جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ / ۲۳:۳۵
کد مطلب: 35540
۱
آمار مصرف‌کنندگان مواد مخدر

3 میلیون معتاد؛ یک‌میلیون اعتیاد به شیشه

روزنامه فرهیختگان نوشت:
براساس آمار تایید نشده میانگین شیوع اعتیاد در کشورهای توسعه‌یافته و غیرتوسعه‌یافته 6 درصد از کل جامعه 15 تا 64 ساله است که با توجه به جمعیت کشور ما، گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که چیزی حدود سه میلیون شهروند ایرانی به این بلای خانمانسوز مبتلا هستند. حالا اگر با این شیوه حساب کنیم تعداد مصرف‌کنندگان شیشه در کشور یک‌میلیون نفر هستند. اگرچه سعید صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرده بود که 300 هزار نفر مصرف‌کننده شیشه هستند، اما این آمار با واقعیت جامعه فاصله دارد.
او درباره تاثیر گران‌شدن قیمت شیشه و مواد محرک بر کاهش مصرف مواد مخدر، گفت: «بحث گران‌شدن و ارزان‌شدن مواد پیچیده است و کاملا به حوزه اجتماعی و اقتصادی نزدیک است. طی چند ماه گذشته قیمت شیشه با تدبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی چهار برابر شد و از 19 میلیون تومان به نزدیک 70 میلیون تومان رسید.»
گران‌شدن شیشه میزان گرایش افراد را به هروئین و تریاک افزایش داده است و همین موضوع می‌تواند باعث افزایش مرگ‌ومیر شود. زیرا تغییر نوع مصرف یکباره و تزریق آن می‌تواند باعث مرگ‌ومیر معتادان شود.
براساس آمار‌ رسمی در 9 ماهه امسال، دوهزار و 274 معتاد در کشور جان خود را به دلایل مختلف از دست داده‌اند. البته این آمار یک‌میلیون و 300 هزار نفر است و اگر جمعیت معتاد کشور دو برابر این تعداد باشد، یعنی آمار مرگ‌ومیرشان نیز دو برابر خواهد شد.

آمار شیشه‌ای‌ها بیشتر است
هومن نارنجی‌ها، مدیرکل سابق فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «براساس آمار رسمی، یک‌سوم جمعیت معتاد کشور شیشه مصرف می‌کنند و با توجه به آمار رسمی اعلام شده، یک‌میلیون و 300 هزار معتاد در کشور وجود دارد، بنابراین بیش از چهارهزار معتاد به شیشه در کشور وجود دارد.»
این آمار در حالی است که یک منبع آگاه در این باره به «فرهیختگان» گفت: «آمار معتادان در ایران براساس همان معیار رسمی در کشور، سه میلیون نفر است و با توجه به این رقم و اعتیاد یک‌سوم معتادان کشور به شیشه، یک‌میلیون نفر در ایران به مخدر شیشه اعتیاد دارند.» اما آن‌گونه که نارنجی‌ها می‌گوید، قیمت مواد مخدر روی گرایش افراد تاثیر‌گذار بوده و از زمانی که قیمت شیشه افزایش پیدا کرده، گرایش افراد به سمت هروئین و تریاک افزایش یافته است. بنابراین مصرف شیشه نسبت به گذشته کاهش یافته است. معاون موسسه آموزش و پژوهش سوءمصرف و وابستگی مواد مخدر تاکید می‌کند: «هروئین با بسته‌ای سه هزارتومان باصرفه‌تر از شیشه است. البته هنوز بین تمام مواد، تریاک رتبه اول را دارد.» او عنوان می‌کند: «اگر تحقیقاتی که در کشور انجام می‌شود با روش‌های بهتری باشد، آمار مصرف‌کنندگان از یک‌میلیون و300 هزار نفر بیشتر خواهد بود.»
نارنجی‌ها می‌افزاید: «مسئولان به جای اینکه یک آمار را از سر رفع تکلیف اعلام کنند، سعی بر این داشته باشند که آمار واقعی از تعداد معتادان در کشور را اعلام کنند و یک تعریف واحد برای معتادان بی‌سرپناه داشته باشند.»

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ