جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۶:۱۶
کد مطلب: 35638
۰
مقام مسئول پزشکی قانونی :

تهرانی‌ها فقط 8 روانپزشک قانونی دارند

به گزارش ایلنا،عبدالرئوف ادیب زاده؛ معاون آموزشی و پژوهشی پزشکی قانونی اظهار کرد: پسوند قانونی بعد از یک کلمه نشان می‌دهد؛ این کلمه می‌خواهد به مسائل قانونی کمک کند و روانپزشکی قانونی یعنی اینکه در برخی مسائل و مشکلات قانونی باید روانپزشک‌ها دخالت کنند.

وی ادامه داد: برخی مواقع فردی جرمی را مرتکب می‌شود که بعد خودش، اطرافیانش و یا وکیلش ادعا می‌کنند؛ این فرد هنگام ارتکاب به این جرم دارای اختلال روانی بوده است یا به طور مثال فردی زمانی معامله‌ای انجام داده است اما بعد مدعی می‌شود که وقتی این معامله را انجام داده؛ صلاحیت انجام آن را نداشته و از آگاهی کامل برخوردار نبوده است که در اینجا روانپزشک باید دخالت کند. معاون آموزشی و پژوهشی پزشکی قانونی، روانپزشکی قانونی را به کار گیری علم روانپزشکی برای حل معضلات قانونی عنوان کرد.

ادیب زاده با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما هنوز فوق تخصص رشته روانپزشکی قانونی راه‌اندازی نشده است، بیان کرد: روانپزشکی چند زیر شاخه دارد؛ مثل روانپزشکی اطفال، بالینی و سالمندان و ... ولی هنوز رشته روانپزشکی قانونی در مقطع فوق تخصص در کشور تاسیس نشده است.

وی افزود: مجموعه‌ای از روانپزشکان سال‌های سال است که در استخدام پزشکی قانونی هستند و به صورت تجربی این کار را انجام می‌دهند و می‌توان به آنها روانپزشک قانونی گفت، در حالی که مدرک روانپزشکی قانونی را به صورت آکادمیک ندارند، ولی عملا دارند؛ همان کار را انجام می‌دهند. ادیب زاده تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر روانپزشک به تعداد کافی که در استخدام سازمان پزشکی قانونی باشند و بتوان روی آنها برای ارجاع پرونده‌ها،‌ ‌ایجاد وحدت رویه و ابلاغ و مسائل دیگر حساب باز کرد، نداریم.

وی ادامه داد: به غیر از تهران که حدود 8 روانپزشک داریم؛ در حال حاضر در نصف استان‌ها روانپزشک نداریم و در بقیه استان‌ها هم فقط یک تا دو روانپزشک داریم که البته ما برای حل این مشکل از همکاران روانپزشکی که در سطح شهر و استان‌ها فعالیت دارند نیز دعوت می‌کنیم و آنها با کمک‌هایشان مشکلات سازمان را تا حدی حل می‌کنند، اما مسئله این است که ما نمی‌توانیم روی آنها برای همیشه حساب باز کنیم به دلیل اینکه آنها در استخدام سازمان نیستند.

معاون آموزشی و پژوهشی پزشکی قانونی با بیان اینکه پزشکان قانونی که در سازمان نظام پزشکی قانونی بدون مدرک روانپزشکی قانونی و به صورت تجربی کار می‌کنند چیزی از یک فوق تخصص روانپزشکی قانونی کم ندارند، اظهار کرد: اما کمبود نیروی روانپزشکی که در استخدام سازمان پزشکی قانونی باشند؛ را احساس می‌کنیم.
وی گفت: روانپزشکانی که بدون استخدام با سازمان همکاری می‌کنند؛ متاسفانه بعد از مدتی یا با سازمان به هر دلیلی همکاری نمی‌کنند یا به استان دیگر انتقال می‌یابند و در هر صورت ما نمی‌توانیم به عنوان نیروهای ثابت روی آنها حساب باز کنیم و به آنها دلگرم باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين