پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ / ۰۷:۰۰
کد مطلب: 35181
۱

مدارس ویژه کودکان کار تأسیس شد

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به تأسیس مدارس صبح رویش برای تحصیل کودکان کار با همراهی شورای آموزش و پرورش شهر تهران گفت: برای کاهش تمرکز در آموزش و پرورش و کارآمدی بیشتر نیازمند تقویت شوراها از سطح استان تا مدارس هستیم.

اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پیش از خطبه‌های این هفته نمازجمعه تهران به مناسبت هفته شوراها طی سخنانی اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران مفتخر است که با تکیه بر آرای مردم و مشارکت آنها براساس موازین اسلامی و الهی اداره شود. از بدو استقرار این نظام مقدس تا به امروز شاهد 4 دوره انتخابات مجلس خبرگان، 11 دوره انتخابات ریاست جمهوری، 9 دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و 4 دوره انتخابات شوراهای شهر بودیم و در کنار این نهادهای مردمی، در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی شاهد تأسیس شوراها در نهادهای فرهنگی، اجتماعی و تربیتی از جمله شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها و شهرستان‌ها هستیم.

وی افزود: برای تبیین جایگاه و اهمیت نقش شوراهای آموزش و پرورش باید اشاره کوتاهی به اهمیت آموزش و پرورش و نهاد تعلیم و تربیت داشته باشیم. بر هیچ فردی پوشیده نیست که همه جوامع و ملت‌ها برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنند تا بتوانند در آینده با پرورش نسلی توانمند آرمان‌های ملت خودشان را محقق کنند. دستگاهی که این مسئولیت بزرگ یعنی ساختن آینده از طریق پرورش نسل امروز را محقق می‌کند نهاد تعلیم و تربیت در تمام کشورهای دنیاست.

*هیچ دولتی بدون آموزش و پرورش کارآمد نمی‌تواند به آینده امیدوار باشد

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت:  آموزش و پرورش یکی از ارکان توسعه پایدار محسوب می‌شود و هیچ ملتی و هیچ دولتی بدون داشتن یک آموزش و پرورش کارآمد نمی‌تواند به آینده، استقلال، عزت، پیشرفت، توسعه و رفاه و حفظ ارزشهای مورد قبول  ملت امیدوار باشد. ما نیز برای آینده برنامه ریزی می‌کنیم. آینده‌ای که در آن اقتدار ایران اسلامی در سطح منطقه و بین الملل با دست توانای کودکان و نوجوانان امروز حفظ و ارتقا پیدا خواهد کرد و سربلندی که شهدای بزرگوار و امام «ره» به ما ارزانی کردند، حفظ می‌کنند.

چهاربند بیان کرد: برای پرورش چنین نسلی نیازمند نهاد تعلیم و تربیت کارآمد، پویا و اثر بخش با نگاه آینده‌پژوهانه هستیم. اگر بخواهیم در دستاوردهای علمی و فناوری به سرعت خود بیفزاییم و جایگاه بهتری در منطقه داشته باشیم، اگر می‌خواهیم در عرصه فرهنگی ارزش‌های اسلامی و ایرانی را حفظ کنیم، در عرصه توسعه و رشد اقتصادی جایگاه بهتری داشته باشیم، برای حفظ امنیت کشور نیروهای توانمندی تربیت کنیم، منابع طبیعی و محیط زیست برای آیندگان حفظ بشود و آنها نیز از این مواهب الهی و طبیعی بهره مند باشند و در نهایت  اگر بخواهیم شهروند مسئول و ظلم‌ستیز داشته باشیم باید به آموزش پرورش توجه کنیم.

*اگر می‌خواهیم نسل امروز در مقابل نفوذ فرهنگ بایستد نیازمند آموزش و پرورش مقتدریم

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم نسل امروز در مقابل نفوذ فرهنگی نظام سلطه بایستد و هویت خود را مستحکم کند نیازمند داشتن  آموزش و پرورش با اقتدار، توانمند، پویا و با نشاط هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این وظیفه یعنی اداره کردن چنین نهاد فراگیری که با آحاد کودکان و نوجوانان در اقصی نقاط کشور تعامل دارد، فقط به‌عهده دستگاه تعلیم و تربیت نیست و در هیچ کجای دنیا هم این مأموریت بزرگ را فقط به یک دستگاه محول نمی‌کنند.

چهاربند عنوان کرد: 4 رکن برای نهاد تعلیم و تربیت درنظرگرفته شده است. رکن نخست حاکمیت متشکل از قوه مجریه (دولت)، قوه مقننه (مجلس)، قوه قضاییه و سایر نهادهای تشکیل دهنده ساختار حاکمیت است، رکن دوم خانواده است یعنی افرادی که فرزندانشان را  به امید پرورش توانمندی‌ها برای یک زندگی عزتمندانه در آینده به مدارس می‌فرستند. رکن سوم نهادهای اجتماعی غیر دولتی است مانند شهرداری‌ها  و مؤسسات عام المنفعه  و رکن چهارم نیز رسانه‌ها هستند.

وی بیان کرد: این چهار رکن باید با یکدیگر تعامل داشته باشند تا وظایف مهم آموزش و پرورش محقق شود. تأسیس شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها و شهرستان‌ها در سال 1372 تجلی مشارکت این 4 رکن در مدیریت آموزش و پرورش بود. در شوراهای آموزش و پرورش مناطق و استان‌ها نمایندگان چهار رکن حاکمیت، خانواده، رسانه و نهادهای اجتماعی عضو هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: شوراها نهادی است برای تحقق مشارکت تمام ارکان در مدیریت آموزش و پرورش و بر خلاف تصور برخی افراد که می‌گویند شوراها تأمین کننده منابع مالی آموزش و پرورش است، اینگونه نیست و این نهاد فراتر از تأمین منابع مالی عمل می‌کند. به گونه‌ای که در بحث مدیریت نیروی انسانی، فضا، منابع مالی و برنامه‌ها و در نهایت مدیریت توسعه آموزش و پرورش مشارکت دارد.

چهاربند اظهار داشت:  هرچه شوراها کارآمدتر باشند آموزش و پرورش کارآمدتری خواهیم داشت. شوراهای آموزش و پرورش پدیده مبارکی بود که در نظام جمهوری به تبعیت از قانون اساسی شکل گرفت و تا به امروز مسیر تحولی و تکاملی خود را طی کرده  و بعد از این نیز متناسب با تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، و فرهنگی باید متحول شود.

وی گفت: در آموزش و پرورش تهران به مدد شورای آموزش و پرورش و حضور تمام نهادها و ارکان‌ها در این شورا  موفق شدیم اقدامات مناسبی در زمینه توسعه با کیفیت آموزشی داشته باشیم، به گونه‌ای که جمعیت یک میلیون و 80 هزار نفری دانش آموزان پایتخت توفیقات خوبی در عرصه داخلی، ملی و بین المللی کسب کرده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: بیش از چهار پنجم برگزیدگان المپیادهای علمی فیزیک، شیمی، ریاضی، کامپیوتر و زیست شناسی دانش آموزان شهر تهران بودند و المپیادهای بین المللی یعنی رقابت با نخبگان بیش از 45 کشور. از سوی دیگر شاهد موفقیت هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در مسابقات استانی و کشوری هستیم.

*حمایت از تحصیل کودکان کار با همکاری شورای آموزش و پرورش تهران

چهاربند بیان کرد: جذب حمایت خیرین مدرسه ساز به مبلغ بیش از 280 هزار میلیارد ریال برای احداث مدرسه در پایتخت از جمله اقداماتی که شورای آموزش و پرورش تهران آن را مدیریت کرد و امروز بخشی از کمبود فضای آموزشی از این طریق تأمین می‌شود.

*کاهش تمرکز در آموزش و پرورش با افزایش اختیارات شوراها

وی ادامه داد: تحت پوشش قرار دادن تعداد قابل توجهی از کودکان کار در مدارس صبح رویش و ایجاد برابری اجتماعی در برخورداری از آموزش از طریق  همکاری شهرداری تهران، بهزیستی و با مدیریت آموزش و پرورش از جمله دستاوردهای خوب شورای آموزش و پرورش تهران بود که با تقویت آنها سطح استان تا مدارس و افزایش اختیارات شوراهای مدارس می‌توانیم از تمرکز در آموزش و پرورش کم کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران عنوان کرد: در سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید شده است همچنین بر نامه‌های وزیر آموزش و پرورش، توسعه مشارکت، کاهش تمرکز و مدیریت آموزشگاهی لحاظ شده است.

چهاربند ادامه داد: انتظار داریم در برنامه ششم توسعه بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری که اجرای سند تحول است و در سند تحول یکی از نکات برجسته تقویت شوراهای آموزش و پرورش از سطح استان تا مدارس است در قالب یک حکم توسط دولت تدوین و در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد تا ما شاهد کاهش تمرکز، کارآمدی بیشتر و خرد جمعی در اداره آموزش و پرورش باشیم.
مرجع : خبرگزاری تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.