سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ / ۱۹:۴۷
کد مطلب: 34989
۵
۳۸
رئیس کارگروه روانشناسی؛

رشته مشاوره از کنکور ۹۵ حذف شد+ دلایل حذف این رشته

رشته مشاوره از کنکور ۹۵ حذف شد+ دلایل حذف این رشته
رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول از حذف رشته مشاوره در مقطع کارشناسی خبر داد و گفت: در کنکور سال ۹۵ این رشته حذف شد و فقط دانشگاه فرهنگیان این رشته را ارایه می دهد.

به گزارش میگنا، علی فتحی آشتیانی با اشاره به حذف رشته کارشناسی مشاوره گفت: براساس مصوبه کارگروه روانشناسی شورای تحول علوم انسانی، دوره کارشناسی مشاوره همانند سایر گرایش های روانشناسی مثل کارشناسی روانشناسی بالینی، کارشناسی روانشناسی صنعتی سازمانی، کارشناسی روانشناسی عمومی و ... در هم ادغام شده و همه دانشجویان ملزم هستند یک برنامه و آن هم کارشناسی روانشناسی بدون گرایش را در مقطع کارشناسی بگذرانند.

وی ادامه داد: رشته مشاره با توجه به اینکه همپوشانی زیادی با روانشناسی دارد و همان کارهایی را انجام می دهد که روانشناسان انجام می دهند، کارگروه تصمیم گرفت همه دانشجویان در مقطع کارشناسی، دوره روانشناسی بدون گرایش را طی کنند.

رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول افزود: سپس دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، در چهار رشته مشاوره خانواده، شغلی، مدرسه و توانبخشی که درحال حاضر وجود دارد ادامه تحصیل دهند. 

وی با اشاره به دلایل حذف رشته کارشناسی مشاوره گفت: این رشته به چند دلیل با روانشناسی ادغام شده است، اول اینکه ما در هیج جای دنیا کارشناسی مشاوره نداریم فقط در برخی از جاها مانند کلیساها و فقط برای کسانی که قصد دارند مشاوره ارایه بدهند، یک دوره کارشناسی مشاوره برگزار می شود.

فتحی آشتیانی ادامه داد: دانشگاه‌های برتر دنیا هیچ کدام کارشناسی مشاوره ندارند، نکته دوم اینکه محتوای مشاور چون متاثر از روانشناسی است و افرادی که می خواهند مشاوره بدهند، باید با روانشناسی آشنا باشند بنابراین تصمیم کارگروه بر این شد که در مقطع کارشناسی فقط رشته روانشناسی ارایه شود.  
               


وی تصریح کرد: از همین رو در کنکور سال ۹۵ کارشناسی مشاوره حذف شد و تنها جایی که کارشناسی مشاوره و راهنمایی را دارد، دانشگاه فرهنگیان است که برای وزارت آموزش و پرورش کارشناس مشاوره و راهنمایی تربیت می کند.

وی خاطرنشان کرد: البته این دانشگاه استثناء است و این رشته در سایر دانشگاه‌های دولتی، پیام نور و آزاد حذف شده و دانشجویان که می خواهند، مشاوره بخوانند باید اول کارشناسی روانشناسی را طی کنند و در مقطع کارشناسی ارشد و  دکتری این رشته را دنبال کنند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

سعیده
Iran, Islamic Republic of
بسیار اقدام بجا و شایسته ای بود . وقتی رشته روان شناسی را داریم دیگر نیازی به رشته موازی مثل مشاوره نداریم . چوم 100 آمد 90 هم پیش ماست . مشاوره جز علوم تربیتیه نه روان شناسی
سهراب
Iran, Islamic Republic of
یقینا همین طور هستش من از سال1392 دارم داد میزنم بابا ما این 20 ساله داریم مشاوره تدریس میکنیم توی ایران و طرف خودش رو پدر و مادر این علم می دونن و یا هزار سهمیه رفتن امریکا و اروپا عشق و حال کردن بعد اومدن اینجا رشته تاسیس کردن در صورتیکه نمیدون رشته ی مشاوره زیر شاخه های تخصصیه روانشناسی هستش بعد اینجور میشه که جوان مملکت سرش کلاه میره .....واقعا متاسفم حداقل برای خودم که سال 2016 میفهمن که مشاوره باس زیر گروه روانشناسی باشه...
مهدی
Russian Federation
البته درگیری های اساتیده بیشتر تا اینکه علمی باشه این کارها. اصلا معلوم نیست سال بعد چی بشه. شاید ارشد و دکتریش رو هم ورداشتن
فاطمه
Romania
سلام وخستههههه نباشید خدمت شما.واقعا نمیدونم دلیل حذف رشته ی ب این خوبی چیه؟ما درس خوندیم باکلی هدف وامید وبرنامه ریزی,قرار نیست یه شبه تمام رویاهاواستعدادامون ازبین برن لطفاازحذف این رشته خودداری کنید.چون تنهاچیزی ک روزبه روز برای این جامعه نیاز میشه همین رشته وهمین شغل مشاوره هست.لطفاامید مارو ناامید نکنین.فرارمغز ها هم ازهمینجا شروع میشه دیگه
سمیه قاسمی
Germany
بیخود میکنن با زندگی جوونایی مثل ما بازی میکنن مگه گیجن از اول درست تصمیم بگیرن ک میخوان این رشته رو یا ن
بعد از چهارسال کارشناسی خوندن دوسالم ارشد خوندن حالا اومدن میگن هیچی ب هیچی
اون بالا نشستن دارن واسه خودشون میبرن و میدوزن بدون اینکه فکر ماهاروبکنن
ب خدا اون قد دلم پر اگه بدنشون دست من خفشون میکنم
Iran, Islamic Republic of
عالی است
رویا
Iran, Islamic Republic of
باسلام و عرض ارادت . بنده سابقه 12سال مشاوره در نهاد کمیته امداد یکی از شهرستانهای کشور عزیزمون دارم و ارشد مشاوره هستم. بنظرم وقتی یک جامعه نیاز به تنوع حرفه و تخصص داشته باشه نباید به کشورهای دیگه نگاه کنه. حرفه ی مشاوره در کشور ما خیلی عالی جواب داده و بیشتر هموطنان عزیز متوجه اهمیت مشورت و روندرمانی چه در حد راهنمایی و چه در حد تخصصی شده اند. بنابراین این رشته ی نوپا بنظرم نه تنها رشد اجتماعی را دربر داشته بلکه به جامعه روانشناسی و حتی روانپزشکی رونق خاصی ارایه داده و هیچ ضرری نرسانده است . من شخصا حاضرم که مسوولین محترم از نتیجه کارهایم بازدید بعمل اورند . به عمق مساله بنگریم بهتراست . یعنی اگر کارشناسی مشاوره. غیر مفید بوده است !!! کمی تامل کنیم . باسپاس فراوان.
جواد
Iran, Islamic Republic of
من ارشد مشاوره هستم از کرمان . بنده هفته ای یک روز در یک واحد دانشگاه ازاد برای دوره کارشناسی رشته مشاوره تدریس می کردم . با این تصمیمات الکی کلی استاد مشاوره مازاد میاد. چون دیگه دانشجو نیست که بخوایم بریم درس بدیم .
الناز پیش قدم
Iran, Islamic Republic of
روایتی بر روزگار مشاوره
سال هاست که از آمدن رشته ی مشاوره به ایران می گذرد. تا پیش از آن روان شناسی و گرایش های مربوطه دخول کرده و در حال معرفی خود به مردم بودند اما مشاوره با تفاوت هایی که داشت تصمیم گرفت نشان دهد می تواند برای مردم مثمر ثمر باشد. واژه ی مشاوره از کلمه ی عربی " شور " به معنی در میان گذاشتن و کمک گرفتن از دیگری گرفته شده است. با مروری بر متون پایه ی این رشته می توان اینگونه قلمداد کرد که رشته ی مشاوره نگاهی رشد محور به زندگی انسان ها دارد و معتقد است که هر فردی می تواند تا سر حد توانمندی هایش بالفعل شود. طی یک مقایسه ی با رشته ی روان شناسی بالاخص گرایش بالینی که بیش از سایر گرایش ها در حال فعالیت ست؛ حتی با وجود اینکه بعضی افراد تحصیل کرده ی این گرایش نیستند اما مانور زیادی روی آن می دهند، می توان چنین برداشت کرد که این گرایش دارای یک نگاه آسیب شناسانه است و اگر طیفی فرضی را در نظر بگیریم قصد دارد انسانی که روی نقطه ی منفی سه قرار دارد را به نقطه ی صفر برساند، در واقع پاکسازی یک آسیب در راس هدف قرار دارد. حال همین طیف را برای رشته ی مشاوره در نظر می گیریم. بطور مثال فردی که در نقطه ی صفر قرار دارد به نقطه ی مثبت سه رسانده می شود. حتی می تواند مکمل گرایش بالینی محسوب شود به این گونه که فرد توسط این گرایش به نقطه ی صفر رسیده و حال با مدد یک مشاور می تواند به نقاط مثبت دست یابد.


UNIVERSITY OF OF THE SUNSHINE COAST
http://www.usc.edu.au/learn/courses-and-programs/bachelor-degrees-undergraduate-programs/bachelor-of-counselling

AUSTRALIAN CATHOLIC UNIVERSITY
https://www.acu.edu.au/courses/undergraduate/psychology_and_counselling/counselling/bachelor_of_counselling

EDITH COWAN UNIVERSITY
http://www.ecu.edu.au/degrees/courses/bachelor-of-counselling

UNIVERSITY OF SOUTHERN QUEENSLAND
http://www.usq.edu.au/study/degrees/bachelor-of-human-services/counselling

THE UNIVERSITY OF NOTRE DAME AUSTRALIA
https://www.nd.edu.au/fremantle/courses/undergraduate/artssciences/bocounselling.shtml
نازیلا نانکلی
Iran, Islamic Republic of
در دوره ارشد مجموعه روان شناسی یک گرایش جدید ایجاد شده به نام : روان شناسی مشاوره" خب برین اونو بخونین دوستان . خودتون دارین میگین که ریشه کلمه مشاوره عربیه . خب اینجا که عربستان نیست. پای علم در میونه نه شعار
Iran, Islamic Republic of
خوش به حال شما که روانشناس هستید. از نحوه صحبتتان معلوم است چقدر عالم و منطقی تشریف دارید! اینجا جای بحث شما نیست. قرار است فقط مشاوران نظر بدهند و مسئولان از تصمیمات خود بازخورد بگیرند. فکر میکنم آقای دکتر آشتیانی با دیدن این نظرات منصفانه عمل کنند و در این زمینه تجدیدنظر نمایند.
نظری
Iran, Islamic Republic of
لینک ها خیلی خوب بودند و صحبتهای بی خردانه این مسئول را زیر سوال میبرند.
ممنون از شما و همه کسانی که از حقوق مشاوران حمایت می کنید.
ع
Iran, Islamic Republic of
با سلام
1. ایشان نگاهشون کاملا پزشکی است2. اطلاعاتشان راجع رشته راهنمایی و مشاوره محدود است3. کاری که انجام شده منافع شخصی و گروهی داره4. تحول علوم انسانی قراره اتفاق بیافته بعد میگن در فلان دانشگاه خارجه کارشناسی مشاوره نیست5. در هرحالی که دو انجمن ASCA و ACA رو خوبه سوابقشو بخونن آقای دکتر6. این تصمیم کاملا با تحول و نقشه علمی در کشور در تعارص است....
مرضیه ذاکری
United States
کاملا مخالف هستم
زهره توکلی
Iran, Islamic Republic of
مخالف هستم
ف
Iran, Islamic Republic of
راهنمایی و مشاوره به لحاظ ماهیت، فلسفه و رویکرد با روانشناسی متفاوت است. مشاوره سلامت نگر و رشدی است و روانشناسی مبتنی بر مدل طبی و روانپزشکی است. خدمات و حرفه های یاورانه در عین اینکه در یک طیف قرار میگیرند و عضو تیم درمان میتوانند باشند اما یکی نیستند تو رو خدا با دانش ناقص برای یک گروه و تخصص حرفه ای تصمیم نگیرید دکتر فتحی پزشکی!
Iran, Islamic Republic of
سلام .مخالف صددرصد. من دلم می خواد نظر وکتر ثنایی و نوابی نژاد و نفرای مزرح مشاوره را بدونم از طرفی هر وقت نظر خودتون را می خوای اعمال کنید می گردید ببینید در کجای ونبا این یه کارا کروند اما بقیه کار هایی که اونها می کننید مهم نیست . تو همین یه کار الگو می گیریم دلیلش هم مهم نیست . این یه بازی است که روانسناسا توش برنده شوند تو گوی رغابت را مشاوران از اونها گرفتند دارند برا خوشون موقعیت شغلی ایجاد می کنند .قرار نیست در این کشور هیچ نوع ثبات و آرامشی به وجود بیاد این هم یه دلیل دیگه هر کی تونش داره جمع کنه بره ..البته روانشناس ها موافقند . خودشون می دونند که دلیش توانمتدی مشاورا بوده ... .
سميه
Iran, Islamic Republic of
شتر در خواب بيند پنبه دانه .خودشيفتگي هم حدي داره مشاور عزيز . شما لطفا برين از رشته منحل شده خودتون دفاع كنين .چكار داري به روان شناسان . مگه ما حذفتون كرديم . از نوشته هات معلوم شد خيلي باسوادي
Iran, Islamic Republic of
ممنون از اظهار نظرخوبتون،لازم جناب آقاي دكتر آشتياني سري به مراكز خدمات روان شناختي چندكشور ميزدند واطلاعات رو جمع آوري ميكردند كه مشاوره حلقه پيوندي تيم درماني روان شناختي است،متأسفانه تصميمات اتخاذ شده براساس پايه علمي ،تحقيقي و پژوهشي نيست اگر مستنداتي رو گردآوري كردند ارائه بدهند
محمود اوحدی
United States
سلام اساس فکر درست است ،تنها نگرانی به حاشیه رفتن خدمات مشاوره در مدارس است که باید در این مورد نگران بود .البته این که با تخصصی شدن خدمات مشاوره شاید ظرف کارشناسی هم پاسخگوی مراجعان نباشد هم موضوعی است در خور تفکر .
سعید
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر آشتیانی،
شما با سبقه علوم پزشکی که دارید اصلا صلاحیت تصمیم گیری در حوزه علوم انسانی را نداشته اید. این اقدام ناشایست تبعات منفی زیادی در پی خواهد داشت که در سالهای آینده مشخص میشود.
فرض بر این بوده که طی فرایند تحول علوم انسانی در رشته های دانشگاهی تغییراتی ایجاد شود که در آنها مسائل بومی و فرهنگی بیشتر نمود یابند. این در حالی است که تصمیم شما با استدلالهایی که آورده اید بر غربی تر کردن تصمیم گیری ها دامن زده است. هرچند استدلال شما مبنی بر عدم وجود دوره کارشناسی مشاوره در دانشگاه های جهان کاملا بی اساس و غلط بوده که با یک جستجوی ساده مشخص خواهد شد. در یکی از نظرات هم دوستان چند لینک دانشگاهی درج کرده اند که گویای این حقیقت هستند.
از سوی دیگر، آیا شما سیلابس دوره کارشناسی مشاوره را دیده اید؟ دروس متعددی که با سیلابس کارشناسی روانشناسی مشترک نبوده اند چه خواهند شد؟ آیا در زمان فشرده کارشناسی ارشد که نیمی از آن به پژوهش اختصاص دارد فرصت میشود که دروس پایه مشاوره را تدریس کرد؟
آقای دکتر به دانشجویان و مردم بد کرده اید و تجدیدنظر شما و قبول اشتباهتان در تصمیم گیری عجولانه شاید خشم ما را تسکین دهد.
یا حق
مهسا
Iran, Islamic Republic of
عالی بود
هاشمی بابا حیدری
Romania
با سلام به همه دوستان
به اعتقاد من اگه با این تصمیم بنا را بر تقویت بیشتر رشته روانشناسی بزارن خیلی خوبه، والا مانند خیلی از تصمیماتی که تو این چند سال پای میزها و کرسی های گرم گرفته شده، غیر کارشناسی هست و عقیم از آب در خواهد اومد...با سپاس
ج - امینی
Romania
به عنوان یک مشاور مدرسه و فارغ التحصیل دوره کارشناسی مشاوره، با این اقدام موافقم. زیرا بیشتر دروس ما در دوره کارشناسی مشاوره، همان دروس رشته روان شناسی ( بخصوص گرایش بالینی ) بودند. وبه نظر اینجانب ادغام این رشته در رشته روان شناسی، اقدامی منطقی می باشد.
samira
Germany
کاملا با حذف این رشته مخالفم.و تقاضا دارم نظرات من و دوستان رو به گوش مسیولین مرتبط برسونید تا تجدید نظر بشه.
سمیه
Iran, Islamic Republic of
سلام خسته نباشید ضمن تشکر از این راه اندازی این سیستم .
رشته مشاوره از رشته روانشناسی کاملا مجزا و بحث جدا دارند. درست هست که بعضی مباحث شبیه هم هستند ولی این شباهت دلیل بر همپوشی رشته ها نمی شود. تفاوت های روانشناسی: دارو درمانی،روانکاوی و.....
نقطه مقابل مشاوره: رفتاردرمانی،اصلاح و تغییر رفتار، مبانی و اصول مشاوره،فنون مشاوره،نظریه های مشاوره.در مباحث دینی اسلام هم بسیار مبحث مشاوره گفته و تاکید شده هست.

این دو رشته مکمل کننده همدیگر هستند.

شاید کشورهای دیگر مسیر را اشتباه می روند، ما هم باید مسیر اشتباه و غلط برویم. از کجا میدانید مسیر را درست و صحیح می روند که نگاه به همسایقه بغلی کنیم.

این تصمیم نابجا و غلط و ناپخته می باشد.

امیدوارم صدای ما به گوش شان برسد آنها را تکان دهد و هوشیار.
انشالله که این تصمیم اجرا نشود و تجدیدنظر شود.
توکلت علی الله

بسیار تشکر
فریده
Iran, Islamic Republic of
نوشتین روان شناسی دارو درمانی،روانکاوی و.....
ببخشید از کی تا حالا روان شناسان دارو تجویز می کنند . همه تکنیک های رواندرمانی بقول شما رفتار درمانی،شناختی،گشتالتی،موج سوم و... در دل روان شناسی هست . شما چون روان شناسی نخوندین و اساتید مشاوره شما مجبور سرکلاس هاتون از تکنیک های روان شناسی مایه بذارند و این کار باعث شده شماها فکر کنین عجب رشته ای خوندین. نخیر در نهایت کار مشاوران راهنمایی تحصیلی و مشاوره ازدواجه . نگاه سیستمی به خانواده هم مثل اینکه یه مدل کار شما مشاورهاست که خیلی می نازین بهش .
ali
Iran, Islamic Republic of
سلام بر عزیزان.مخالف حذف رشته ی مشاوره از ارشد هستم.اینکار توهین به افرادی هست که در این رشته چهار سال وقت و زمانشان را گذاشته و تحصیل کرده اند.نمیدانم چطور به این راحتی با سرنوشت عده ای بازی میشه.در ضمن سازمان نظام روانشناسی و مشاوره داریم.نه سازمان روانشناسی.در سازمان نظام 6نفر روانشناس و 5نفر مشاور داریم برای تصمیم گیریهای نهایی.در قانون جمهوری اسلامی ایران تبصره وماده قانونی مربوط به مشاوره داریم.در روایات و....با توجه به سابقه ی درخشان و پیشرفت خیلی خوب این رشته چطور عزیزان این تصمیم را عاقلانه یافته اند!؟درضمن بنده نه مشاور هستم نه روانشناس.از جایگاه فردی که مدیریتMBAخواندم و برای رشته مدیریت هم چنین اتفاقاتی افتاد و کارشناسی آن حذف گردید میگویم که با حذف این رشته بر پیکره ی آموزش و جامعه ضربه وارد خواهد آمد.روانشناسی و مشاوره در عین اشتراکاتی که باهم داشته اختلافات زیادی دارند.امید که عزیزانی که در راس امور هستند بتوانند این رشته را به کارشناسی مجددا برگردانند.یاعلی
Zahra
Iran, Islamic Republic of
باسلام مخالفم
سلیمی
Iran, Islamic Republic of
دوستان لطفا نظراتتان را برای ایمیل دکتر آشتیانی هم بفرستید تا بدانند چه کار اشتباهی انجام داده اند.
سعید
Iran, Islamic Republic of
همه قصه همینه که روانشناسان و روان پزشکان جای مشاوران کار مشاوره می کنند و جای مشاوران براشون تصمیم می گیرند...متاسفم
مهدی
Iran, Islamic Republic of
سلام
اولآ باید تفاوت روانشناسی و مشاورهlمشخص شود بعد تصمیم گیری بشه. تا جایی که من اطلاع دارم هم مشاوران در حوزه روانشناسی دخالت میکنن هم بلعکس
بزرگ ترين فقر بي خردي است.
اامام علی (ع) : هیچ پشتیبانی همچون مشاوره نیست. نهج البلاغه ، الحیاة جلد 1 صفحه 315
انجمن علمی مشاوره ایران نسبت به حذف رشته مشاوره در مقطع کارشناسی واکنش نشان داد
.http://www.mehrnews.com/news/3022129/واکنش-انجمن-مشاوره-ایران-در-اعتراض-به-حذف-رشته-مشاوره
amir
Iran, Islamic Republic of
برای فتحی با این تفکرش متاسفم ایا این ادغامه یا حذف یک رشته به کلی کجای اینکار ادغامه اقای فتحی دنبال چی هستی؟ 30 سال تو این مملکت لیسانس مشاوره دایر بوده تازه فهمیدید لیسانس در هیچ جای دنیا وجود نداره کجای ما شبیه همه ی دنیاست !!!!!!!!!که میخوای لیسانست شبیه امریکا باشه مگر تعیین یک رشته با توجه به نیازها و زمینه های کشور نیست ایا ملاک عمل در ایران باید فضای حاکم بر امریکا باشد!!!!!
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
یعنی چی ؟
ما الان مشاوره میخونیم دوره کارشناسی
برا ارشد باید دوباره بریم تو دوره کارشناسی روانشناسی بخونیم ؟
منافعتون به خطر افتاده از طرف مشاوره که این قدر به دست و پا افتادین ؟
آرمین
Russian Federation
این کار روبایددرمورد رشته روانشناسی باگرایش نظریه های شخصیت هم انجام بدن
مسلم نوری
Iran, Islamic Republic of
سلام. من دانشجوی ترم اخر ارشد مشاوره هستم. که البته کارشناسی هم مشاوره خوندم. در واقع هرچی که از مشاوره میدونم از دوره کارشناسی یادگرفتم و در دوره ارشد که تحصیلات تکمیلی هم بهش میگن علم من در حال کامل شدنه. با حذف کارشناسی مشاوره ما فقط تعدادی افراد بی سواد تحویل جامعه میدیم. فردی که کارشناسی یه مطلب رو خونده و ارشد یه مطلب دیگه. از مسولین خواهشمندم استقلال رشته ها رو حفظ کنن. مشاوره یک رشته مستقل و روانشناسی هم یک رشته مستقل دیگه اس. مثل رشته شیمی و فیزیک. ممنون
Fatemeh askari
Iran, Islamic Republic of
آیا صحت دارد که رشته مشاوره جزء رشته های غیر مرتبط در رشته روانشناسی شده و کسی که کارشناسی ارشد روانشناسی را میگذراند و لیسانس مشاوره باشد جزء غیر مرتبط ها محسوب میشود؟؟؟
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.