جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ / ۱۷:۰۶
کد مطلب: 35125
۱

9 ماده ی غذایی برای افزایش هوش و تمرکز بچه ها

9 ماده ی غذایی برای افزایش هوش و تمرکز بچه ها
در واقع داشتن تغذیه ای متعادل نه تنها برای رشد بدن بچه ها بلکه برای سلامت مغز آن ها نیز لازم و ضروری است. مواد غذایی خوب باعث بهبود عملکرد مغز شده و حافظه و قدرت تمرکز بچه ها را بالا می برد. مغز نیز مانند هر ارگان دیگر بدن، مواد مغذی موجود در مواد غذایی مصرفی را جذب می کند. در این مطلب 9 ماده ی غذایی مفید را توصیه می کنیم که برای افزایش سلول های خاکستری مغز مفید هستند.
-
ماهی آزاد
ماهی های چرب مانند ماهی آزاد یکی از منابع خوب اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای رشد و عملکرد مغز مفید هستند. جذب کافی این اسیدهای چرب می تواند به بهبود مهارت و قدرت ذهنی بچه ها کمک کند. توصیه می کنیم به جای ساندویچ های سوسیس و کالباس و هات داگ و غیره برای بچه ها ساندویچ ماهی آزاد با نان گندم کامل آماده کنید.
-
تخم مرغ
تخم مرغ منبع خوب پروتئین ها است و زرده ی آن کولین قابل توجهی دارد. این ماده ی مغذی برای رشد و بهبود حافظه بسیار مفید است. بهتر است برای صبحانه ی بچه ها تخم مرغ یا املت حاوی سبزیجات آماده کنید.
-
کره ی بادام زمینی
بچه های عاشق کره ی بادام زمینی هستند. بنابراین می توان از آن به عنوان یک میان عده ی حاوی ویتامین E بهره مند شد. ویتامین E آنتی اکسیدان محافظ غشای سلول های عصبی است. کره ی بادام زمینی همچنین حاوی تیامین و گلوکز است که اولی برای مغز مفید بوده و دومی انرژی زا است. می توانید روی میوه هایی مانند سیب یا موز از این کره زده و به بچه بدهید. البته حواستان باشد که فرزندتان جزو کودکان آلرژیک به این مواد غذایی نباشد.
-
غلات کامل
غلات کامل مانند نان ها و غلات صبحانه تأمین کننده ی گلوکز هستند که منبع انرژی مورد نیاز مغز محسوب می شود. غلات کامل همچنین حاوی ویتامین B هستند که برای دستگاه عصبی مفید است. توصیه می کنیم در هر وعده ی غذایی به بچه ها نان های تهیه شده از غلات کامل داده شود.
-
توت ها و بری ها
فصل توت انواع آن را خریداری کرده و به بچه ها بدهید. توت ها به بهبود قدرت مغز و افزایش تمرکز کمک می کنند. این میوه های ریز و خوش طعم سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان های دیگر هستند. دانه های ریز داخل توت ها حاوی اسیدهای چرب امگا 3 ها هستند که برای مغز مفید است. توت فرنگی، بلوبری، تمشک، شاه توت، توت سفید و غیره حاوی مواد مغذی زیادی هستند که برای بچه ها مفید و لازم است. همچنین می توانید در تهیه ی انواع اسموتی ها از توت ها استفاده کنید و یا از آن ها برای تهیه ی دسرهای سالم بهره ببرید.
-
لوبیاها
انواع لوبیاها شهرت زیادی در بهبود سلامت قلب دارند. اما ارزش این مواد غذایی فراتر از این حرف ها است. لوبیاها برای مغز بچه ها نیز مفید هستند چون، به واسطه ی دارا بودن پروتئین ها، کربوهیدرات ها، فیبرها، ویتامین ها و مواد معدنی انرژی خوبی به مغز می رسانند. برخی از انواع لوبیاها مانند لوبیا چیتی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 نیز هستند که برای رشد و بهبود عملکرد مغز لازم هستند. توصیه می کنیم به سالاد بچه ها لوبیا اضافه کنید و بدانید که خوراک لوبیا نیز انتخاب مناسبی است.
-
سبزیجات رنگی
سبزیجات رنگی سرشار از آنتی اکسیدان ها بوده و غنی تر هستند. این سبزیجات برای حفظ و ارتقای سلامت مغز مفیدند. توصیه می کنیم سبزیجات رنگی مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی شیرین، کدوحلوایی، هویج، اسفناج و غیره را وارد برنامه ی غذایی بچه ها بکنید. می توانید از این سبزیجات در تهیه ی سوپ ها یا اسپاگتی بیشترین استفاده را بکنید. سالاد کاهو به همراه هویج، گوجه فرنگی، ذرت، کلم قرمز و غیره نیز انتخاب مناسبی است. البته باید کمر همت ببندید و انواع ترفندها و تکنیک ها را به کار بگیرید تا این قبیل سبزیجات مفید را به خورد بچه ها بدهید. بهترین کار تهیه ی فینگرفودها و تزیین زیبای سالادها است تا بچه ها تشویق به مصرف سبزیجات بکنند.
-
شیر و ماست
ویتامین B برای رشد بافت های مغز، ناقل های عصبی و آنزیم ها مفید است و محصولات لبنی منبع خوب این مواد مغذی هستند. شیر کم چرب یا ماست منبع فوق العاده ی پروتئین برای مغز محسوب می شوند. محصولات لبنی همچنین منبع ویتامین D هستند که برای نوجوانان و کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. باید بدانید که در این سنین نیاز به ویتامین D بیشتر است. بنابراین لازم است که برای بهبود عملکرد مغز و همچنین افزایش میزان کلسیم و ویتامین D بدن بچه ها میانه ی آن ها را با محصولات لبنی خوب کنید.
گوشت های قرمز کم چرب
گوشت قرمز منبع آهن است که به حفظ انرژی بدنی و قدرت تمرکز آن ها در مدرسه کمک زیادی می کند. گوشت گاو منبع خوب زینک (روی) نیز محسوب می شود که قدرت حافظه ی بچه ها را بالا می برد. اگر فرزندی گیاهخوار دارید که لب به گوشت نمی زند باید آهن بدن او را با مصرف لوبیاها و سویا تأمین کنید. لوبیاها حاوی آهن غیرهم هستند که برای جذب شدن حداکثری نیاز به ویتامین C دارند. بنابراین بهتر است در تهیه ی غذا و خوراک ها یا ساندویچ ها از میزان زیادی سبزیجات بخصوص فلفل دلمه ای استفاده کنید. توصیه می کنیم تا حد امکان از دادن گوشت های فراوری شده مانند سوسیس و کالباس و غیره به بچه ها اجتناب کنید و آن ها را به تغذیه ی سالم عادت دهید.
مرجع : تبيـــان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!