شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۷ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۵:۴۳
کد مطلب: 3550
۰

نیروهای خرید خدمات آموزشی در انتظار تحقق وعده استخدام

مهر:  همواره یکی از نگرانیهای اصلی نیروهای حق التدریسی و شرکتهای خدمات آموزشی وزارت آموزش و پرورش تعیین تکلیف وضعیت استخدامی بود، دغدغه ای که با بررسیهای متوالی و ارائه راهکار در مجلس تا حدودی برطرف شد.
با برگزاری آزمون استخدامی که هفتم خردادماه سال 1389 برگزار شد، از بین 60 هزار نیروی حق التدریسی، وضعیت استخدامی حدود 26 هزار نیرو مشخص شد. بعد از تعیین تکلیف وضعیت نیروهای حق التدریسی و امکان استخدام آنها طی پنج سال، موضوع استخدام نیروهای خرید خدمات آموزشی وزارت آموزش و پرورش مطرح شد. نیروهای خرید خدمات آموزشی آن دسته از نیروهایی بودند که آموزش و پرورش در مقطعی از زمان برحسب نیاز و در قالب قراردادهای شرکتی آنها را بر خلاف قانون وارد سیستم آموزشی کشور کرد. آنها بعد از گذشت چند سال و کسب سابقه خدمت در آموزش و پرورش خواستار استخدام شدند. در واقع می توان گفت که فلسفه استفاده از نیروهای خرید خدمت مقرون به صرفه بودن آنها بوده است به گونه ای که آموزش و پرورش برخی از کمبودهای خود را از طریق عقد قرار داد با شرکتها، موسسات و تعاونی هایی که خدمات مورد نظر را ارائه می دهند تامین کرد. نیروهای خرید آموزشی عمدتا نیروهایی جوان و دارای مدارک دانشگاهی هستند که با کسب تجربه و سابقه کار در آموزش و پرورش خواهان استخدام شدند و چندین بار برای تحقق خواسته خود مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. این نیروها در حالی خواهان استخدام بودند که وزارت آموزش و پرورش بارها اعلام کرد که استخدام این نیروها غیرقانونی است. البته آموزش و پرورش دلایل خاص خود را برای استخدام غیر قانونی این نیروها عنوان می کرد از جمله اینکه براساس ماده 41 قانون مدیریت خدمات کشوری ورود به خدمت وتعیین صلاحیت استخدامی افرادی که داوطلب استخدام دردستگاه های اجرایی هستند، براساس مجوزهای صادره ، تشکیلات مصوب ورعایت مراتب شایستگی و برابری فرصت ها ابلاغ کرده است، لذا آموزش وپرورش ملزم به اجرای قوانین مصوبه دراین خصوص است و براساس قانون عمل می کند. همچنین آموزش و پرورش در بیان غیر قانونی بودن این استخدام به ماده 8 قانون تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی مصوب 15/7/88 مجلس شورای اسلامی که بکارگیری هرگونه نیروی حق التدریس جدید را ممنوع کرده است، اشاره داشت. همچنین آموزش و پرورش در بیان دلایل خود برای غیرقانونی بودن این استخدام به نامه رئیس کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی مورخ 2/8/88 مبنی بر توقف بکارگیری معلمان حق التدریس توسط شرکتهای خدماتی وهمچنین نامه مورخ 22/6/88 آن کمیسیون در خصوص خلاف قانون بودن بکارگیری معلمان حق التدریس بخصوص از طریق شرکتها به این وزارتخانه ابلاغ شده بود اشاره داشت؛ قانونی که تاکید کرده است که دراولین فرصت هر تعداد که از طریق این شرکتها به عنوان معلم بکارگرفته شده است اخراج و تا زمان اخراج نیز عملکردها دقیقاً وبه طور مستمر تحت نظارت قرار بگیرد تا به کودکان ونوجوانانی که سرمایه اصلی این نظام هستند لطمه ای وارد نشود. از سوی دیگر وزیر آموزش نیز اعلام کرده بود که مصوبه قانونی برای استخدام نیروهای خرید خدمات آموزشی وجود ندارد ، بنابراین استخدام آنها غیر قانونی است مگر اینکه مجلس در این زمینه مصوبه ای ارایه دهد. البته آموزش و پرورش در حالی ادعا داشت که استخدام این نیروها غیرقانونی است که خود در مقطعی از زمان به صورت غیرقانونی و برحسب نیاز اقدام به بکارگیری آنها کرده بود. نارضایتی نیروهای خرید خدمات آموزشی تا جایی پیش رفت که این موضوع بارها در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مقرر شد تا این نیروها در قالب برگزاری آزمون و کسب نمره حد نصاب، استخدام آموزش و پرورش شوند. "قبولی در آزمون تنها راه ورود قانونی به آموزش و پرورش " "نورا... حیدری دستنایی" سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به خبرنگار مهر گفت: در مجلس هفتم مصوبه ای که تبدیل به قانون شد به تصویب رسید مبنی بر اینکه آموزش و پرورش دیگر حق جذب نیروی حق التدریسی را ندارد که متاسفانه این مصوبه نقض شد و آموزش و پرورش علاوه بر نیروهای حق التدریسی که داشت بنا به دلایل گوناگونی بار دیگر اقدام به جذب نیروهای حق التدریسی کرد. نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس افزود: نیروهای جدیدی که جذب آموزش و پرورش شدند با گذشت چند سال دارای چندین سال سابقه کار شده و خواهان استخدام شدند. سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اوایل مجلس هشتم، مصوبه دیگری مطرح شد مبنی بر اینکه آموزش و پرورش باب بکارگیری نیروهای حق التدریسی را ببندد و طبق قانون تمام آموزشیاران نهضت سوادآموزی و حق التدریسی با دارا مدارک تحصیلی فوق دیپلم و پنج سال سابقه و لیسانس و بالاتر با چهار سال سابقه کار استخدام شوند به این ترتیب داستان معلمان حق التدریسی با تصویب این مصوبه و استخدام ان ها طی پنج سال به پایان می رسد. وی با اشاره به طرح موضوع استخدام نیروهای شرکتی، افزود: وضعیت این نیروها نیز با برگزاری آزمونی مشخص خواهد شد چرا که کمیسیون آموزش مجلس با بررسی این موضوع در این کمیسیون به برگزاری آزمونی برای این دسته از نیروها رای داد و مقرر شد تا این افراد نیز در صورت قبولی در آزمونی که تیرماه امسال برگزار می شود، استخدام شوند. تعیین تکلیف نیروهای شرکتی آموزش و پرورش با برگزاری آزمون "علی کریمی فیروزجایی" رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اولویت استخدام در آموزش و پرورش با نیروهای حق التدریسی است به همین دلیل علاوه بر 40 هزار نفری که سال گذشته در آزمون استخدام آموزش و پرورش پذیرفته شدند، 26 هزار نفر نیروی حق التدریسی نیز به استخدام آموزش و پرورش در آمدند. وی ادامه داد: از 60 هزار نفر نیروی حق التدریس که در قانون قبلی دولت موظف به استخدام آنان شده بود، 26 هزار نفر درسال اول (سال 1389) و سه هزار نفر از هفت هزار آموزشیار نهضت سواد آموزی، استخدام آموزش و پرورش شدند و مابقی نیز امسال و طی سه سال دیگر جذب آموزش و پرورش می شوند. رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: نیروهای خرید خدمات آموزشی که تاکنون قانونی برای استخدام آنان در آموزش و پرورش وجود نداشت، موضوع استخدام آن ها قانونی شد و از سال آینده با برگزاری آزمون و امتیاز بندی سنوات خدمت آنان به استخدام آموزش و پرورش در می آیند. وی با بیان اینکه سوم تیرماه آزمون استخدامی نیروهای خرید خدمات آموزشی، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و حق التدریسی برگزار می شود، گفت: مجموع افرادی که حد نصاب نمره را کسب کرده و در مراحل گزینش و مصاحبه قبول شوند، از مهر ماه سال آینده مشغول به خدمت می شوند. کریمی با بیان اینکه 23 هزار نفر نیروی خرید خدمات آموزشی در چند سال گذشته تاکنون با آموزش و پرورش همکاری داشته اند، افزود: این معلمان مدتی را با آموزش و پرورش از یک تا چهار سال همکاری کردند که باید تکلیف این گروه مشخص می شد. احیای مراکز تربیت معلم در برنامه آموزش و پرورش قرار گیرد به گفته رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای اینکه آموزش و پرورش گرفتار مسائل روزمره نشود باید در مسیر احیای مراکز تربیت معلم گام بردارد و با برنامه ریزی و بر اساس نیاز، در مقاطع مختلف تحصیلی دانشجو جذب کند. کریمی با بیان اینکه 120 مرکز تربیت معلم در استان ها وجود دارد، گفت: از آموزش و پروش توقع می رود تا با برنامه ریزی جدید در کوتاه مدت و دراز مدت برای احیای مراکز تربیت معلم گام بردارد. وی تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش باید به این مراکز اهمیت دهد چرا که بی توجهی وزارت آموزش و پرورش به مراکز تربیت معلم خسارات جدی به زیرساخت های تعلیم و تربیت کشور وارد می کند. شرکت کنندگان با کسب حداقل 60 درصد نمره استخدام می شوند "عبدالامیرعرفی" رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: آزمون استخدامی آموزش و پرورش به صورت همزمان سوم تیرماه سال جاری برگزار خواهد شد. وی افزود: آن دسته از نیروهایی که به صورت حق التدریسی از سال 1379تا کنون به صورت غیر مستمر فعالیت صرفا آموزشی با آموزش و پرورش داشته اند، همچنین آموزشیارن نهضت سواد آموزی که همین سابقه را مستمر و یا غیر مستمر داشته اند، می توانند در این آزمون شرکت کنند. عرفی اضافه کرد: همچنین نیروهایی که به شکل خرید خدمات آموزشی در سال 89-88 مشغول به تدریس بوده اند، نیز با ابلاغ آموزش و پرورش می توانند در این آزمون شرکت کنند. رئیس مرکز سنجش اموزش و پرورش ادامه داد: چنانچه افراد شرکت کننده در این آزمون حداقل 60 درصد نمره را کسب کنند، استخدام آموزش و پرورش خواهند شد. عرفی اضافه کرد: آموزشیاران نهضت سوادآموزی در صورتی که در آزمون شرکت کرده اما نمره لازم را اخذ نکنند و یا اینکه در آزمون شرکت نکنند، می توانند به همکاری خود با آموزش و پرورش ادامه دهند و در آزمون سال آینده شرکت کنند. به گفته وی، نیروهای حق التدریسی براساس قانون در اولویت استخدام 60 هزار نیروی حق التدریسی طی پنج سال قرار دارند و در این زمینه آنها مشکلی نخواهند داشت. وی در توضیح بیشتر درباره وضعیت مشمولین شرکت در این آزمون گفت: تمامی افرادی که از فروردین سال 79 به بعد به صورت حق التدریس و یا در سال های اخیر از طریق شرکت های خدماتی، حداقل 12 ساعت تدریس در هفته و یک سال تحصیلی با وزارت آموزش و پرورش همکاری آموزشی و پرورشی داشته باشند و یا به صورت آموزشیار حداقل یک دوره خدمت کرده باشند و همکاری آنها مستمر نبوده است، می توانند با رعایت قوانین و شرایط دستور العمل موجود، در آزمون یاد شده شرکت کنند. عرفی اضافه کرد: همچنین داوطلبان با کسب حداکثر 70 امتیاز آزمون کتبی در صورتی که بالاترین نمره را در این آزمون کسب کنند با احتساب امتیاز خدمت آموزشی یا همکاری آموزشی آنان، در اولویت جذب قرار می گیرند. اکنون بیش از 20 هزار نیروی خرید خدمات آموزشی که از ورود غیرقانونی خود به آموزش و پرورش بی خبر بوده اما در مقطعی از زمان پاسخگوی نیاز نظام تعلیم و تربیت کشور بودند، در انتظار آزمون سرنوشت ساز سوم تیرماه به سر می برند، تا ورود قانونی خود را به این وزارتخانه جشن بگیرند، آنها در انتظار وعده ای هستند که به موجب مصوبه قانونی مجلس شورای اسلامی تحقق خواهد یافت.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!