جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۱:۵۹
کد مطلب: 35466
۱
نقش محوري خدمات مشاوره اي و روان شناسي در مراکز انتظامي

ارائه خدمات مشاوره اي و روان شناسي براساس الگوي ديني از اولويت هاي ناجا

ارائه خدمات مشاوره اي و روان شناسي براساس الگوي ديني از اولويت هاي ناجا
فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به نگاه روان‌شناختی به آسیب‌های اخلاقی گفت: رفتارهای نابهنجار،‌ پرخاشگرانه و بداخلاقی‌هایی که در افراد بدحجاب دیده می‌شود یک واکنش روان‌شناختی معیوب و آسیب روانی است.

به گزارش میگنا، سردار حسین اشتری در همایش پلیس، روان‌شناسی و مشاوره با اشاره به تغییرات گسترده و شگرف جرائم و افزایش استرس‌ها مأموران پلیسی در حین مأموریت‌ها اظهار داشت: بسیاری از آسیب‌های روانی از جمله بیماری‌های روان‌تنی باعث بازنشستگی زودهنگام همکاران ما شده است.

وی با بیان اینکه آگاهی از دانش روان‌شناسی که جزء لاینفک مأموریت‌های پلیس تبدیل شده است، گفت: بهره‌برداری از دانش روان‌شناسی در پیشگیری از وقوع جرم و همچنین کشف جرائم تاثیر به سزایی دارد و از این رو نمی‌توان منکر نقش این دانش در مأموریت‌های پلیسی شد.

اشتری اعتیاد را یکی از آسیب‌های جدی جامعه امروز عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ریشه بسیاری از جرم‌ها در اعتیاد است و آمارها نشان می‌دهد که درصد قابل توجهی از زندانیان کشور و سارقان با این آسیب مرتبط هستند.

فرمانده ناجا همچنین مشکلات اخلاقی، بدحجابی و نزاع خیابانی را دارای ریشه روانی دانست که در ادامه به وقوع جرائم اخلاقی منجر خواهد شد. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به راه‌اندازی دوایر روان‌شناسی و مددکاری در نیروی انتظامی گفت: در حال حاضر 1600 کارشناس روان‌شناسی در ناجا حضور دارند و 44 دایره روان‌شناسی و 620 دایره مددکاری به منظور ارائه مشاوره‌های روان‌شناسی در نیروی انتظامی تأسیس شده است.

اشتری گفت: این اقدامات باعث شده تا یک سوم از پرونده‌های تشکیل شده در کلانتری‌های کشور حل و فصل یابد و در 9 ماهه امسال نیز 127 هزار پرونده در کلانتری‌ها منجر به صلح و سازش شد.

فرمانده ناجا با اشاره به این‌که نیروی انسانی پلیس سرمایه اصلی ناجا است، بر حفظ سلامت جسمی و روانی مأموران پلیس تاکید کرد و گفت: اگر ما بیش از گذشته به علوم روان‌شناختی و مشاوره وجه داشته باشیم علاوه بر اثربخشی بیشتر در مأموریت‌ها می‌توانیم امکان آینده‌نگری مناسب‌تری را برای پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب‌های جدید کسب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این موارد از فرمانده‌هان پلیس انتظار داریم تا فعالیت‌های فعلی خود را در زمینه روان‌شناسی و مشاوره را بیش از بیش هدفمند کرده و با استفاده از خدمات بروز این علم در جهت گسترش تولید محتوای علمی کارآمد برای پایه‌ریزی مفهوم جدید روان‌شناسی انتظامی گام بردارند.

فرمانده نيروي انتظامي با بيان اينکه پليس با همه افراد جامعه در ارتباط است ، گفت: ارتباط با قشر بزه و بزهکار از فرآيندهاي جداناشدني مأموريت هاي پليس است لذا آگاهي از علم روان شناسي جزء لاينفک براي پيشبرد اهداف پليس است.

عالي ترين مقام انتظامي کشور خاطر نشان کرد: بهره وري از دانش روان شناسي در پيشگيري از وقوع جرايم و کشف علمي جرم و همچنين نقش سلامت روان رانندگان در کاهش تصادفات و آثار ناشي از آن موثر است.

وي اضافه کرد: در صد بالايي از سارقان کساني هستند که معتادند و متأسفانه آماري که امروز سازمان زندان ها اعلام مي کند درصد بالايي از زندانيان در رابطه با جرايم مواد مخدر دستگير شده اند.

سردار اشتري تأکيد کرد: مأموريت هاي ناجا به طور مستقيم و غيرمستقيم علاوه بر کارکنان، خانواده هاي آنان را نيز درگير مي کند و استفاده کارآمد از علم روان شناسي نيز در اين حوزه کارساز است.

سردار اشتري از کاهش بيش از يک سوم کل پرونده ها با موضوع اختلاف و نزاع در راستاي ارجاع به مراجع قضائي خبر داد و گفت: با راه اندازي مراکز مشاوره در سراسر کلانتري ها بيش از يک سوم از پرونده هاي معضلات و اختلافات خانوادگي مراجعان به مصالحه منتج شده و ديگر نياز به ارسال پرونده ها به دادسراها نبوده است.

فرمانده نيروي انتظامي تأکيد کرد: اميدواريم با تقويت اين مراکز در پيشبرد اهداف همچنان موفق باشيم.

وي به نقش مثبت اين مراکز اشاره کرد و گفت: 127 هزار پرونده در کلانتري ها منتج به صلح شده است.
اين مقام ارشد انتظامي در ادامه خاطر نشان کرد: پليس سالم از نظر جسمي و روحي محور امنيت پايدار است و جذب افراد سالم و حذف و نگهداري کارکنان کارآمد از وظايف مهم معاونت نيروي انساني ، معاونت امداد و ... است.

فرمانده نيروي انتظامي مطرح کرد: در چشم انداز ما برخلاف نگاه ابزارگونه نگاه ما به نيروي انساني سرمايه گونه و ارزشمند است.

اين مقام ارشد عالي انتظامي اضافه کرد: حوزه روان شناسي، ما را در جذب نيروهاي کارآمد نيز کمک خواهد کرد. ضمن اينکه اين حوزه اين امکان را به ما مي دهد با آينده نگري مناسب روندها و پديده هاي اجتماعي را شناسايي و با آمادگي کامل با آسيب ها برخورد کنيم.

سردار اشتري فعاليت هاي ناجا در حوزه روان شناسي پليس را مستمر معرفي کرد و گفت: در برنامه سال 95 و برنامه توسعه نيز اين مهم از اولويت هاست.

وي اضافه کرد: به روز رساني، هوشمند و مدرن سازي خدمات مشاوره اي و روان شناسي در بخش هاي مختلف ناجا براساس الگوهاي اسلامي و ديني از اهداف پيش روي ماست.

فرمانده نيروي انتظامي همچنين گسترش و توليد محتواهاي علمي کارآمد براي تبيين مفهوم جديد روان شناسي انتظامي و تهيه بسترهاي لازم براي سلامت جامعه و کارکنان ناجا را در دستور کار دانست.

وي اظهار اميدواري کرد: ان شاء الله با برنامه ريزي براي پيشرفت کميسيون روان شناسي در سازمان روان شناسي و تشکيل دبيرخانه دائمي، اقدامات موثري صورت بگيرد و شاهد ارتقاء حوزه تعاملي پليس با سازمان روان شناسي و ارتقاء بحث روان شناسي انتظامي باشيم.

سردار اشتري تأکيد کرد: بايد بيش از پيش به مفاهيم و زواياي روان شناسي در استخدام جذب نيروها، کشف استعدادها در راستاي اعتلاي رفتارهاي برون و درون سازماني توجه کنيم.
وي در پايان گفت: مطالعات در اين حوزه مورد توجه و تأکيد ماست و اميدواريم نتايج ارزشمند آن در پيشبرد اهداف موثر واقع شود.
در پایان سخنان فرمانده ناجا تندیس، لوگو و سند چشم انداز سلامت روان و امضای تفاهم نامه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود