شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۰:۰۲
کد مطلب: 3594
۰

مدارس تيزهوشان نياز به "مشاور " دارند، نه فوق‌برنامه /تمام دبيرستان‌ها بايد به "هنرستان " تبديل شوند

 وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه بايد به سمتي حركت كنيم كه دبيرستان‌‌ها به هنرستان تبديل شوند، گفت: شرط ورود به آموزش و پرورش شركت در «آزمون ورودي» است.
به گزارش  فارس ، حميدرضا حاجي‌بابايي در كارگاه آموزشي تدوين برنامه عملياتي وزارت آموزش و پرورش در برنامه پنجم توسعه با اشاره به سرعت بالاي موجود در فعاليت‌هاي اين وزارتخانه، هم‌افزايي و برنامه‌ مدرن عملياتي را از ضروريات آموزش و پرورش خواند و گفت: تهيه سند ملي كشور و سند تحول بنيادين آموزش و پرورش از افتخارات شوراي عالي انقلاب فرهنگي است. وي به بيانات رهبر معظم انقلاب مبني بر وارداتي ‌بودن آموزش و پرورش اشاره كرد و يادآور شد: «تحول بنيادين» در آموزش و پرورش به معناي دگرگوني كلي در برخي امور و فعاليت‌هاي اين وزارتخانه است. وزير آموزش و پرورش ادامه داد: آن بخش از سياست‌هاي كلي (در عرصه آموزش و پرورش) كه مصوب شده است، بايد ارائه شود و از آنجا كه اين سياست‌هاي كلي، سند (تحول) راهبردي و برنامه پنجم توسعه بر اساس يك محور تنظيم شده‌اند، هيچ تناقضي در آنها به چشم نمي‌خورد. حاجي‌بابايي با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر ضرورت وجود نقشه جامع در آموزش و پرورش تصريح كرد: نقشه جامع، مفاهيم و مواد‌ آن، دورنما، اجرائيات و برنامه پنج ساله آماده شده است و بايد توسط كارشناسان بخش‌هاي مختلف مورد بررسي و مطالعه قرار گيرد. * 70 درصد فعاليت‌ها در آموزش و پرورش "مديريتي " است به گزارش مركز اطلاع‌رساني و روابط‌ عمومي وزارت آموزش و پرورش، وي در ادامه برنامه‌ريزي، همه‌ جانبه‌نگري و واحد عمل كردن را امري مهم خواند و اظهار داشت: «تربيت» نيازمند تفكر و انديشه است و هر فعاليتي كه در آموزش و پرورش قرار است انجام شود بايد بر مبناي كار مطالعاتي و كارشناسي باشد. وزير آموزش و پرورش تقسيم كار در آموزش و پرورش را مهم برشمرد و با اشاره به تسريع در انجام برخي فعاليت‌ها عنوان كرد: هر فعاليتي كه يك قدم آموزش و پرورش را به جلو مي‌برد، بايد در اين حوزه انجام شود. حاجي‌بابايي با بيان اينكه 70 درصد فعاليت‌ها در آموزش و پرورش "مديريتي " است، گفت: مديريت صحيح امكان مرتفع كردن بسياري از مسائل را به وجود مي‌آورد. * تمام دبيرستان‌ها بايد به "هنرستان " تبديل شوند وزير آموزش و پرورش اضافه كرد: ايجاد قطب‌ها يا مجتمع‌هاي آموزشي با در برداشتن سه دوره آموزشي در كنار يكديگر، يك ضرورت براي شكل‌گيري هويت 12 ساله دانش‌آموزان در طول سال‌هاي‌ تحصيل است. وي مدير مدرسه را يك «رهبر و مدير فرهنگي» خواند و تأكيد كرد: تمام امور و فعاليت‌ها در آموزش و پرورش بايد در راستاي سياست‌هاي تدوين شده اين وزارتخانه انجام شود. حاجي‌بابايي تصريح كرد: بايد به سمتي حركت كنيم كه دبيرستان‌‌ها به هنرستان تبديل شوند و تنها تفاوت موجود بايد در سهم دروس نظري و فني باشد كه دانش‌آموز دبيرستاني يا هنرستاني طي مي‌كند. وي بر آشنايي دانش‌آموختگان با حداقل يك «مهارت» تأكيد كرد و افزود: دانش‌آموزان با مهارت‌آموزي اگر موفق به راهيابي در دانشگاه (نشوند)، مي‌توانند به راحتي وارد بازار كار شوند. * ريشه خوشبختي‌هاي جامعه در آموزش و پرورش است وزير آموزش و پرورش با مخاطب قرار دادن خانواده‌ها راهكار خوشبختي فرزندان را در مكاني به نام مدرسه دانست و گفت: ريشه تمام خوشبختي‌هاي جامعه در آموزش و پرورش خلاصه مي‌شود. حاجي‌بابايي از تصويب برخي قوانين در شوراي عالي آموزش و پرورش خبر داد و ادامه داد: با توجه به تفاوت موجود در زمان، نياز و نوع نگاه، ايرادهايي در اجراي برخي قوانين ديده مي‌شود كه با بازنگري بايد در جهت اصلاح آنها گام برداشته شود. وزير آموزش و پرورش داير شدن مدارس در نوبت صبح را در راستاي كيفيت‌بخشي خواند و بر وجود مدارس يك نوبته در كشور تأكيد كرد. وي با بيان اينكه برشمردن دلايل تأليف كتاب‌هاي درسي براي معلمان مهم است، عنوان كرد: انجام اين امر در جهت پيشگيري از افت تحصيلي مفيد است. حاجي‌بابايي وزير آموزش و پرورش به تفاوت بدنه آموزش و پرورش با بخش‌هاي ديگر اشاره كرد و افزود: عملي كردن سياست‌ها و نقشه آموزش و پرورش نياز به هماهنگي دروني دارد. * شرط ورود به آموزش و پرورش شركت در "آزمون ورودي " است وزير آموزش و پرورش در ادامه ورود به اين وزارتخانه را منوط به شركت در آزمون ورودي دانست و خاطرنشان كرد: ضربه مهلكي كه آموزش و پرورش تاكنون متحمل شده، از عدم انجام اين امر بوده است. وي با اشاره به ارائه برنامه پنج ساله‌ آموزش و پرورش به محضر مقام معظم رهبري گفت: مديران و مسئولان موظفند، در بهترين شكل اين موضوع را دنبال كنند تا يكي ديگر از افتخارات نظام جمهوري اسلامي ايران رقم بخورد. * ادغام‌هاي انجام شده در آموزش و پرورش اساس مطالعاتي دارد حاجي‌بابايي ادغام‌هاي صورت گرفته در حوزه آموزش و پرورش را براساس سياست‌هاي موجود و حاصل كار كارشناسي و مطالعاتي دانست. وي تأكيد كرد: انجام ساماندهي در كشور منوط به جابه‌جايي 20 درصد معلمان و تغيير در 20 درصد برنامه‌هاست. * مدارس تيزهوشان نياز به "مشاور " دارند، نه فوق‌برنامه وزير آموزش و پرورش افزود: تيزهوشان مشكل درس و كلاس ندارند بلكه آنها نياز به «مشاور» در مدارس خود دارند. حاجي‌بابايي به اهميت حضور مشاوران در مدارس حاشيه‌ شهرها اشاره كرد و يادآور شد: در صورتي كه مشاور و نقش او در مدارس به درستي تبيين شود، نيازي به كلاس‌هاي فوق‌برنامه نخواهد بود. وي با بيان اينكه تمام فعاليت‌هايي كه در آموزش و پرورش صورت گرفته با اعتبارات مصوب اين وزارتخانه بوده است، تصريح كرد: در برابر يكايك دانش‌آموزان احساس مسئوليت مي‌كنم و هيچ كاري انجام نمي‌دهم، مگر اينكه نفع آموزش و پرورش در آن باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .