کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

علت عدم ارتباط صنعت و دانشگاه از نظر رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی

خبرگزاری ایسنا , 1 بهمن 1394 ساعت 9:43

عدم تناسب رشته‌ها با مشاغل از جمله مشکلات ارتباط دانشگاه با صنعت است


رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان این‌که اشتغال یکی از معضلات امروز است، گفت: مشکل ما در خصوص عدم ارتباط صنعت و دانشگاه به دلیل وجود رشته‌هایی است که متناسب با مشاغل طراحی نمی‌شود و مشاغل ما را پوشش نمی‌دهد.
محمد اخبــــــاری در کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت که امروز، 30 دی‌ماه در اهواز برگزار شد، با بیان این‌که دانشگاه علمی کاربردی برآمده از صنعت خدمات کشاورزی و فرهنگ و هنر است، اظهارکرد: در دانشگاه علمی کاربردی تنها 15 درصد آموزش نظری است و آن نیز به دلیل تولید دانش و علم است اما دانشگاه‌های ما باید به سمتی حرکت کنند که رشته‌ها متناسب با مشاغل ایجاد شوند.

وی افزود: اکنون یکی از آسیب‌های دانشگاه‌ها این است که 99 درصد از اقدامات از طریق نظام نظری انجام می‌شود و عرضه‌محور هستند تا تقاضامحور، در حالیکه محصول محوری نباید جزو کارهای ما باشد و این یکی از آسیب‌های نظام آموزش عالی ماست. اخباری با اشاره به این‌ وجود 8000 رشته در دانشگاه علمی کاربردی، گفت: دانشگاه علمی کاربردی تلاش کرده که تقاضامحور باشد و اکنون رشته‌های ما تقاضامحور هستند، به نحوی که در ازای 8000 رشته موجود، 3000 شغل ایجاد شده است.

وی عنوان کرد: اقدامات عملی دانشگاه‌ها باید جزو برنامه‌های ششم توسعه ملی باشد. در برنامه ششم توسعه ملی عنوان شده که دروس ما در دانشگاه‌ها موجب به اشتغال‌زایی می‌شود و تحصیلات به سمت اشتغال‌زایی هدایت شود اما تا چه اندازه وزارت علوم می‌تواند در 5 سال رشته‌های خود را تغییر دهد و اشتغال‌زایی کند؛ آیا می‌شود با یک سیاست کلی و بدون برنامه‌های اجرایی، رشته‌های خود را به اشتغال‌زایی نزدیک کند.

رییس دانشگاه علمی کاربردی بیان کرد: باید دانشگاه‌های ما به سمت اشتغال‌زایی و نظام مهارتی قدم بردارند و دولت باید درصد دانشجویان نظام مهارتی را بالا ببرد و نه آنکه آن‌ها را حذف کند؛ باید براساس نظام صلاحیت مهارت‌ها اشتغال‌زایی شود. اخباری ادامه داد: باید بدانیم جهت‌گیری اشتغال ما به چه سمتی است و اطلاعات بازار کار و نظام بازار حرفه‌ای داشته باشیم؛ اکنون در کشور بین راننده آموزش دیده و آموزش ندیده تفاوتی ندارد و اهمیتی به این موضوع داده نمی‌شود و این یکی از معضلات ما است.

وی ادامه داد: دولت و استانداران باید در شورای‌های برنامه‌ریزی این مسائل را بررسی کنند. چرا در خوزستان که دارای امتیازات صنعتی و کشاورزی است، تعداد دانشجویان کشاورزی 1000 نفر است و چرا در این استان با این ظرفیت گردشگری، نظام آموزش خدماتی ضعیف است. نیروهای خدمات باید آموزش داده شوند، اکنون نیروهای هتل‌های کشور آموزش‌ها و مهارت‌های لازم را ندیده‌اند.
رییس دانشگاه علمی کاربردی گفت: باید یکی از مصوبات کنگره امروز این باشد که دولت موظف شود در برنامه ششم توسعه ملی، نظام صلاحیت حرفه‌ای و نظام اطلاعات بازار کار را به وجود آورد تا دانشگاه‌ها بدانند در کدام جهت حرکت کنند.


کد مطلب: 35326

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/35326/علت-عدم-ارتباط-صنعت-دانشگاه-نظر-رییس-جامع-علمی-کاربردی

میگنا
  https://www.migna.ir