری و شهرداری نیز مقدمات ساخت آن را فراهم کرده اند و امیدوارم هر چه زودتر شاهد سرمایه گذاری این بانک و عمل به وعده آنها باشیم.

وی افزود: یکی از راه های کاهش مشکلات مربوط به کمبود تخت های بیمارستانی نیز می تواند تغییر کاربری املاک وزارت بهداشت و ارزش افزوده  حاصل از آن باشد.

وزیر بهداشت همت مسوولین استانی در جهت تأمین تخت های بیمارستانی مورد نیاز استان قزوین را بسیار مهم دانست و گفت: " از تو به یک اشاره از ما به سر دویدن". اگر مسوولین حمایت کنند ما نیز کمک های ویژه ای در این خصوص خواهیم کرد.

هاشمی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه وزارت بهداشت قادر است هر سال چند تخت بیمارستانی ایجاد کند؟ خاطر نشان کرد: در گذشته هر سال دو هزار تخت بیمارستانی ایجاد می شد اما ما در این دولت وعده دادیم که ۲۰ هزار تخت بیمارستانی ایجاد خواهیم کرد که امیدوارم تا پیش از پایان دولت، این وعده محقق شود.

وی همچنین به فرو کش کردن بیماری آنفلوانزا در کشور اشاره کرد و گفت: امیدوارم شاهد موج دوم این بیماری نباشیم، بنابراین اگر مردم نکات بهداشتی را رعایت کنند موج جديد از این بیماری در کار نخواهد بود.

هاشمی وضعیت بیمارستانهای استان قزوین در حوزه نیروی انسانی را مناسب ارزیابی کرد و گفت: در برخی از رشته کمبودهایی وجود دارد که در آینده تأمین خواهد شد اما از نظر هتلینگ، خدمات و تعداد پرستاران باید مداخلات جدی تری صورت گيرد.

 


کد مطلب: 34898

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/34898/بیمه-بیماران-اعصاب-روان-حمایت-نمی-کنند

میگنا
  https://www.migna.ir