جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۶:۴۶
کد مطلب: 35997
۱

کودکان را با خطرات فضای مجازی آشنا کنید

در هنگام کار با شبکه های اجتماعی بسیار پیش می آید که پیشنهاد شرکت در یک پرسش نامه، مسابقه و غیره به صورت بالاپر (Popup) یا به صورت پیام های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی تحت موبایل ظاهر شده و از کاربر خواسته می شود که در آنها شرکت کند.

هر چند که بسیاری از این پیشنهادات، سالم بوده و از طریق خود شبکه اجتماعی یا شرکای شخص سوم قابل اطمینان آن صورت می گیرد، اما بعضی مواقع نیز توسط مهاجمان حوزه مهندسی اجتماعی با انگیزه های سوء مانند دزدیدن مشخصات، جعل حساب کاربری و غیره ارائه می شود.
معمولا برای اغوای کاربران به قبول این پیشنهادات، از هدایای مختلف و قول شرکت در قرعه کشی استفاده می شود، به طوری که بسیاری از کاربران بزرگسال نیز فریب خورده و در دام حمله گرفتار می شوند.
در این میان کودکان حساس تر هستند و امکان فریب خوردن آنها بسیار بیشتر است؛ لذا سعی کنید به کودکان خود یاد دهید که از اینگونه پرسش نامه ها، مسابقات و هدایا حتی اگر توسط یکی از دوستان نزدیکشان برای آنها ارسال شده، پرهیز کنند یا در صورت علاقه زیاد به شرکت در آنها، ابتدا موضوع را با والدین در میان بگذارند.

** به کودکان اجازه استفاده از رایانه را در محل های خصوصی خانه ندهید
بهتر است رایانه و لپ تاپ را در محل های شلوغ خانه نگهداری کنید و به کودکان اجازه استفاده از آنها را در اتاق و محل های خصوصی شان ندهید.
بهتر است رایانه، لپ تاپ و سایر دستگاه هائی که قابلیت اتصال به اینترنت دارند را در محل های عمومی خانه همچون پذیرایی و آشپزخانه که محل رفت و آمد اعضای خانواده است، قرار دهید.
این کار سبب نظارت شما و دیگران بر فعالیت های مجازی کودکان خواهد شد. بهتر است خودتان نیز از بردن اینگونه دستگاه ها به اتاق و محیط خصوصی خودداری کنید و در محل های عمومی خانه از این وسایل استفاده کنید تا به کودکان احساس تبعیض القا نشود.

** مراقب تصاویر و مطالب ارسالی کودکان در شبکه های اجتماعی باشید
مراقب تصاویر و مطالبی که کودکانتان در شبکه های اجتماعی ارسال می کنند باشید. در یک فضای مجازی ایده آل، کودکان هیچ تصویری از خود یا دوستانشان را بدون آگاهی والدین منتشر نمی کنند؛ اما در واقعیت این گونه نیست.
کودکان ممکن است خواسته یا ناخواسته اقدام به انتشار محتوا و تصاویر در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی کنند؛ تصاویری که ممکن است حریم خصوصی وی و حتی حریم خصوصی والدین را نیز به خطر بیندازند.
بنابراین لازم است که همواره صفحات فرزندان خود در شبکه های اجتماعی را دنبال کرده و مطالبی که منتشر می کنند را پیگیری کنید.

** الگوی مناسبی برای کودکان خود باشید
کودکان به صورت ذاتی در بسیاری موارد از شما تقلید می کنند. سعی کنید خودتان تا آنجا که می توانید ملاحظات امنیتی و حفظ حریم خصوصی را رعایت کنید.
خودبه خود، فرزندتان نیز متوجه اهمیت این موضوع شده و در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، از خود محافظت خواهند کرد.

** آشنائی کودکان با خطرات فضای مجازی
در مورد خطرات فضای مجازی و تاثیرات فعالیت های مجازی کودکان در زندگی و آینده با آنها صحبت کنید
در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی همه چیز ثبت و نگهداری می شوند؛ تمامی تصاویری که ارسال می کنیم، وبگاه هائی که مراجعه می کنیم، مطالبی که می نویسیم و غیره. حتی اگر اطلاعات ارسالی خود در شبکه های اجتماعی را حذف کنیم، باز هم ممکن است توسط موتورهای جست و جو ثبت و شاخص گذاری شده باشند.
فعالیت ها و اطلاعات ما در فضای مجازی در واقع تاریخچه و شهرت ما را در این فضا می سازد. حالا تصور کنید که یک کودک کم سن ، از روی شیطنت و عدم آگاهی، در فضای مجازی اقداماتی انجام دهد که در تاریخچه و شهرت وی ثبت شود و حتی در زندگی آینده وی نیز تاثیرگذار باشد. لذا تا آنجا که ممکن است، کودکان خود را در مورد این موضوع و تبعاتی که برای آن ها در پی خواهد داشت آگاه کنید.

** سعی کنید در مورد فناوری های جدید به روز باشید
مطمئن باشید کودکان شما خیلی سریع با فناوری های جدید خو گرفته و با تمامی جنبه های آن آشنا می شوند. شما باید سریع تر از آنها (یا حداقل همگام با آنها) این فناوری ها را فرا گیرید.
این کار دو مزیت اساسی دارد. اول اینکه باعث می شود راحت تر بتوانید فعالیت های فرزند خود در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را دنبال کرده و بر آن نظارت کنید. دوم اینکه این کار باعث ارتباط نزدیک تر شما و فرزندانتان شده و برای آنها آرامش بیشتری ایجاد خواهد کرد تا فعالیت ها و تجربیاتشان در فضای مجازی را با شما به اشتراک بگذارند.

 

 -
گزارش ایرنا از مرکز ماهر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا