جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۹:۵۸
کد مطلب: 35574
۱
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران:

20درصد بیماران روان خدمت کافی نمی گیرند

دکتر علی جعفریان در نشست خبری خود افزود: سالانه پنج هزار مقاله در این دانشگاه تولید می شود که از این تعداد، یک هزار و 200 مقاله در سایت های معتبر علمی بین المللی نمایه می شوند.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت عوامل اجتماعی موثر بر سلامت گفت: بار بیماری های روان در کشور قابل توجه است. بار بیماری به معنای سال هایی است که به علت ناتوانی و مرگ از عمر کاسته می شود و افسردگی جدی یکی از پنج علت اول بار بیماری ها به شمار می رود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: 20 درصد بیماران روان در جامعه، خدمت کافی نمی گیرند و بخشی از آنان اصلا برای دریافت خدمت درمانی مراجعه نمی کنند و شناسایی نمی شوند.
جعفریان افزود: افراد بیکار بیشترین آسیب را از بیماری های روان می بینند چون به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند.
وی در ادامه به آمار مختلف دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد و گفت: این دانشگاه دارای 11 دانشکده، 9 بیمارستان تخصصی، هفت بیمارستان عمومی، 13 هزار دانشجو و 15 هزار پرسنل است.
جعفریان افزود: 65 درصد دانشجویان این دانشگاه، زن هستند، 104 عضو هیات علمی داریم که 65 درصد آنها زن و 46 درصد آنان، استاد تمام یا دانشیار هستند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: این دانشگاه ارایه خدمات پزشکی به مناطق جنوب تهران، اسلامشهر و شهر ری با جمعیت دو میلیون و 800 هزار نفر را به عهده دارد.
جعفریان افزود: در حوزه آموزشی نیز 245 برنامه آموزشی، 38 رشته تخصصی، 25 رشته فوق تخصصی و 50 رشته فلوشیپ داریم.
وی با اشاره به ضریب اشغال تخت های بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: متوسط ضریب اشغال تخت های بیمارستان های ما بین 88 تا 90 درصد است به آن معنا که به جز در بیمارستان تخصصی پوست رازی، تقریبا تخت خالی در بیمارستان های دیگر نداریم.
جعفریان افزود: سالانه حدود یک میلیون نفر به اورژانس بیمارستان های ما مراجعه می کنند و 260 هزار بستری داریم، متوسط اقامت بیماران ما در بیمارستان ها 4.13 روز است.
وی تصریح کرد: متوسط اقامت بیماران در بیمارستان ها در حال کاهش است تا بیماری که نیاز به بستری ندارد در بیمارستان نماند.
وی افزود: از نظر نوع خدمات درمانی نیز خدمات منحصر به فردی در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام می شود بطور مثال یک سوم پیوند اعضای کشور در بیمارستان های این دانشگاه انجام می شود، 11 هزار پیوند از 32 هزار پیوند اعضای کشور در این دانشگاه است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به کارانه پزشکان اشاره کرد و گفت: فقط یازده درصد منابع طرح تحول سلامت که به این دانشگاه اختصاص داده شده به گروه های پزشکی بعنوان کارانه بابت سه کار مشخص حضور متخصص مقیم در اورژانس، ارتقا ویزیت و ترویج زایمان طبیعی ارائه شده است.
جعفریان افزود: از ابتدای اجرای طرح تحول سلامت از 15 اردیبهشت سال 93 تا پایان آذر سال 94، 280 میلیارد تومان منابع بابت طرح تحول سلامت به این دانشگاه آمده که از این رقم 208 میلیارد تومان پولی بوده که قبلا مردم از جیب خود پرداخت می کردند.
وی ادامه داد: کارانه ما در گروه پرستاری تقریبا سه برابر شد به آن معنا که کارانه پرستاران قبل از اجرای طرح تحول سلامت کمتر از 300 هزار تومان بود که اکنون به طور متوسط به یک میلیون تومان رسیده است.
وی ادامه داد: این دانشگاه یک هزار و صد نفر پرسنلی دارد که کارانه دریافت می کنند که از این تعداد 600 نفر آنان تمام وقت غیر جغرافیایی و بیش از 500 نفر تمام وقت جغرافیایی هستند یعنی فقط در سیستم دانشگاهی کار می کنند.
وی تصریح کرد: متوسط کارانه ای که در تیرماه 94 به یک هزار و 100 پزشک پرداخت کرده ایم به طور متوسط یازده میلیون و 200 هزار تومان است که به طور متوسط برای پزشکان تمام وقت 17 میلیون تومان و برای غیر تمام وقت 7 میلیون تومان است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: کارانه 37 درصد هیات علمی این دانشگاه کمتر از 5 میلیون تومان و کارانه 56 درصد آنان تا 10 میلیون تومان است.
جعفریان افزود: 75 درصد هیات علمی ما کمتر از 20 میلیون تومان، 92 درصد کمتر از 40 میلیون تومان و 9 درصد بیشتر از 40 میلیون تومان کارانه دریافت می کنند.
وی با رد اعداد عجیبی که در رسانه ها بابت کارانه پزشکان ذکر می شود گفت: فقط 2.3 درصد پزشکان معادل 30 نفر در دانشگاه ما کارانه ای بیشتر از 70 میلیون تومان دریافت می کنند.
جعفریان تاکید کرد: پول های طرح تحول سلامت صرف کارانه ها نمی شود و در حال حاضر برای یک عمل جراحی با ضریب 10k در بیمارستان ما 88 هزار تومان دریافت می شود در حالی که این رقم در بیمارستان خصوصی 380 هزار تومان است.
وی گفت: من بعنوان یک جراح کبد یک میلیون و 200 هزار تومان کارانه دریافت می کنم.
وی با اشاره به طرح تحول سلامت در بیمارستان های این دانشگاه گفت: از سال 92 تا زمان شروع طرح تحول سلامت در اردیبهشت 93 در مجموع 92 هزار نفر در بیمارستان های ما بستری شدند اما این رقم در زمان مشابه در سال 94 بعد از اجرای طرح تحول سلامت به 132 هزار نفر افزایش یافته به آن معنا که سی درصد افزایش بستری داشته ایم.
وی با اشاره به افزایش 42 درصدی درآمد این دانشگاه از تیر 92 تا تیر 93 گفت: با اجرای طرح تحول سلامت و افزایش تعرفه ها، 59 درصد افزایش درآمد داریم یعنی اکنون ماهانه 74 میلیارد تومان درآمد داریم.

** مشارکت خیران در طرح های دانشگاه علوم پزشکی تهران
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ارزش مادی کمک های خیرین به این دانشگاه بالغ بر بیش از 40 میلیارد تومان می شود.
جعفریان افزود: خیرین به کمک های مستقیم به نیازهای درمانی علاقمند هستند در حالی که در امور دیگری مانند ساخت خوابگاه های دانشجویی و کارهای پژوهشی به کمک آنان نیاز داریم.

** علل مهم مرگ و میر در ایران
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به علل مرگ و میر در ایران اشاره کرد و گفت: 24 درصد علل مرگ و میر در ایران مربوط به بیماری های قلبی، 10 درصد علل مرگ و میر مربوط به سکته های مغزی و هشت درصد آن مربوط به تصادفات است.
جعفریان افزود: همه باید سلامت را اولویت بدانند زیرا عوامل اجتماعی تاثیر زیادی روی سلامت دارد و به طور مثال برای آلودگی هوا علاوه بر دولت مردم نیز مسوول هستند.

 

مرجع : خبرگزاری ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .