پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ / ۲۰:۵۹
کد مطلب: 35858
۱
نوشیدنی‌های گرم پرنام و نشان بحران‌سازتر از کوکاکولا شدند

مرگ‌آفرینان پرطرفدار

مرگ‌آفرینان پرطرفدار
طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، زنان مجاز به مصرف 24 گرم شکر (6 قاشق چایخوری) و مردان 36 گرم (9 قاشق چایخوری) در روز هستند. این در حالی است که اخیرا آمار خیره‌کننده‌ای درباره میزان شکر موجود در نوشیدنی‌های گرم منتشر شده است.

به گزاش «دیلی‌میل»، این نوشیدنی‌ها که اغلب متعلق به برندهای محبوب هستند و فعالیت آنها به صورت زنجیره‌ای در سراسر دنیا فراگیر شده است، بین 13 تا 25 قاشق چایخوری شکر دارند. بسیاری از پزشکان شکر را به‌عنوان قاتل سفید می‌دانند. به نظر می‌رسد خطر قند زیاد در این نوشیدنی‌ها تنها به این چهار برند معطوف نمی‌شود و این خاصیت نوشیدنی‌های گرم و شیرینی است که این روزها باب شده و ذائقه هواداران بی‌شماری را معطوف خود کرده است. طبق تحقیقات، غذاها و نوشیدنی‌های شیرینی که فاقد فیبر هستند به سرعت جذب و وارد جریان خون می‌شوند. در این صورت این سم سفید می‌تواند تا سه برابر برای قلب مضرتر باشد و موجب افزایش تری‌گلیسرید، کاهش HDL و افزایش فشار خون شود.

برندهای شیرین
کمپینی به سرپرستی گراهام مک‌گرگور، استاد قلب و عروق دانشگاه Queen Mary در لندن اقدام به بررسی قند موجود در نوشیدنی‌های پرطرفدار کرده است. در این تحقیق میزان قند 131 نوشیدنی از کافی‌شاپ‌های معتبر و پرطرفدار در محله‌های بالای شهر لندن مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه این تحقیقات نشان می‌دهد در برخی از این نوشیدنی‌ها میزان قند یک فنجان آن 35 درصد بیشتر از کوکاکولا (که به‌طور متوسط 9 قاشق چایخوری شکر دارد) بوده است. طبق این آمار، مسبب اصلی بسیاری از بیماری‌های قرن بیست‌ویکم همین نوشیدنی‌های شیرین محبوب و به ظاهر بی‌خطر هستند و بیش از نوشابه‌های شیرین به بحران چاقی و دیابت دامن می‌زنند. به گفته سرپرست این تیم تحقیقاتی، این آمار رسوایی بزرگی برای تولیدکنندگان موادغذایی و نوشیدنی‌هاست و جای تعجب ندارد که انگلستان بالاترین نرخ چاقی را در اروپا دارد. نوشیدنی‌های چهار برند محبوب استارباکس، کی‌اف‌سی، کاستاکافی و نِروکافی جامعه آماری این تحقیق را تشکیل می‌دادند. بررسی‌ 131 نوشیدنی گرم از برندهای نامبرده خبر از این می‌دهد که 98 درصد محصولات این برندها ملزم به دریافت برچسب قرمز از سوی آژانس استاندارد مواد غذایی هستند. برچسب‌های قرمز به مشتریان درباره میزان قند بالایی که با نوشیدن هر لیوان وارد بدن آنها می‌شود، هشدار می‌دهد. چندی پیش اعلام شد ماهانه 6 میلیون نفر با موبایل سفارش قهوه استارباکس می‌دهند. استارباکس شرکت خدمات قهوه‌خانه‌های زنجیره‌ای آمریکایی با نزدیک به نیم‌قرن سابقه کار است که با در اختیار داشتن شبکه گسترده‌ای از 20 هزار و 739 شعبه در کشورهای مختلف، بزرگ‌ترین کافی‌شاپ زنجیره‌ای در جهان محسوب می‌شود. شرکت استارباکس در اوایل سال جاری متعهد به کاهش 25 درصد قند در نوشیدنی‌های خود تا پایان سال 2020 شده است. مقدار قند بیش از 30 مورد از محصولات این شرکت بیش از حد مجاز است.

مرگ‌آفرینان پرطرفدار
نوشیدنی میوه‌ای گرم استارباکس: این نوشیدنی که «Hot Mulled fruit» نام دارد از نوشیدنی‌های پرطرفدار استارباکس است. این دم‌نوش میوه‌ای با دو طعم سیب و انگور به همراه دارچین سرو می‌شود و معادل 25 قاشق چایخوری شکر دارد.


چای لاته کاستا: چای لاته یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار با ترکیبی از چای و شیر است. شیر در این چای با شکر و خامه می‌جوشد. درنهایت نیز بعد از سرو از خامه برای تزئین این چای استفاده می‌شود. یک فنجان چای لاته برند کاستا معادل 20 قاشق غذاخوری شکر دارد.


کافه موکا با شکلات سفید استارباکس: کافه موکا از خانواده کافه لاته است و با اسپرسو و شیر داغ تهیه می‌شود، با این تفاوت که به آن شکلات شیرین نیز اضافه می‌شود. در نوع سفید قهوه موکا به جای شکلات معمولی از شکلات سفید استفاده می‌شود. طبق این تحقیق، یک فنجان از این موکا به علاوه خامه‌ای که با آن تزئین شده 18 قاشق چایخوری شکر دارد. یک فنجان موکای برند کی‌اف‌سی نیز معادل 15 قاشق چایخوری شکر دارد.


کارامل‌لاته نروکافی: کارامل‌لاته نوشیدنی گرمی بر پایه اسپرسو است که در آن کافه‌لاته را با کارامل ترکیب می‌کنند. یک فنجان کارامل‌لاته نروکافی معادل 13 قاشق چایخوری شکر دارد.
این کمپین خواستار تصویب قانونی شده است که سوپرمارکت‌ها و تولید‌کنندگان این محصولات را ملزم به کاهش مقدار قند موجود در مواد غذایی و نوشیدنی‌ها کند.

 
 
مرجع : روزنامه فرهیختگان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو