شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۷ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۱:۳۳
کد مطلب: 35967
۰

با سفر، افسردگی خود را درمان کنید

 

فرانک فرهومند در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه امروزه خشکی ناشی از زندگی مدرن و شکل‌گیری محرک‌های ناخوشایند، سطح بروز مخاطرات روانی و افسردگی را به میزان چشم‌گیری افزایش داده است. از این‌رو، شاید بتوان به جرات گفت هیچ چیزی به اندازه سفر نمی‌تواند سلامت روان مسافران را بهبود بخشیده و در نهایت منتج به رفع علایم پژمردگی روحی شود.

 

این روانشناس ادامه داد: در واقع، عزم سفر و تغییر محیط، منجر به تامین بهداشت روان شده و در نهایت سطح سلامت جسم و جان را نیز افزایش می‌دهد، چراکه تغییر شرایط آب و هوایی و خروج از دایره مکرر روزمرگی باعث دوری از نشخوارهای فکری و افکار وسواس‌گونه‌ای می‌شود که از صبح تا شب ذهن را مشغول کرده و زمینه را برای اختلال روحی فراهم می‌کند. به عبارتی، کسی‌که سفر می‌کند، علی‌الخصوص اگر همسفرش فرد با‌نشاطی باشد، برای چند صباحی هم که شده، حواسش از آن‌چه در طول روز آزارش می‌دهد پرت می‌شود.

 

وی افزود: سفر موجب می‌شود که فرد با فاصله گرفتن از روزمرگی و رفع خستگی، همچنین به‌دست آوردن نیروی جدید و انرژی مضاعف، برای ادامه مسیر زندگی، انگیزه دوباره کسب کند و بخش اعظمی از اضطراب‌هایش را با رشد و تحرک جایگزین کند. البته لذت بردن از سفر و دست‌یابی به نتایج حاصل از آن، در گرو رعایت برخی مسایلی قرار دارد که ممکن است در وهله اول بی‌اهمیت به نظر برسد اما در میزان اثربخشی آن بسیار موثر است.

 

فرهومند با تاکید بر این‌که هرکس باید قبل از اقدام به سفر، راه‌های لذت بردن از آن‌را بیاموزد و به کار ببندد، خاطرنشان کرد: سهل گرفتن سفر یکی از مهم‌ترین مواردی است که اگر عکسش را در پیش بگیریم منجر به نارضایتی خاطر و رنجیده شدن همسفران می‌شود. در واقع، کسی که خود را درگیر قیود و تشریفات می‌کند فرصت تجربه آرامش را از دست می‌دهد و نمی‌تواند برای خود لحظه‌های شادی را بیندوزد. علاوه بر این، خوش‌خلقی و رفتار پسندیده نیز از دیگر مقوله‌هایی است که باید به جد از جانب همسفران رعایت شود، چرا که اگر هرکس در طول مسیر، ساز خودش را بزند، سفر لذت‌بخشی شکل نمی‌گیرد.

 

این روانشناس یادآور شد: علاوه بر این، سفر یکی از بهترین راهکارهای شناخت افراد محسوب می‌شود و از ایام قدیم گفته‌اند «هر‌کس را می‌توان در سفر شناخت». از این‌رو، مسافرت هر چند با هزینه‌های اندک و به دور از تشریفات می‌تواند موجب شادی، طراوت روح و از همه مهم‌تر شناخت اطرافیان باشد.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.