چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۲:۲۲
کد مطلب: 35867
۱
تدریس زبان در نظام تعلیم و تربیت موفقیت چندانی نداشته است

زبان انگلیسی فرزند ناتنی وزارت آموزش وپرورش

مهر: معلمان و دانش آموزان نسبت به ساعات و نحوه آموزش درس زبان انگلیسی انتقادهایی دارند و مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز در ظاهر این انتقاد را وارد می دانند. اما شلوغی آموزشگاه های زبان، نشان می دهد که تدریس زبان در نظام تعلیم تربیت موفقیت چندانی نداشته است و معدود دانش آموزی پیدا می شود که به زبان انگلیسی مسلط باشد.

همین موضوع سبب شد تا آموزش و پرورش پس از ۲۰ سال نسبت به بازنگری کتاب زبان انگلیسی اقدام کند و کتاب های مکالمه محور جایگزین کتاب های گرامرمحور شوند تا شاید مدارس بتوانند گوی برتری و سبقت را از آموزشگاه ها بگیرند و فارغ التحصیلانی باشند که جدا از زبان مادری به یک زبان بین المللی نیز تسلط داشته باشند اما گویا با تغییر ساختار کتاب ها نیز اوضاع یادگیری
زبان انگلیسی دانش آموزان تفاوتی نسبت به سال های گذشته نکرده است و مشکلات بنیادی هنوز وجود دارد.

کم بودن ساعات تدریس زبان انگلیسی و تراکم بالای کلاس های درس از عمده ترین انتقادهای معلمان این زبان بین المللی است که مانع یادگیری دانش آموزان می شود.

موانع پیش روی یادگیری زبان انگلیسی

در این ارتباط، یکی از معلمان زبان انگلیسی متوسطه اول به مهر می گوید: ساعت درس زبان خیلی کم است. حداق باید ۲ ساعت تدریس زبان داشته باشیم اما ۷۵ دقیقه بیشتر نمی توان تدریس کرد. منظور این است وقت کلاس به حضور و غیاب، تمرین، ساکت کردن دانش آموزان  و در نهایت درس دادن می گذرد.

وی ادامه داد: مشکل عمده دیگر، تعداد بالای دانش آموزان سر کلاس درس است. به نحوی که تعداد دانش آموزان من در یک کلاس، ۳۷ نفرند و در واقع برای هر نفر ۲ دقیقه هم نمی توانم وقت بگذارم. کتاب درس با  مکالمه شروع می شود، دانش آموزان الفبای انگلیسی را نمی شناسند و در کلاس های ضمن خدمت به ما گفته اند در هر درس سه حرف به ترتیبی که در کتاب آمده به دانش آموزان یاد دهیم در صورتی که یک مکالمه کامل را باید یاد بگیرند. وقتی دانش آموز کلمه را ندیده چگونه می تواند مکالمه را یاد بگیرد.

وی با بیان اینکه باید کتاب انگلیسی از پایه های پایین‌تر تدریس شود، گفت: باید کلمات به صورت مصور از دوره ابتدایی به دانش آموزان یاد داده شود. در زبان انگلیسی پایه نهم تازه گرامر زبان حال ساده را یاد می دهند چیزی که ما در اول راهنمایی یاد می گرفتیم. در نهایت نیز کنکور امتحان گرامر است نه مکالمه.

این معلم یادآور شد: در دوره های آموزشی تاکید می کنند گرامر را به دانش آموز یاد ندهیم این در حالی است که دانش آموز باید بداند چگونه جمله را سوالی کند و باید دستور زبان را یاد بگیرند. زمان برای یاد دادن کم می آوریم در حالی که اگر زمان درس زبان انگلیسی افزایش یابد بهتر می توانیم به دانش آموزان آموزش دهیم.

اما یکی دیگر از دبیران زبان انگلیسی از تغییر کتاب زبان ابراز رضایت می کند و به خبرنگار مهر می گوید: یکی از بزرگترین ایرادهایی که وجود دارد، کمبود ساعت تدریس این درس است. همین مسئله موجب می شود تا دانش آموزان این درس را یاد نگیرند اگه این مشکل حل شود می توان دانش آموزانی داشت که به زبان انگلیسی مسلط باشند.

ضرورت افزایش زبان انگلیسی تا ۶ ساعت

مسئولان آموزش و پرورش نیز مشکلاتی که در تدریس کتاب زبان انگلیسی وجود دارد را انکار نمی کنند. حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان در واکنش به انتقاد معلمان درباره کمبود زمان تدریس زبان انگلیسی، به مهر می گوید: این انتقاد وارد است. ساعات آموزشی زبان انگلیسی باید دو ساعت در هفته باشد و کمتر از آن کم فروشی است. باید بتوانیم ساعت های زبان انگلیسی را در آینده تجمیع کنیم و باید در برنامه درسی این تغییرات نهایی شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی بیان کرد: بنده معتقدم باید در دوره اول متوسطه، ۶ ساعت زبان انگلیسی داشته باشیم و قدرت آموزش در این پایه افزایش یابد. همچنین باید در دوره دوم متوسطه نیز جایگزین پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: البته این موراد باید مورد بررسی کارشناسان برنامه درسی و کارشناسان موضوعی نیز قرار گیرد. همچنین مصوبه ای برای اینکه زبان انگلیسی در پایه های آموزشی ابتدایی تدریس شود، نداریم و در دستور کار ما نیست.

افزایش ساعت آموزشی زبان انگلیسی پایه دوم متوسطه و کاهش ساعت در پایه اول متوسطه

دستور جلسه شورای عالی آموزش و پرورش این روزها بررسی شد و تصویب جدول عناوین و برنامه دروس و شاخه ها و رشته های تحصیلی است.

افزایش ساعات زبان انگلیسی را از مهدی نویدادهم دبیرکل این شورا جویا می شویم. وی به مهر می گوید: ساعت درس زبان انگلیسی نسبت به سرجمع تعداد ساعات آموزش این زبان  نسبت به گذشته کاهش یافته است.

وی افزود: ساعت آموزش درس زبان انگلیسی در متوسطه اول کاهش یافته است اما برای جبران این موضوع در دوره متوسطه دوم، ساعت زبان انگلیسی در مقایسه با گذشته افزایش یافته است. و درس زبان انگلیسی در پایه دهم و یازدهم ۳ ساعت و در پایه یازدهم به ۴ ساعت افزایش یافته است.

با وجود اینکه معلمان و دانش آموزان نسبت به ساعات و نحوه آموزش درس زبان انگلیسی انتقادهایی دارند و مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز در ظاهر این انتقاد را وارد می دانند اما عملکرد مسئولان نظام تعلیم و تربیت نشان می دهد که مسئولان آموزش و پرورش به این درس به عنوان فرزند ناتنی این وزارتخانه نگاه می کنند و همچنان آموزشگاه ها با برگزاری کلاس های فشرده و ترمیک، گوی سبقت را همانند سال های گذشته از این وزارتخانه ربوده و با ایجاد هزینه برای خانواده ها، درسی را که دانش آموز می تواند در مدرسه یاد گیرد در آموزشگاه های خصوصی ارائه می دهند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند