کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خشم چگونه ساختار مغز را تغییر می‌دهد؟

خبرگزاری ایسنا , 20 بهمن 1394 ساعت 9:05

محققان روسی دریافتند که عصبانیت و رفتار خشونت‌آمیز باعث رشد سلول‌های جدید عصبی در مغز شده و شدت خشم در آینده را افزایش می‌دهد.


محققان مؤسسه فیزیک و تکنولوژی مسکو با آزمایش بر روی موش‌ها دریافتند مغز این جانوران هنگام برنده شدن در نبرد فیزیکی تغییر کرده و نورون‌های بیشتری در سیستم عصبی جانور پدیدار می‌شود که در افزایش عصبانیت در آینده تاثیر مستقیم دارد.

پس از شناخته‌شدن عوارض منفی خشم مثل افزایش فشار خون و مشکلات قلبی‌وعروقی، تأثیر این رفتار در تغییر شکل مغز و رشد سلول‌های عصبی جدید ناشناخته مانده بود، به‌طوریکه در این مطالعه مشخص شد پایداری در وضعیت خشونت‌آمیز باعث تولید سلول‌های عصبی جدید در هیپوکامپ مغز می‌شود.

محققان معتقدند ماندن در شرایط خشونت‌آمیز بسیار خطرساز است، چرا که در آزمایش‌های انجام شده مشخص شد موش‌های نر که در طولانی مدت در شرایط تنش‌زا و خشونت‌آمیز قرار دارند در آزمایش بعدی به مراتب رفتارهای پرخاشگرانه‌ بیشتری را بروز می‌دهند.

محققان روسی با قراردادن مانع شفاف بین موش‌های نر در یک قفس، رفتار تنش‌زای آنها را بررسی کردند و سپس با برداشتن مانع به طور دوره‌ای و در زمان مشخص، شدت درگیری و برنده نبرد را بررسی و ثبت کردند.

محققان پس از چند دوره آزمایش دریافتند که موش‌های پیروز در یک نبرد، رفتارهای متمایز و با خشونت بیشتری را در نبرد بعدی از خود نشان می‌دهند.


کد مطلب: 35693

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/35693/خشم-چگونه-ساختار-مغز-تغییر-می-دهد

میگنا
  https://www.migna.ir