کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تخریب مغز حتی با یک بار مصرف شیشه

باشگاه خبرنگاران , 14 دی 1394 ساعت 10:32

مصرف شیشه بر روی سلول های مغزی تاثیر می کند و باعث تغییر در واسطه‌های شیمیایی مغزی می شود.


شیشه ماده مخدری از خانواده  آمفتامین ها است که در آزمایشگاه های غیر قانونی و در زیر زمین منازل به راحتی ساخته می شود . اگرچه در ترکیب این ماده ، به هیچ وجه مورفین بکار نمی رود ، بسیار اعتیاد آور است .این ماده با ظاهری مانند خرده شیشه، سفید، بی بو، و تلخ مزه است و به راحتی در آب یا الکل حل می شود . به همین دلیل گاهی از آن به صورت تزریقی هم استفاده می شود.
 
شیشه به شیوه های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد ، از جمله به صورت خوراکی ، استنشاقی( از راه بینی )، تزریقی و تدخینی یا دود کردن که این مورد آخر متداول ترین شیوه  مصرف شیشه است.
 
پس از مصرف این ماده به صورت تدخین (دودکردن) به فرد احساس سرخوشی و لذتی دست خواهد داد که به آن ”‌ راش”‌ یا "فلش”‌ می گویند و فقط چند دقیقه دوام خواهد داشت. البته 3 تا 5 دقیقه پس از مصرف استنشاقی و 15 تا 20 دقیقه بعد از مصرف خوراکی آن هم فرد احساس نوعی سرخوشی و لذت می کند , اما نه به شدت لذت ناشی از دود کردن آن. در هر صورت اثرات ناشی از مصرف شیشه 8 تا 24 ساعت در بدن باقی می ماند.
 
با این حال میتوان گفت تولید شیشه در ایران سرعت گرفته و طبق تحقیقات سال 2013دفتر مواد مخدر در سازمان ملل تولید شییه در ایران از 6سال پیش آغاز شده و همچنین تحقیقات مرکز جلوگیری و پیشگیری سازمان بهزیستی در ایران نشان میدهد که بیش از یک میلیون تهرانی بین 15تا45سال حداقل یکبار این ماده را مصرف کرده اند.
 
این درحالی است که رحمانی فضلی وزیر کشور اعلام کرده بود که 6 ملیون ایرانی با اعتیاد دست وپنجه نرم میکنند.
 
وقتی سرکوب‌گرهای بدن احساس درد را خاموش نمیکنند
نسرین تهرانی روانشناس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:سرکوب گرهایی در بدن وجود دارد که در حال حرکت هستند که این سرکوب گرها اگر نباشند بدن احساس درد می کند.
 
وی افزود:با مصرف این مواد ترشح این سرکوب گرها کم می شود و این در حالی است که این مواد به صورت مصنوعی این کار را انجام می دهند یعنی با  مصرف این مواد سرکوب احساس درد صورت می گیرد ودر بدن  باز تغییرات ایجاد می شود .
 
وی ادامه داد:در حالی که این مواد به بدن نرسد سرکوب گرها هم که ترشح شان کم شده با نرسیدن این مواد دوباره احساس درد شروع می شود و باعث می شود فرد با مصرف مجدد شیشه به صورت موقت احساس درد نداشته باشد.
 
هنگ کردن نرم افزارهای مغز در اثر مصرف شیشه
این روانشناس تصریح کرد:در اثر مصرف شیشه چهار اتفاق در مغز رخ می دهد ،دسته ی اول اینکه بین مدارهای مغزی یک تغییر ایجاد می شود که حالت وابستگی و اجبار به استفاده را به دنبال دارد و دسته ی دوم ،این است که معمولا این مواد تولید انگیزه و انرژی کاذب در فرد می کند که این خود باعث ترغیب فرد مصرف کننده می شود .
 
تهرانی گفت: دسته ی سوم،اختلال در درک و توهم و هذیان است به این معنی که آن چیزی که درک می کند را رفتار می کند و همچنین دسته ی چهارم این است که در پردازش های مغزی اثر می گذارد و یکسری اختلال توجه و حافظه را به دنبال دارد.
 
وی خاطر نشان کرد:در قسمتی از مغز که معمولا آگاهی های قسمت های مختلف را پردازش می کند با مصرف این مواد تخریب سلولی ایجاد می شود و پیامدهایی را مثل توهم در فرد ایجاد می شود.

سراب !از توهم تا واقعیت
محمدعلی اکبریان متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: وقتی ماده‌ی موثره‌ی شیشه جذب بدن شد بر روی سلول های مغزی تاثیر می گذارد و باعث تغییر در واسطه‌های شیمیایی مغز می شود.
 
وی افزود: این تغییر ممکن است در سلول‌های مغزی اشتباه در کسی ایجاد کند به همین دلیل شخص تصور‌های نابجا یا برعکس از همه چیز پیدا می کند بعنوان مثال آب خیلی کم را به صورت دریا می‌بیند و یا ارتفاع زیاد را بصورت کم مشاهده می کند.
 
وی ادامه داد: استفاده از شیشه به خودی خود منجر به مرگ نمی‌شود اما عوارضی که به دنبال دارد مانند مثالهایی که آورده شد می تواند منتهی به مرگ شود.
 
شیشه مرزی که خودی و دیگری نمیشناسد
اکبریان گفت: اینکه برای فرد جای جبران وجود دارد یا نه باید گفت که این کار مشکلی است چرا که فعالیت واسطه ها به تدریج به حالت اولیه خود برگردانده می شود.
 
وی خاطر نشان کرد: بهبود این حالات بستگی به زمان مصرف و دسترسی افراد دارد اگر فرد زمان کوتاهی به مصرف شیشه اعتیاد داشته باشد احتمال برگشت و بهبودی زیاد است اما در صورت مصرف طولانی مدت قابلیت برگشت خیلی کم و البته سخت است.
 
بهنام‌الدین جامعی متخصص علوم اعصاب بیان کرد: مصرف محرک‌ها به ویژه شیشه باعث ایجاد علائم روحی وروانی در افراد می شود علاوه بر علائم روحی و روانی پارکینسون از جمله عارضه‌ای جسمی است که در فرد مصرف کننده بروز می کند.
 
وی افزود: همچنین اختلالات خلقی که در فرد ایجاد می‌شود می‌تواند مصرف‌کننده را تا مرز خودکشی و یا آسیب‌ رسیدن به دیگران پیش ببرد.
 
وقتی استعداد فرد را به سمت شیشه می کشاند
این متخصص علوم اعصاب گفت: در زمینه مصرف شیشه از جنبه‌های روانی می توان گفت: استعداد می تواند عاملی برای سوق دادن افراد به سمت مصرف باشد البته اما به این معنی نیست که این استعداد در همه وجود دارد و بعنوان مثال استرس در همه افراد است ولی در تعدادی منجر به بروز افسردگی می‌شود.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: هشداری که در این زمینه باید داد این است که افراد در ابتدا این ماده را آگاهانه یا ناآگاهانه برای لاغری استفاده می کنند که کم‌کم به سمت حالت سرخوشی می‌روند و این سرخوشی عاملی برای مصرف مکرر و اعتیاد به این ماده می‌شود.
 
گزارش از مهناز متقی


کد مطلب: 34951

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/34951/تخریب-مغز-حتی-یک-بار-مصرف-شیشه

میگنا
  https://www.migna.ir