پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ / ۰۹:۱۳
کد مطلب: 35882
۰

۵ دانشمندی که جهان را متحول کردند

۵ دانشمندی که جهان را متحول کردند

در بین تمامی دانشمندان این کره خاکی، هستند کسانی که دست به کارهای فوق‌العاده‌ای زده‌اند و یا چیزهای را کشف کرده‌اند که بعدها موجب تحول در دنیا شده است. در ادامه با 5 تا از دانشمندانی که کارهایی خارق‌العاده را انجام داده‌اند، آشنا می‌شوید.
-
-
-

 

۵- ماری کوری اسکلودوسکا (Marie Curie Sklodowska: میلادی 1867-1943 )

۵ دانشمندی که جهان را متحول کردند

 ماری کوری اولین زنی بود که جایزه نوبل را به نام خود ثبت کرد. کوری،‌ مخترع و دانشمندی بود که به عنوان پنجمین فرزند خانواده خود در سال 1867 در ورشو لهستان متولد شد.

ماری کوری همواره یک نمونه الهام بخش و انگیزه‌آور برای دانشمندان مختلف زن به دلیل عزم قوی در کارش بوده‌ است. او کسی بود که اولین دستگاه اشعه ایکس را برای کمک به سربازان مجروح در جنگ، اختراع نمود.


رادیوم یکی دیگر از اختراعات بزرگ اوست. کوری عناصر مختلفی را برای بررسی فعالیت‌های رادیویی خود آزمایش کرد و عنصر شیمیایی توریم را کشف نمود. همچنین او را به دلیل اختراع مواد رادیو اکتیو، با نام "مادر بمب اتم” نیز می‌شناسند.

 

۴- لویی پاستور ( Louis Pasteur : میلادی 1822-1895 )

۵ دانشمندی که جهان را متحول کردند

 

لویی پاستور کمک شایانی را در زمینه فناوری و پزشکی نموده‌ است. این نابغه در سال 1822 متولد شد و بیشتر عمر خود را صرف آزمایشات شیمی و میکروبیولوژیکی کرد.

 پاستور اولین دانشمندی بود که به مطالعه در مورد تخمیر عناصر مواد غذایی پرداخت که منجر به کشف میکروب شد. او همچنین در مورد پیدایش حیات ارایه‌هایی را انجام داد و نظریه‌ای را به نام "نظریه میکروب” منتشر کرد. او فرآیند پیچیده‌ای را برای تصفیه خالص شیر از میکروب‌ها بوجود آورد که به اسم "پاستوریزاسیون” شناخته می‌شود.

 علاوه بر این، پاستور نخستین دانشمندی بود که اقدام به کشف واکسن هاری و سیاه‌زخم و همچنین درمان تب نفاسی (puerperal) نمود. او همچنین نظریه‌ای را درمورد عدم تقارن کریستال‌های مولکولی ارایه کرد.

 

۳- اسحاق نیوتون ( Sir Isaac Newton: میلادی 1643-1727 )

۵ دانشمندی که جهان را متحول کردند

نیوتون در سال 1643 در شهر ولستروپ انگلستان چشم به جهان گشود. مهترین شناختی که از او وجود دارد، کشف قانون جاذبه زمین است. او دانش‌آموز ضعیفی بود و وضعیت خانوادگی سختی داشت. با این حال، علاقه زیادیبه ساخت اسباب‌بازی‌های مکانیکی و مدل‌های آسیاب بادی از خود نشان می‌داد.

 نیوتون نظریه گرانش و جاذبه را با ابداع حساب دیفرانسیل و انتگرال به شکل غیر قابل وصفی انجام داد. با انقلاب نوین در ریاضیات، حساب دیفرانسیل از قضیه دوجمله‌ای تا سری‌های بی‌نهایت مشتق می‌شود که می‌تواند با دقت زیاد ناحیه داخلی منحنی یا نرخ تغییر آن را اندازه‌گیری نماید.

 او همچنین نظریه جزر و مد را که به سبب نیروی گرانشی خورشید، ماه و زمین اتفاق می‌افتد، اثبات نمود.

 

۲- آلبرت اینشتن ( Albert Einstein: میلادی 1879-1955)

۵ دانشمندی که جهان را متحول کردند

وی در سال 1879 در اولم آلمان به دنیا آمد، که به‌ عنوان یکی از بزرگترین دانشمندان متحول‌کننده جهان تاکنون شناخته شده‌ است. "مرد قرن” برخی از آثار جذاب در فیزیک را از خود برجای گذاشته‌ است که باعث شده تا او را به نام پدر فیزیک مدرن برای کمکی که در توسعه نظریه نسبیت عام انجام داد، بشناسند. معروف‌ترین معادله جهان موسوم به E = mc 2، بر اساس این تئوری بدست می‌آید.

 

۱- نیکولا تسلا ( Nikola Tesla: میلادی 1856-1943)

۵ دانشمندی که جهان را متحول کردند

این دانشمند صربستانی به دلیل دانش فراوان خود در زمینه علوم مختلف در بالای لیست قرار گرفته‌ است.

 او فردی با روحیه سرد و بی‌منطق بود که در سال 1856 متولد شد. تسلا توانایی گفتگو با 8 زبان مختلف را و می‌توانست یک کتاب کامل را تنها با یک بار مطالعه جمع‌بندی کند. همچنین قادر بود تا وسیله‌ای را با نگاه اول و بدون یادداشت کردن جزئیات آن بسازد. واقعیت جالبی که درمورد او وجود دارد این بود که در تمام طول زندگی‌اش مجرد ماند.

 تسلا تقریبا همه چیزهایی را که بدست خود ساخته بود، افشا نکرد تا اینکه بعدها توسط دانشمندان دیگر زمان خود اختراع شد. تسلا جریان AC را پیش از آن‌چه که به ادیسون نسبت داده شده‌ است، ایجاد نمود. مارکونی کسی بود که به خاطر اختراع رادیو جایزه نوبل را دریافت نمود و برای این کار از تمام ایده‌های تسلا استفاده کرد. اشعه ایکس توسط "رونتگن” و رادار به‌ وسیله "واتسون وات”تمام ابداعاتی است که به وسیله نیکولا تسلا پایه‌گذاری شده‌ است.

-

منبع: آی تی رسان

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!