پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ / ۲۱:۴۶
کد مطلب: 35032
۱

مواد غذایی آرامبخش و ضد اضطراب

فلاوونوئیدها اثرات آنتی اکسیدانی دارند و بدن را در برابر بیشتر بیماری های مزمن محافظت می کنند. در این مطلب مواد غذایی سرشار از فلاوونوئیدها را معرفی کرده و در خصوص اثرات آرامبخشی آن ها بیشتر صحبت می کنیم.


لوبیای کاکائو

به عقیده ی خیلی ها لوبیای کاکائو یکی از خوشمزه ترین های دنیاست. مصرف متعادل این ماده برای مقابله با اضطراب بسیار مؤثر است چون حاوی میزان زیادی فلاوونوئید می باشد. در واقع لوبیای کاکائو اغلب در بهبود شرایط روحی - روانی مورد استفاده می گیرد و بیماری های روحی متعددی را درمان می کند. این ماده ی غذایی حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان است که برای مراقبت از سلامت قلب نیز فوق العاده است.


میوه ی سیاه گیله یا قره قاط

البته شاید در ایران پیدا کردن چنین میوه ای به همین سادگی ها نباشد. اما واقعیت این است که قره قاط یکی از میوه های مفید و پرخاصیت است که باید به طور مرتب مصرف شود. این میوه های خوش رنگ و کوچک سرشار از آنتوسیانین ها و کاراتنوئیدها هستند. فلاوونوئیدهای موجود در این میوه قدرت آنتی اکسیدانی بالایی دارند و قادر هستند که فعالیت های آسیب رسان رادیکال های آزاد را خنثی کنند و به این ترتیب به آرامش بدن و بهبود گردش خون کمک زیادی می کنند. قره قاط میوه ای ضدالتهاب و ضدباکتری است. این میوه بدن را از شر توکسین ها خلاص کرده و سیستم ایمنی را تقویت می کند. زمانی که بدن تحت استرس و فشارهای روحی قرار می گیرد کورتیزول بیشتری ترشح می کند. این هورمون وارد خون شده و عملکردهای ارگان های حیاتی را با مشکل مواجه می کند. مصرف منظم این میوه باعث جلوگیری از این مشکلات شده و سیستم ایمنی بدن را به طور طبیعی تقویت می کند. البته توصیه می کنیم از مصرف مربای این قبیل میوه ها خودداری کنید چون حاوی میزان زیادی قند هستند.


آرد دانه های درخت کاروب
 

درخت کاروب Carob گیاهی است که در آب و هوای گرم رشد می کند. آرد دانه های کاروب یک جایگزین سالم، طبیعی و خوب برای آرد سفیدی است که مصرف زیاد آن برای سلامتی دردسرساز می شود. از پودر کاروب به عنوان جایگزینی برای پودر کاکائو و شکر استفاده می شود. این ماده ی غذایی بسیار انرژی زا، سرشار از پروتئین و مواد معدنی مانند کلسیم، آهن و فسفر است. علاوه بر این، این آرد حاوی میزان زیادی ویتامین های A،B1،B2،B3،C و D می باشد. آرد این گیاه برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند فوق العاده است و چربی اندکی دارد. این ماده بدن را از شر توکسین ها و همچنین استرس و اضطراب خلاص می کند.


چای سفید

آیا می دانید که چای سفید یک نوشیدنی طبیعی و سرشار از آنتی اکسیدان است؟ این نوع چای حاوی میزان زیادی فلاوونوئید است و تئین کمتری نسبت به چای سبز دارد. چای سفید طعم ملایم و دلچسبی دارد و یک درمان طبیعی برای مقابله با اضطراب محسوب می شود. اگر تصور می کنید حال روحی تان خوب نیست و استرس امانتان را بریده است حتماً برای خودتان چای سفید دم کنید.


سبزی راکت

از سبزی راکت برای تهیه ی سالاد استفاده می شود. سالادی بر پایه ی آناناس، کشمش و راکت. این سبزی بسیار سالم و انرژی زا است و باعث کاهش اضطراب و نگرانی می شود. سبزی راکت قدرت سم زدایی بالایی دارد و منبع خوب اسید فولیک و همچنین ویتامین B محسوب می شود. برای پیشگیری از پیری زودهنگام مغز نیز می توانید به این سبزی اعتماد کنید.

راکت سرشار از ویتامین K است که به تقویت استخوان ها و مراقبت از سلامت مغز کمک زیادی می کند. این سبزی زودهضم و فاقد چربی است و یک مکمل طبیعی محسوب می شود. می توانید برای تقویت سیستم ایمنی بدن روی این سبزی اعتماد کنید چون سرشار از ویتامین C است.


میوه ی آسایی Acai

این میوه از درختی به همین نام و در آمازون می روید. ظاهر آن شبیه بلوبری و رنگ آن تیره تر است. اگر در مناطقی زندگی می کنید که به این قبیل میوه ها دسترسی دارید حتماً از مصرف آن ها غافل نشوید. چون این میوه سرشار از فلاوونوئیدها و انواع ویتامین ها است و مصرف منظم آن؛ یعنی روزانه بین 6 تا 8 عدد، درمان طبیعی اضطراب و حالت های عصبی است. این میوه های کوچک باعث ارتقای استراحت شبانه شده و افکار مزاحم را از بین می برد. میوه ی آسایی باعث تسریع متابولیسم بدن شده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. برای مراقبت از ناخن ها، موها و پوست مفید است و میزان فشار و چربی خون را کنترل می کند. علاوه بر این، میوه ی آسایی به سم زدایی از بدن نیز کمک می کند.


دیگر منابع در دسترس فلاوونوئیدها

سیب (البته با پوست)
بروکلی
توت فرنگی
انگور قرمز
ریحان
سیر
پیاز
اسفناج
رازیانه
گیلاس و آلبالو
لیموترش
پرتقال
فلفل دلمه ای زرد
دانه ی سویا
نعنا
آویشن
شوید
بابونه
آجیل ها
کشمش

حرف آخر اینکه به تغذیه تان اهمیت بدهید. هر هزینه ای که برای مصرف مواد غذایی سالم صرف کنید هدر نمی رود. به جای پول دارو و هزینه های سنگین درمانی پولتان را صرف خرید و مصرف مواد غذایی سالم و پرخاصیت بکنید. همیشه میوه و سبزیجات در یخچال داشته باشید و از زیاده روی بپرهیزید.

 
 
مرجع : تبیـــــــــــــان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟