پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۱
کد مطلب: 35821
۱
اجلاس معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد

افزایش آسیب های اجتماعی و اختلالات روانی در بین دانشجویان پزشکی

هشتمین اجلاس سراسری معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی یک‌شنبه 25 بهمن‌ماه هم‌زمان با مرحله نهایی هفنمین جشنواره فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی در رشته‌های ادبی و هنرهای تجسمی در مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.
- گزارش تصويري مراسم

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت درباره حوزه مشاوره گفت: آمار نشان می‌دهد که آسیب‌های اجتماعی و اختلالات روانی در بین دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی زیاد و رو به رشد است. نسبت تعداد مشاور به دانشجو باید یک به 350 باشد اما اکنون این نسبت یک به 580 است.

به گزارش ایسنا، دکتر جلال نژادجواد در هشتمین اجلاس سراسری معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی هم‌زمان با مرحله نهایی هفنمین جشنواره فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی در رشته‌های ادبی و هنرهای تجسمی در مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: در گذشته تعداد محدودی دانشجو، یک دانشگاه را به حرکت درمی‌آوردند و در مسائل فرهنگی، سیاسی و رفاهی دانشگاه فعال بودند اما در سه دهه اخیر تعداد زیادی از دانشجویان در این مسیر حرکت می‌کنند، این یک فرصت است و باید آن را با انگیزه بالا تقویت کرد.

وی افزود: در شوراهای صنفی در ابتدای امسال یک هزار و 430 نفر در 53 دانشگاه علوم پزشکی انتخاب شدند، انتخابات برخی دانشگاه‌ها نیز در اسفند ماه برگزار می‌شود که نشان دهنده رشد حدود 40 درصد خواهد بود. مشارکت دانشجویی را چه در امور فرهنگی و صنفی باید جدی بگیریم و در برنامه عملیاتی به دنبال این هستیم که مشارکت دانشجو را افزایش دهیم.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به انتخاب شهردارهای خوابگاه‌های دانشجویی، گفت: در سال 95 از 62 دانشگاه 80 شهردار انتخاب می‌شوند که کار اداره خوابگاه‌ها را به دست بگیرند، هیچ راه دیگری برای اداره خوابگاه‌ها بهتر از شهردار نداریم. دانشگاه‌هایی که از این بخش خوب استفاده کرده‌اند در اداره خوابگاه‌ها موفق‌تر بوده‌اند.

نژادجواد در ادامه اظهار داشت: باید بتوانیم به همه دانشجویان خوابگاه بدهیم، به خصوص دانشجویان نیازمندی که توان تامین محل اسکان برای خود ندارند. خوابگاه‌های مشارکتی برای همین منظور است که نگذاریم هیچ دانشجوی نیازمندی بدون خوابگاه بماند. دانشگاه‌هایی که می‌توانند در سال 95 خوابگاه‌های مشارکتی را راه اندازی کنند، این مساله را اعلام کنند تا آن را تقویت کنیم.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت با بیان این خبر که در اسفند ماه المپیاد ورزش‌های همگانی برگزار می‌شود، اعلام کرد: مهمترین کار در زمینه ورزش این است که در حال آماده سازی تقویم ورزشی سالیانه دانشگاه‌ها هستیم. به دنبال این هستیم که از مجموع دانشجویانی که در زمینه ورزش فعالیت دارند، تیم‌های ورزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی را ایجاد و تقویت کنیم.

 
در بحث فرهنگ و علوم انسانی می‌توانیم و باید پیشتاز باشیم

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در سخنانی با تاکید بر اهمیت پیوست فرهنگی در پروژه‌های مختلف، اظهار کرد: گاهی در برخی پروژه‌ها از جمله ساخت مجموعه‌های درمانی و بیمارستان‌ها حتی یک نمازخانه مناسب در نظر گرفته نمی‌شود، در حالیکه که نمازخانه از اتاق رئیس دانشگاه یا رئیس بیمارستان هم مهمتر است.

دکتر محمدهادی ایمانیه با اشاره به برگزاری بخش ادبی جشنواره در دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطر نشان کرد: ادبیات فارسی با فرهنگ اسلامی عجین شده و انسان را به خدا نزدیک می‌کند، خواندن اشعار شاعران بزرگی مثل سعدی، حافظ و مولانا که خودشان به نوعی مبلغان این فرهنگ بودند، باعث نزدیکی به فرهنگ اسلامی می‌شود.

وی با ذکر این نکته که کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران را به دانشجویان تدریس می‌کند، گفت: هر چه بیشتر در این زمینه مطالعه می‌کنم، می‌بینم که چقدر اسلام به فرهنگ و تمدن کشور ما خدمت کرده و تا چه حد ایرانیان برای گسترش اسلام ایثارگری کرده‌اند. عمارت تاج محل در هندوستان، بسیاری از مساجد عراق، مصر، اردن، سوریه، ترکیه، تاجیکستان و ترکمنستان توسط ایرانی‌ها ساخته شده است. امکان ندارد، شخصیت‌های بلند مرتبه‌ای مثل ابن سینا و رازی بدون عشق کتاب‌هایشان را به زبان عربی نوشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: عجین بودن اسلام و ایران باعث می‌شود از یک غنای بسیار بالای فرهنگی برخوردار شویم و از این نظر در شرایط موجود باید مرجع فرهنگی دنیا باشیم. شاید نتوانیم در برخی تکنولوژی‌ها حرف اول را بزنیم اما در بحث فرهنگ و علوم انسانی می‌توانیم و باید پیشتاز باشیم. فرهنگی که حضرت زینب و اباعبداله و یارانش برای ما به جای گذاشتند، اوج ایثارگری و مقاومت در برابر ظلم بود و باعث افتخار و سرافرازی ما در دنیای امروز است.

وی در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: مسئولیت شما به عنوان معاون فرهنگی و دانشجویی در چشم بر هم زدنی به اتمام می‌رسد، تا از این نعمت برخوردار هستید، قدر ساعات و لحظه‌ها را بدانید، در حد توان دست این جوان‌ها را بگیرید تا در محضر خداوند روسفید باشید. اگر بتوانیم این دانشجویان را با غنای فرهنگی که برایشان ایجاد می‌شود، بیمه کنیم بزرگترین قدم را برای کشور برداشته‌ایم.

 منابع لازم برای اجرای برنامه عملیاتی را مطالبه کنید

 دکتر فراهانی در این جلسه که به منظور بررسی برنامه عملیاتی دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگی و دانشجویی برگزار شد، خطاب به حاضران در جلسه گفت: اگر نقدی به این برنامه دارید، مطرح کنید تا در چند روز آینده برنامه را تکمیل کنیم، این برنامه در هیات امنای دانشگاه‌ها به تصویب خواهد رسید و باعث می‌شود یک برنامه منسجم ملی داشته باشیم که در ستاد و در دانشگاه‌ها به صورت تنیده در هم اجرا شود. این برنامه فرصتی است تا بتوانید برای اجرای آن از هیات امنای دانشگاه منابع لازم را مطالبه کنید.

رئیس جشنواره هفتم فرهنگی در ادامه گفت: بعد از یک سال و هشت ماه که برای برگزاری هفتمین جشنواره فرهنگی تلاش شده، در اختتامیه بخش اول جشنواره احساس کردم گام بزرگی برداشته شده و شور و نشاط لازم در دانشگاه‌ها ایجاد شده است. این امر نشان می‌دهد که از حالت ایستا درآمده‌ایم و در حال حرکت به جلو هستیم.

وی با تقدیر از زحمات کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌ها تاکید کرد: کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌ها زحمات زیادی برای انجام امور جشنواره‌ها و المپیادها متحمل می‎شود و جا دارد از آنها به طور شایسته‌ای تقدیر به عمل آید.

 

برنامه عملیاتی را با مشارکت 11 دانشگاه تدوین کردیم

 مشاور علمی و قائم مقام اجرایی معاونت فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس اضافه کرد: باید برای 61 دانشگاه علوم پزشکی 61 برنامه عملیاتی بر اساس قالبی که معاونت‌های مختلف به معاونت برنامه‌ریزی ارائه می‌دهند، تدوین شود و در اسفند ماه به تصویب برسد. پس از انعقاد تفاهم‌نامه در سال 95 انتظار می‌رود که دانشگاه‌ها بر اساس این چارچوب حرکت کنند.

وی درباره برنامه عملیاتی اظهار کرد: بحث برنامه عملیاتی از سوی معاونت برنامه ریزی و امور هماهنگی و حقوقی وزارت بهداشت مطرح و شورایی برای آن در نظر گرفته و مقرر شد که هر معاونت‌ با مشارکت 5 دانشگاه برنامه‌های عملیاتی خود را تدوین کند اما در معاونت فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس با مشاکرت 11 دانشگاه این برنامه را تدوین کردیم.

 گفتنی است در این جلسه سه نفر از دانشجویان فعال فرهنگی به نمایندگی از دانشجویان و سه نفر از کارشناسان فرهنگی به نمایندگی از کارشناسان حضور یافتند و به طرح نظرات، پیشنهادها و مطالبات خود پرداختند.

انتقاد از محدود کردن فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان در برخی دانشگاه‌ها، کمبود فضا و امکانات برای فعالیت‌های فرهنگی، دخالت‌های بی‌جای برخی نهادها در فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان و درخواست برای حمایت مسئولان از فعالان فرهنگی از مهمترین مواردی بود که نمایندگان دانشجویی حاضر در این جلسه مطرح کردند.

کارشناسان فرهنگی حاضر در جلسه نیز به عنوان اولین و مهمترین مطالبه خود خواستار برگزاری جلسه‌ای با حضور دکتر فراهانی و دکتر علامه شدند تا در آن درباره چالش‌ها، مشکلات، نقاط ضعف و قوت و راهکارهای حل مشکلات جشنواره بحث شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت، در این جلسه دکتر محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت، دکتر قنبری قائم مقام این معاونت و رئیس شورای سیاست‌گذاری سلامت روان وزارت بهداشت، دکتر ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر علامه مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت، دکتر نژادجواد مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت، دکتر صرامی دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی، دکتر کوروش عزیزی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی و جمعی از مدیران فرهنگی و کارشناسان این حوزه حضور یافتند.

این نشست در حاشیه هفتمین جشنواره فرهنگی هنری دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در شیراز برگزار شد که دوشنبه شب با حضور وزیر بهداشت به کار خود پایان داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی