چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ / ۱۴:۳۶
کد مطلب: 34934
۰

زنان و آسیب‌های شغلی

این خطرهای شغلی شامل خطرهای فیزیکی مثل سروصدا، خطرهای شیمیایی مانند آفت کش ها، داروها، خطرهای بیولوژیکی مثل ویروس ایدز، هپاتیت‌های B و C و خطرهای روحی و روانی همچون استرس و خشونت در محیط کار است، ضمن آنکه علاوه بر این عوامل، می‌توان به شیوه و الگوهای کار مثل نوبت کاری و عوامل محیطی و سازمانی نیز به عنوان خطرهای شغلی زنان اشاره کرد. یکی دیگر از خطرهای مهم در محل کار، خطرهای شغلی است.

سر و صدا شایع‌ترین آلاینده فیزیکی محیط کار است و در بیشتر محل‌های کار از قبیل صنایع نساجی، ادارات و بیمارستان‌ها وجود دارد. این عوامل بسیار شایع موجب کاهش شنوایی می‌شود و این عامل در اثر سر و صدا به نوبه خود موجب اختلال در درک صوت، بویژه کلام دیگر همکاران می‌شود.
گاهی در این نوع کم شنوایی ها اختلال در درک اصوات با فرکانس بالا رخ می‌دهد و این عارضه در نهایت موجب اختلال در ارتباط بین فردی شده و احتمال رویداد حوادث شغلی را بالا می‌برد. مواجهه مزمن با سر و صدای زیاد موجب ازدیاد حوادث کاری، افزایش غیبت از کار، آثار روحی – روانی و دیگر مشکلات می‌شود.

نوبت کاری به صورت کار در ساعات عصر و شب، چه به صورت دایم و چه به صورت چرخشی، آثار نامطلوبی بر سلامتی دارد، این عوارض در کارکنانی که نوبت کاری چرخشی دارند، شدیدتر رخ می‌دهد. خستگی، سوزش سردل، یبوست، افسردگی، تمایل به سوء مصرف دارو، آسیب پذیری در مقابل سوانح و حوادث، افزایش شیوع بیماری‌های عروق کرونری قلب و اختلال‌های تولید مثل و بهبود نیافتن بیماری‌ها از عوارض مزمن نوبت کاری است. حدود 6 درصد کارگران واحدهای صنعتی و 92 درصد شاغلان کارگاه‌های خانگی روستایی را زنان تشکیل می‌دهند. عمده عوارض در محیط‌های صنعتی برای زنان، کاهش شنوایی و اختلال‌های اسکلتی عضلانی بوده و در کارگاه‌های خانگی روستایی نیز ضعف بینایی و اختلال‌های اسکلتی عضلانی به وقوع پیوسته است.

بیشترین علل بروز اختلال‌های اسکلتی عضلانی در‌این قشر را می‌توان بلند کردن اشیا، پیچش در ناحیه کمر، بلند کردن و جابه‌جایی اشیایی که شکل‌های نامناسب و نامنظم دارد و نشستن یا ایستادن طولانی مدت در یک وضعیت ناصحیح و ناراحت کننده برشمرد.

از جمله راه‌های پیشگیری از اختلال‌های اسکلتی عضلانی، رعایت نکاتی از قبیل قوی کردن ماهیچه‌های کمر با کمک ورزش، اصلاح شرایط جابه‌جایی اجسام، خودداری از قرار دادن اجسام در ارتفاعات خیلی بالا و خیلی پایین و کاهش وزن اجسام است.

*کارشناس مسؤول بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان
مرجع : قدس آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.