جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۲:۵۱
کد مطلب: 35994
۱
۲

مشکلات رواني و جسمی در مردان بیشتر است یا زنان؟/چرا؟

مشکلات رواني و جسمی در مردان بیشتر است یا زنان؟/چرا؟
یک روانشناس شیوع انواع مشکلات روحی و روانی در بین مردان ایرانی را چندین برابر زنان دانست و گفت: متاسفانه مردان ایرانی به دلیل عوامل فرهنگی، نوع تفکر، فشار کار، مسوولیت و وظایفی که در قبال خانواده دارند کمتر از زنان به کیفیت زندگی خود توجه دارند و میزان مراجعه به پزشک برای بررسی سلامت روانی و جسمی بین آنها بسیار اندک است. بنابراین مناسبت های نظیر هفته سلامت مردان می تواند بهترین فرصت برای توجه به فاکتورهای سلامت روح و جسم مردان باشد.

به گزارش میگنا دکتر طاهره محمدی در گفت و گو با شفقنا، توجه به سلامت روانی در بین مردان را امری بسیار مهم و ضروری ارزیابی کرد و افزود: سلامت مردان موضوعی است که تامین آن موجب استحکام، ارتقا و توسعه هر جامعه خواهد شد، چرا که مردان در مقایسه با زنان در معرض فاکتورهای خطر شغلی و محیطی بیشتری قرار دارند در نتیجه مشکلات و اختلالات روانی در بین آنها نیز بیشتر خواهد بود، در واقع رفتارها و سبک زندگی نادرست نظیر مصرف انواع مواد مخدر بخصوص سیگار، الکل و سایر مواد اعتیاد آور در بین مردان بیانگر عدم سلامت روانی در بین آنها است.
 
شیوع 5 برابری مشکلات روحی و جسمی در بین مردان در مقایسه با زنان
 
وی در ادامه با تاکید بر اینکه مردان در جامعه ما 5 برابر بیشتر از زنان در معرض انواع آسیب های جسمی و روانی قرار می گیرند تصریح کرد: متاسفانه مردان ایرانی به دلیل عوامل فرهنگی، نوع تفکر، مسوولیت و وظایفی که در قبال خانواده دارند کمتر از زنان به کیفیت زندگی خود توجه دارند و میزان مراجعه به پزشک برای بررسی سلامت روانی و جسمی بین آنها بسیار اندک است و از ساده‌ترین مسائل مانند قند و فشار خون به راحتی می‌گذرند. مدیریت خشم و استرس درمردان ضعیف است و این مسائل عامل مهم بیماریهای جسمی و روحی در بین آنها است.
 
مهم ترین بیماری های روحی و روانی شایع مردان
 
به گفته دکتر محمدی مشکلات روحی نظیر استرس های شغلی، مصرف مواد، حالات هیجانی، اختلالات شخصیتی، خشم، عصبانیت، پرخاشگری، ناامیدی، بی انگیزگی، افسردگی و اضطراب و بیماری های جسمی و رفتاری نظیر مشکلات قلبی، ناراحتی های گوارشی، سرطان و اختلالات جنسی در بین مردان بیشتر از زنان است.
 
مردان بیشتر از زنان عصبانی می شوند
 
این روانشناس همچنین یادآور شد: اگر چه بطور کلی مردان بیشتر از زنان عصبانی می شوند اما این عصبانیت در بین مردان ایرانی به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی، مشغله کاری و انواع استرس فشارهای روزمره بیشتر است و مردان جامعه ما برخلاف مردان جوامع دیگر معمولا فرصتی را برای گذراندن اوقات فراغت، ورزش، گردش با هم سن سالان و مسافرت را ندارند. بنابراین زندگی آنها کاملا تکراری و خسته کننده است و یک مرد مجبور است از صبح اول وقت تا شب وقت خود را در محل کار سپری کند.
 
افزایش سن ازدواج عامل تهدیدکننده سلامت روانی مردان
 
به گفته دکتر محمدی، علاوه بر مشغله های اقتصادی، افزایش سن ازدواج دربین مردان از دیگر عوامل تهدید کننده سلامت روانی و در نتیجه آن بروز اختلالات روانی در بین مردان جامعه است اگر چه این معضل زنان را نیز تهدید می کند اما آسیب های ناشی از این مشکل در مردان به مراتب بیشتر است عواملی نظیر بیکاری، مشکلات مالی و عدم رضایت شغلی ازدواج را در نظر مردان به امری بسیار مشکل تبدیل پیدا کرده است.
 
شیوع افسردگی های شدید در بین مردان
 
این مدرس دانشگاه، با تاکید براینکه شیوع افسردگی های شدید در بین مردان چندین برابر زنان است گفت: افسردگی های خفیف تا 20 درصد در بین زنان شایع است اما افسردگی های شدید که در بسیاری از مواقع منجر به بستری و درمان های دارویی طولانی مدت می شود در بین مردان چندین برابر زنان است.
 
توانایی مدیریت خشم مردان ضعیف است
 
محمدی اظهار کرد: متأسفانه آنچه در مردان وجود ندارند، توانایی در مدیریت خودشان است. آموزش مهارت مدیریت خشم در مردان ضعیف است. هرچند اکثر افراد جامعه با این معضل روبه‌رو هستند اما در مردان بیشتر به چشم می‌خورد.
 
شیوع 30 درصدی اختلالات جنسی بین مردان
 
این روانشناس ادامه داد: ناتوانی جنسی نیز تقریبا در حدود 30 درصد آقایان شایع است و بی‌توجهی به آن موجب سردی روابط خانوادگی، كشمكش در خانواده و طلاق می‌شود، در حالی كه با مراجعه به پزشك در اكثر موارد با درمان‌های ساده و دارو قابل درمان است.
 
ضرورت توجه به آموزش های سلامت مردان در جامعه
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: نامگذاری هفته ای به اسم سلامت می تواند فرصتی را برای توجه ویژه به مسایل، مشکلات روحی و جسمی مردان در جامعه ایجاد کند و زمینه هایی را فراهم سازد که در آن آموزش های لازم در خصوص علایم،روند بیماریهای شایع و شیوه های زندگی سالم در بین مردان ارائه شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

زهرا
Iran, Islamic Republic of
دروووووووووغه به نظر من زنان بیشتر از مردان دچار بیماری میشوند چه جسمی وچه روحی
Ned
Iran, Islamic Republic of
چه عصبانی!! خب شما هم پیش مشاور برو مشکل ت حل بشه
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود