پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ / ۱۵:۴۵
کد مطلب: 34974
۱

مدارس ابتدایی به دو دوره تفکیک شوند

 

به گزارش ایسنا، مهدی نویدادهم در گردهمایی مدیران ستادی و اجرایی سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور، با بیان اینکه اگر تربیت را اصل قرار دهیم، اصول دیگر هم از آن مستخرج می‌شود، گفت: به عنوان مثال آموزش در کوتاه‌مدت اتفاق می‌افتد اما تربیت یعنی تغییر باورها و رفتارهای یک جامعه در دراز مدت محقق می‌شود و کار بسیار پیچیده‌ای است.

 

وی با بیان اینکه در مجتمع‌های آموزشی تئوری تربیتی حاکم است که براساس آن دانش‌آموز از اول ابتدایی تا پایان دوازدهم را در یک مدرسه می‌گذراند، گفت: متاسفانه در سیستم فعلی وقتی یک دانش‌آموز هرچند سال یک بار مدرسه خود را عوض می‌کند، شرایطی پیش می‌آید که حتی مدیر مدرسه نام بسیاری از دانش‌آموزان را نمی‌داند چه برسد به آنکه بخواهد روی اصول تربیتی کار کند.

 

نویدادهم با بیان اینکه نوسازی مدرسه باید به سمت مجتمع‌سازی برود و آن را جزو اولویت‌های جدی‌اش قرار دهد، گفت: مدارس غیردولتی این تجربه موفق را دارند و معمولا به اهداف تربیتی‌شان می‌رسند.

 

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مدارس ابتدایی 6 پایه‌ای هستند، ادامه داد: تفکیک کردن مدارس ابتدایی به دو دوره سه ساله که مصوب بود، در برخی مدارس کشور اتفاق افتاده است تا جایی که مقدور است، مدارس شش کلاسه را به دو دوره سه کلاسه تبدیل کنید و در پروژه‌های جدید مدرسه را سه پایه‌ای بسازید. تحقیقات نشان می‌دهد هرجا دو دوره ابتدایی با یکدیگر در یک مدرسه قرار گرفته‌اند آسیب‌های جدی به وجود آمده که باید جلوی آن را گرفت. کمک کنید تا مدارس ابتدایی به دو دوره سه ساله تبدیل شود.

 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه مدرسه باید کانون تربیتی محلات باشد، گفت: باید فضا به لحاظ معماری، رنگ، تجهیزات و... برای دانش‌آموزان جذاب باشد زیرا دانش‌آموز قبل از روبه‌رو شدن با معلم فضای مدرسه را می‌بیند و اگر این فضای فیزیکی جذاب باشد، تاثیر خوبی روی دانش‌آموز خواهد گذاشت.

 

نویدادهم با بیان اینکه ماموریت آموزش و پرورش فراهم کردن زمینه تربیت دانش‌آموزان متناسب با اقتضائات ایرانی اسلامی است، گفت: ما جزو 11 کشور هستیم که چند فرهنگی هستیم و این بزرگترین ظرفیت برای رشد، تعالی و تکامل است. اینکه تجلی تفاوت‌های فرهنگی بومی و ملی در آماده‌سازی فضاهای آموزشی باید چگونه باشد، منوط به طراحی‌های مدیران نوسازی است و معماری متناسب با فرهنگ بومی در حفظ هویت‌های ملی ضروری است. این رویکرد فرهنگی و تربیتی را که کمتر در نوسازی مورد توجه قرار گرفته است را تا جایی که می‌توانیم در ساخت پروژه‌های آموزشی لحاظ کنیم.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "