شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۴:۵۶
کد مطلب: 35653
۰

تسلیت وزیر بهداشت درپی درگذشت استاد فرسام+عكس

تسلیت وزیر بهداشت درپی درگذشت استاد فرسام+عكس
دکتر حسن فرسام استاد شیمی دارویی دانشکده داروسازی دانشگاه تهران، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی، عضو انجمن دانشمندان علوم دارویی آمریکا و نیز مشاور ادواری سازمان جهانی بهداشت (WHO) شب گذشته چهره در نقاب خاک کشید.

به‌گزارش میگنا، وی علاوه بر ۱۰۰ مقاله علمی انگلیسی و فارسی و همین تعداد مقاله کوتاه برای همایش‌های خارجی و داخلی، مولف چند کتاب و استاد راهنمای بیش از ۱۰۰ پایان‌نامه عمومی و تخصصی داروسازی و چندین طرح تحقیقاتی بود.

گفتنی است دکتر حسن فرسام 5 مهر 1311 در تهران به دنیا آمد و با استعداد و پشتکار بی‌نظیری که در رشته داروسازی از خود نشان داد از چهره‌های درخشان این عرصه شد.
او علاوه بر اخذ عالی‌ترین مدارک درزمینه شیمی دارویی، در رشته‌های انگل‌شناسی، مالاریاشناسی و علوم آزمایشگاهی نیز تحصیل کرد. نیم‌قرن حضور ارزشمند این استاد گران‌قدر در دانشگاه علوم پزشکی تهران، برکات زیادی برای دانشگاه و کشور به ارمغان آورد.
او علاوه بر انجام تحقیقات بسیار و کسب عناوین مختلف همچون استاد نمونه کشوری و پژوهشگر برتر، در پرورش چند نسل از تاثیرگذارترین افراد حوزه دارویی کشور نقش اساسی ایفا کرد.
همچنین به‌عنوان مشاور ادواری سازمان جهانی بهداشت در طب سنتی و گیاهان داروئی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران، عضو گروه واژه‌گزینی پزشکی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، عضو انجمن دانشمندان علوم داروئی آمریکا، عضو جامعه پژوهشگران گیاهان دارویی آلمان و چندین انجمن داخل کشور خدمات بی‌نظیری را به ایران و دیگر کشورهای جهان ارائه کرد و ریاست موزه تاریخ علوم پزشکی ایران را هم به عهده داشت.
دکتر حسن فرسام به دلیل جایگاه اجتماعی و علمی خود ارتباط نزدیکی با واحد علوم دارویی داشتند و خاطر نشان می شود آخرین حضور ایشان در واحد علوم دارویی در مراسم بزرگداشت مفاخر علمی-فرهنگی و نامگذاری آمفی تئاتر دانشکده داروسازی به نام مرحوم دکتر شایورد بود.
دکتر فرسام علاوه بر کسب عناوین مختلفی چون استاد نمونه کشوری و پژوهشگر برتر، در پرورش چند نسل از تأثیرگذارترین متخصصان جامعه نقش اساسی ایفا کرده است که امروز در سمت‌های مختلفی مشغول خدمت هستند.
-
-
تسلیت وزیر بهداشت درپی درگذشت استاد فرسام
در متن پیام وزیر بهداشت آمده است:
«چگونه می‌توان در چند جمله، کلیشه شده در تکرارهای مکرر، درگذشت استادی این چنین گران ‌قدر را تسلیت گفت. استادی که بیش‌از 50سال به دانشگاه، اساتید، دانشجویان و مردم کشورش عشق ورزید و خدمت کرد. بزرگ‌ مردی که زندگانی خود را وقف علم و اندیشه کرد تا ایران، نامی بلند درعرصه داروسازی جهان شود.»
دکتر حسن فرسام، درمصاحبه‌ای گفته بود: دانشگاه باید در مسیر تربیت افراد با فضیلت، با فرهنگ، بامعنویت و انسان‌های فرهیخته قدم بردارد؛ و خود آن زمان که ریاست دانشکده داروسازی دانشگاه تهران را برعهده داشت، چنین کرد.
آن استاد فقید معتقد بود، دانشگاه باید گام به گام علمی‌تر شود تا همواره مهد پرورش علم باشد، چون همه جای دنیا، دانشگاه مرکز پرورش فکر، دانش، فرهنگ و سیاست است. او کار اصلی دانشگاه را اما پرورش نیروهایی می‌دانست که در تولید، اقتصاد و توسعه جامعه گام بردارند. حالا ما هستیم و جای خالی استادی که در پرتو اندیشه بلندش، چند نسل از بزرگ‌ترین اندیشمندان کشور در حوزه داروسازی و شیمی دارویی پرورش یافتند؛ استادی که محبوبیتی کم‌نظیر در میان شاگردانش داشت و الگویی تمام عیار از پیوند علم و فرهنگ و اخلاق بود.

امروز نه تنها خانواده استاد فرسام، که همه آنها که در محضرش آموختند، بالیدند و رشد کردند، در غم از دست دادن پدری اندیشمند و عالمی عامل، عزا دارند. یاد آن پژوهشگر برتر، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی و مشاور ادواری سازمان جهانی بهداشت را گرامی داشته و از درگاه ایزد منان، برای روح بلندش، غفران و علو درجات مسئلت می‌نمایم.»
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟