پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ / ۰۸:۴۳
کد مطلب: 35223
۱

چرا دل کندن از فضای مجازی سخت است؟

اعظم بیانلو روان‌شناس بالینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ما در خصوص وابستگی به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اصطلاح اعتیاد به اینترنت را استفاده می‌کنیم در واقع اعتیاد جنبه جسمانی و روانی دارد.

وی گفت: در بحث اعتیاد به اینترنت، وابستگی روانی آن مطرح است و در تقسیم‌بندی‌های اختلالات روانپزشکی در گروه اختلالات تکانه قرار می‌گیرد و مانند مواد مخدر نیست که فرد را مست کند.

بیانلو بیان کرد: بعضی از افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند دچار وابستگی‌های عاطفی با دوستانی که در فضای مجازی پیدا کرده‌اند و یا فعالیت‌هایی که در این فضاها انجام می‌دهند می‌شوند، این افراد می‌توانند به راحتی با هر فردی ارتباط برقرار کنند با او در هر زمینه‌ای صحبت و تبادل نظر کنند. می‌توانند وارد چت‌روم‌ها شوند و یا در سایت‌های اجتماعی دیگر به راحتی ارتباطات مجازی برقرار کنند که بسیار برایشان لذت‌بخش است.

وی افزود: در این فضا به دلیل اینکه ارتباط مستقیم و چهره‌به‌چهره نیست بنابراین افراد هر تصوری و یا رویایی که از خود و یا دنیای اطرافشان دارند که در ارتباطات واقعی قادر به رسیدن به آن‌ها نیستند در دنیای مجازی و اینترنت به آن می‌رسند و آن را کم‌کم جایگزین ارتباطات اساسی در دنیای واقعی می‌کنند.

بیانلو ادامه داد: فرد در صورتی که به اینترنت دسترسی نداشته باشد رفتارهایی مانند: بی‌قراری، مدعی بودن، افسردگی، غم، تنهایی، تحریک‌پذیری و اختلالات خواب را از خود نشان می‌دهد و در ادامه برای از بین بردن و فرار از ناامیدی، احساس گناه دوباره از اینترنت استفاده می‌کند در نتیجه این عوامل، دل‌کندن از این فضا را برای افراد بسیار دشوار کرده است. اما اعتیاد به اینترنت فرد را دچار مسائل شخصی، خانوادگی، علمی، مالی و مشکلات شغلی می‌کند.
این روان‌شناس در پایان گفت: این افراد روابط زندگی واقعی را به دلیل استفاده بیش از حد از اینترنت از دست می‌دهند. افراد مبتلا به اعتیاد به اینترنت و شبکه‌های مجازی زمان بیشتری را به انزوا و گوشه‌نشینی صرف می‌کند و اغلب در ارتباطات اجتماعی بدون مهارت برخورد می‌کنند و دچار مشکل می‌شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.