پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۲:۰۰
کد مطلب: 35521
۱

قاتل سفید را به سفره‌های خانه راه ندهید

هنگامی که در هنگام قدم زدن در پیاده‌روهای شهر ویترین مغازه‌های سوپر مارکت‌ را نگاه می‌کنیم این مسئله در ذهنمام خطور می‌کند که اکثر تنقلات و خوراکی‌های فرزندان و حتی بزرگسالان ما از نمک زیاد تهیه شده است و نکته جالب این جاست است که این مواد خوراکی باب میل همه قشرهای اجتماع است و به همین خاطر است که به دلیل رعایت نکردن در مصرف نمک کشورمان طبق آمار سازمان بهداشت جهانی سه برابر متوسط مردم دنیا مصرف کننده نمک است و این جای فکر دارد.
 
وزارت بهداشت و درمان جدیداً‌ در طرحی زمینه همه بیلبوردهای اطراف برخی اتوبان‌‌های تهران را خریداری کرده است. تا مواردی که بر روی آن تبلیغات می‌شوند از سلامت کافی مواد غذایی و به خصوص نمک به کار رفته در آن، برخوردار باشد و این یک جای امید برای ریشه‌کن کردن بیماری‌های ناشی از مصرف نمک است.
 
دکتر رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، نسبت به مصرف غذاهای پرکالری در کشور هشدار داد و گفت: نگرانی ما بابت دسترسی مردم به غذا نیست، زیرا این مشکل تا حدود زیادی حل شده است. بلکه، ما نگران افراط در مصرف غذاهای پرکالری و آسیب رسان به سلامت هستیم.
 
سفره‌های ایرانی سه برابر متوسط دنیا نمک دارد
حد استاندارد میزان مصرف نمک روزانه 5 گرم است که متأسفانه طبق آمار وزارت بهداشت کشورمان این میزان در حدود روزانه 15 گرم است و مردم کشورمان سه برابر استاندارد جهان نمک مصرف می‌کنند و 2/99 درصد مردم کل دنیا بیشتر از حد نیاز سدیم می‌خورند که این مقدار در کشورهای آسیای شرقی، آسیاب مرکزی و اروپای شرقی بیشتر است.
 
دیناروند با اعلام اینکه میانگین کالری دریافتی ایرانی ها ۲۰ درصد بالاتر از میزان مطلوب است، افزود: سرانه مصرف نمک ایرانی ها 3 برابر میانگین لازم است.
 
نمک قربانی می گیرد
دکتر زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، گفت: ۵۲ درصد علل مرگ ومیرها ناشی از ۴ بیماری شایع سرطان ها، دیابت نوع ۲ ، بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های مزمن تنفسی هستند که ریسک فاکتورهایی نظیر مصرف چربی زیاد ، شیرینی و نمک زیاد و مصرف کم فیبر، میوه ها و سبزی ها علل اصلی آن است.
 
به گفته وی، علل اصلی ۵ بیماری از ۷ بیماری فشارخون، چربی و قند خون بالا، بیماری های ناشی از مواد دخانی، چاقی و کم تحرکی تغذیه ناسالم است.
 
عبدالهی ادامه داد: در دنیا ثابت شده است که با تغذیه سالم می توان از ۸۰ درصد بیماری های قلبی و ۳۰ درصد سرطان ها پیشگیری کرد.
 
این نمک مخفی است در زیر غذا
مظهری متخصص تغذیه با بیان این که گوشت و ماهی‌های آماده حاوی نمک زیادی هستند، افزود: اکثر غذاهای آماده و همچنین بعضی از کنسروها با نمک زیاد تهیه شده است و بهتر است برای کاهش مقدار نمک و رعایت برنامه رژیم‌هایی از خرید این نوع موادغذایی خودداری کنیم.
 
مظهری ابراز داشت: بسیاری از مردم در هنگام پخت و پز به مقدار زیادی نمک اضافه می‌کنند که همین به خاطر استفاده از نمک در موقع خوردن به صورت نامحسوس مقدار آن را زیاد و در آینده سبب بروز مشکلات قلبی فشارخون می‌شود.
 
براساس تحقیقات دانشمندان، رژیم‌های کم نمک منجر به کاهش فشار خون افراد می‌شود و این مسئله آسیبی به افراد عادی نمی‌گذارد ولی این افت فشار بر افرادی که از بیماری‌های فشارخون برخوردارند، رژیم غذایی کم نمک سبب بالارفتن کلسترول خون و بروز بیماری‌های قلب و عروق می‌شود.
 
مظهری متخصص تغذیه با اشاره به رژیم غذایی کم نمک اظهار داشت: اکثر نمک مورد نیاز بدن در غذاهای روزمره که از آنها مصرف می‌کنیم موجود است و امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و کم شدن تحرک بدنی، برای پیشگیری از چاقی باید رژیم غذایی را سرلوحه کار خود قرار دهیم که در اولین قدم این رژیم کم کردن مقدار نمک در غذا است.
 
راه های دفع نمک اضافه از بدن
وی ادامه داد: برای داشتن یک رژیم غذایی کم نمک باید ورزش منظم و روزانه را در برنامه‌های خود قرار بدهیم، چون این عرق کردن در هنگام ورزش و نرمش سبب می‌شود که چربی‌های بدن بسوزد و نمک اضافی روزانه بدن از طریق عرق، دفع شود.
 
مظهری با بیان این که در مصرف رژیم از نان تست استفاده نکنید، تصریح کرد: بعضی از نان‌های صنعتی حاوی مقدار زیادی سدیم و نمک است که این مقدار نمک را در بدن افزایش می‌دهد و چون در وعده صبحانه از گردو و غلات استفاده می‌شود به علت بالا بودن نمک غلات و حتی یکسری از مغزهای رژیم غذایی ما را دچار مشکل می‌کند.
 
وی گفت: از قدیم نمک را به عنوان قاتل سفید ذکر کردند و این ماده که باب میل افراد به ویژه در هنگام غذا خوردن است، در صورت مصرف زیاد آن باعث بروز بیماری‌های کلیوی، قلبی و فشارخون می‌شود.
 
قاتل سفید را به سفره‌های خانه راه ندهید
سبکی متخصص تغذیه گفت: ایرانی ها تا جایی که می توانند باید هنگام طبح غذاهای خود نمک را به حداقل برسانند و از رژیم های کم نمک پیروی کنند.
 
وی بیان کرد: سدیم در نمک طعام، جوش شیرین، بکینگ پودر گیاهی و مواد غذایی حیوانی به طور طبیعی وجود دارد و نمک برای مایعات و خون بدن انسان ماده ضروری است اما مصرف زیاد آن می‌تواند به کبد و عروقی آسیب وارد کند.
 
عبداللهی بیان داشت: قوت غالب مردم ایران نان است که هر ۳۱۰ گرم نان سه گرم، هر ۶۰ گرم پنیر ۲ گرم،  هر ۱۰۰ گرم چیپس ۲.۷ گرم، یک برش پیتزا ۴ گرم، ۱۰ دانه زیتون یک گرم و ۳ برش کالباس ۴.۵ گرم نمک دارد.نمک هم موجب افزایش سدیم بدن و فشار خون شده و هم به دلیل دفع ادراری کلسیم موجب پوکی استخوان می شود. نمک مصرفی باید ید دار بوده و مجوز وزارت بهداشت داشته باشد.
 
دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که عارضه «فشارخون» در کشور هنوز به خوبی تشخیص و درمان‌ نمی‌شود، اظهار داشت: نزدیک به نیمی از مردم ایران در سن ۵۰ سالگی به بیماری فشارخون مبتلا هستند.
 
مواد آماده نمک زیادی دارند
بسکی ادامه داد: در زمان رژیم غذایی باید سعی کنید که از غذاهایی مصرف کنید که علاوه بر نمک از مواد چربی کم‌تری برخوردار شده و تا ممکن سعی کنید تا فست‌فودها و سالادهای شور مصرف نکنید.
 
افرادی که در رژیم غذایی کم نمک قرار دارند به جای مصرف گوشت قرمز بیشتر از مرغ و ماهی مصرف کنند و در هنگام صرف غذا با پرکردن غذا با میوه میزان مصرف نمک را کاهش دهید.
وی در پایان گفت: در رژیم غذایی که نمک از مصرف غذاهای صنعتی و آماده به هیچ عنوان مصرف نباید کرد و زمانی که ترشی و نان می‌خورید میزان نمک مورد نیاز بدن در این مواد است و دیگر نیازی به خوردن نمک به صورت جداگانه نیست.
 
گزارش از حمید جنیدی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.