پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۹:۴۴
کد مطلب: 3580
۰

وزارت بهداشت: تابش اشعه فرابنفش UV به حد «خطر بسيار زياد» رسيد

در حالي شاخص كيفيت هواي تهران در شرايط «ناسالم» قرار گرفته است كه بر اساس اعلام مركز هماهنگي اطلاع‌رساني آلودگي هوا غلظت آلاينده اوزون در ايستگاه اقدسيه در شرايط «بسيار ناسالم» قرار دارد. به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعات رسيده از ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هواي شهر تهران بر ميزان غلظت آلاينده‌هاي منوكسيدكربن، اوزون و ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميكرون نسبت به روز گذشته در همين ساعت افزوده و از ميزان غلظت آلاينده‌هاي دي اكسيد گوگرد، دي‌اكسيدنيتروژن و ذرات معلق كمتر از ده ميكرون كاسته شده است. به اين ترتيب ميانگين غلظت آلاينده ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميكرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص كيفيت هوا در شرايط «ناسالم» است. مهار همچنين اعلام كرد: گزارش هواشناسي حاكي از آسماني صاف گاهي با وزش باد و غبار صبحگاهي است كه به اين ترتيب انتظار مي‌رود شاخص كيفيت هوا در شرايط «ناسالم» باقي بماند.
فعلا خبري از خنكي در تهران نيست مديركل هواشناسي استان تهران: موج خفيف گرد و غبار از فردا تهران را فرا مي‌گيرد فعاليت جديد كانون‌هاي گرد و غبار در كشورهاي عربي تاثير قابل ملاحظه‌اي در پايتخت نخواهد داشت مهندس محسن جباري، مديركل هواشناسي استان تهران نيز با اشاره به فعال شدن كانون‌هاي جديد گرد و غبار در كشورهاي عرب غربي به ايسنا گفت: بررسي نقشه‌هاي پيش‌يابي نشان مي‌دهد فعاليت فعلي اين كانون‌ها براي تهران قابل ملاحظه نيست ولي موج خفيف گرد و غبار از فردا وارد تهران مي‌شود. وي با اشاره به اين كه الگوهاي هواشناسي به سمت تابستاني شدن رفته‌اند و دماي هوا تا پايان هفته افزايش مي‌يابد افزود: سامانه جديدي از روز پنجشنبه تهران را فرا مي‌گيرد كه بر اين اساس رگبار و رعد و برق و وزش باد براي پايتخت از اواخر هفته پيش‌بيني مي‌شود. وي تصريح كرد: بر اين اساس در روزهاي يكشنبه و دوشنبه آسمان تهران صاف همراه با وزش باد خواهد بود كه حداقل و حداكثر دماي پايتخت در در اين روزها به 28 و 39 درجه سانتيگراد بالاي صفر مي‌رسد.
افزايش دما و گرد و خاك در راه است به گزارش ايسنا، سازمان هواشناسي كشور نيز در اطلاعيه ويژه‌اي نسبت به افزايش دما و گرد و غبار در كشور هشدار داد. بر اين اساس تا روز دوشنبه دماي هوا در استانهاي واقع در نيمه شمالي كشور افزايش مي‌يابد و تا سه‌شنبه شرايط براي افزايش سرعت وزش باد بر روي عراق مهياست. بنابراين در اين مدت در استانهاي ايلام، خوزستان، بوشهر و مناطق غربي خليج فارس باد و گرد و خاك پيش‌بيني مي‌شود. شايان ذكر است كه تا دوشنبه در شمال استان سيستان و بلوچستان وزش باد همراه با گرد و خاك ادامه مي‌يابد. همچنين در روزهاي چهارشنبه تا جمعه در استانهاي واقع در شمال غرب، غرب، دامنه‌هاي جنوبي البرز، سواحل درياي خزر و در ادامه در شمال شرق كشور وزش باد، بارش باران گاهي با رعد و برق و كاهش دما پيش‌بيني مي‌شود. نقشه‌هاي پيش‌يابي هواشناسي نيز در سه روز آينده جوي پايدار همراه با افزايش نسبي دما را در كشور نشان مي‌دهد. همچنين در اين مدت براي برخي نقاط شرق بويژه منطقه زابل وزش باد شديد و گرد و خاك پيش‌بيني مي‌شود. تا روز يكشنبه برخي مناطق جنوب غرب غبارآلود خواهد بود و در روز دوشنبه در اين منطقه وزش باد نسبتا شديد همراه با گرد و خاك پيش‌بيني مي‌شود همچنين طي سه روز آينده به سبب وزش باد شديد خليج‌فارس و شرق درياي عمان مواج پيش‌بيني مي‌شود.
هشدار وزارت بهداشت نسبت به افزايش غلظت آلاينده اوزون مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت اعلام كرد: بر اساس اطلاعات دريافتي از ايستگاههاي سنجش آلودگي هوا در شهر تهران گزارش شده است، شاخص كيفيت هوا در ساعت 11 صبح به لحاظ آلاينده اوزون با 208 PSI در شرايط بسيار ناسالم بوده است. لذا افرادي كه بيماريهاي ريوي مانند آسم دارند بايد از هرگونه فعاليتي در محيط بيرون خودداري كنند. افراد ديگر به خصوص كودكان بايد از فعاليت طولاني مدت و سنگين در محيط بيرون خودداري كنند.
مديركل دفتر سلامت محيط و كار وزارت بهداشت: تهران در سال گذشته 318 روز هواي ناسالم داشته است كاظم ندافي، مديركل دفتر سلامت محيط و كار وزارت بهداشت نيز اعلام كرد تهران در سال گذشته هيچ روز خوبي از نظر كيفيت هوا نداشته است. وي گفت: طبق آمارها، تهران در بهار، تابستان، پاييز و زمستان سال 89 هيچ روز خوبي را از نظر بالا بودن كيفيت هوا تجربه نكرده است. وي افزود: آمار وضعيت متوسط هوا در فصول سال گذشته نيز به اين ترتيب است: بهار 35 روز، تابستان 5 روز، پاييز 7 روز و زمستان يك روز و مابقي روزها هوا در شرايط ناسالم قرار داشته است. مديركل دفتر سلامت محيط و كار وزارت بهداشت با اعلام اين كه عدد حداكثر مجاز آلودگي هوا (شاخص كيفيت) 100 است، اظهار داشت: حداكثر آلودگي هوا در سال 89 مربوط به فصل تابستان بوده با 329، بعد از آن بهار با 249 ، پاييز 161 و زمستان 138. وي آلاينده اصلي در فصل تابستان سال گذشته را اوزون دانست و گفت: در فصول پاييز و زمستان سال گذشته نيز آلاينده اصلي ذرات معلق وناكس و مونوكسيدكربن بوده است.
كارشناس بهداشت پرتوهاي وزارت بهداشت: شاخص UV در كشور به حد «خطربسيار زياد» رسيد علي گوراني، كارشناس بهداشت پرتوهاي وزارت بهداشت نيز نسبت به افزايش شاخص پرتوي فرابنفش در كشور هشدار داد و به ايسنا گفت: هم‌اكنون شاخص UV به حد «خطربسيار زياد» رسيده و لازم است مردم حفاظت‌هاي لازم را در برابر نور خورشيد داشته باشند. وي افزود: متداول است كه شاخص پرتو فرابنفش (UV) در گزارش‌هاي هواشناسي به اطلاع مردم برسد. بر اين اساس لازم است اين موضوع در ايران نيز مورد توجه قرار گيرد. وي با بيان اينكه شاخص UV از استانداردهايي برخوردار است، ادامه داد: براي شاخص UV از يك تا 11 عدد درنظر گر فته شده است كه هر كدم از اين اعداد شدتي از UV را تعيين مي‌كنند. بر اساس شدت UV شخص بايد حفاظت مناسب را براي خود پيش‌بيني مي‌كند. گوراني افزود: از اعداد يك تا چهار شاخص پرتوفرابنفس، از حفاظت معمولي برخوردار است. اما اعداد بالاتر از چهار حفاظت خاص خود را مي‌طلبد. وي با تاكيد بر لزوم آموزش‌هاي همگاني براي حفاظت مردم در برابر پرتو فرابنفش گفت: از آنجا كه ميزان سرطان پوست در كشور بالاست، لازم است شاخص UV در گزارش‌هاي هواشناسي به اطلاع مردم برسد. از طرف ديگر مردم بايد شيوه‌هاي حفاظتي در مقابل پرتو فرابنفش را فرا بگيرند. كارشناس بهداشت پرتوهاي وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر شاخص UV در حد بالايي بوده و به مرحله «خطربسيار زياد» رسيده است. مركز سلامت و محيط كار وزارت بهداشت با اعلام اينكه شاخص UV در كليه استانهاي كشور به رقم 10 رسيده است، ضمن تاكيد بر پرهيز از ماندن در محيط بيرون در زمان طولاني به شهروندان توصيه كرد در هنگام قرارگيري در محيط بيرون ازعينك آفتابي، كرم ضدآفتاب‌با SPF بالاي 30، كلاه و لباس مناسب استفاده كنند. براي مشاهده شاخص پرتو فرابنفش امروز در سراسر كشور اينجا كليك كنيد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...