جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۹:۱۲
کد مطلب: 36013
۱

نظر رئیس انجمن علوم اعصاب ایران درباره طرح های تحقیقاتی دانش آموزان

به گزارش ایرنا، دکتر محمد جغتایی روز دوشنبه در سومین روز مراسم هفته آگاهی از مغز که در دبیرستان دخترانه خرد برگزار شد، اظهار کرد: برای این منظور فرم هایی از طریق وب سایت انجمن در اختیار تمام دانش آموزان و مدارس قرار می گیرد تا ایده های تحقیقاتی خود را در آن ثبت کنند و این انجمن ایده های تایید شده را حمایت می کند.
وی از برنامه های ستاد علوم شناختی، تشکیل کمیته های دانش آموزی را عنوان کرد که هدف آن طرح مباحث مربوط به عصب شناسی و آشنایی دانش آموزان با عملکرد مغز است.
جغتایی گفت: این انجمن درنظردارد تا دانش آموزان را به تحصیل در رشته عصب شناسی، تشویق و ترغیب کند.
رئیس انجمن علوم اعصاب از دیگر اقدامات این انجمن به آموزش عملی عصب شناسی اشاره کرد و افزود: برای این منظور محققان در دانشگاه علوم اعصاب و مهندسی دستگاه هایی طراحی کرده اند که از طریق آنها می توانند کارکردهای مغز را به زبان ساده برای دانش آموزان بیان کرد.
جغتایی ادامه داد: تلاش داریم این دستگاه ها را در آزمایشگاه های سیار در مدارس کشور به تدریج انتقال و تعداد آنها را توسعه دهیم.
وی همچنین به برنامه این انجمن برای تشویق دانش آموزان به تحقیقات در حوزه علوم اعصاب اشاره کرد و گفت: هدف انجمن از این اقدام تقویت روحیه تحقیق و پژوهش در دانش آموزان است.
رئیس انجمن علوم اعصاب ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی ایران همچنین تدوین درسنامه در حوزه علوم اعصاب را از دیگر برنامه های این ستاد عنوان کرد و گفت: این درسنامه مرجع آموزشی برای مباحث علوم اعصاب در میان دانش آموزان خواهد بود.
وی برگزاری مسابقات دانش آموزی در حوزه دانش مغزی را نیز از دیگر برنامه های انجمن علوم اعصاب اعلام کرد و افزود: تاکنون دو مسابقه در این زمینه در کشور برگزار شده است که امسال مرحله اول این مسابقه روز 30 بهمن ماه برگزار شد و مرحله دوم در نیمه اول سال آینده برگزار می شود و برگزیده این مسابقه در مسابقه نهایی 2016 در دانمارک شرکت خواهد کرد.
دکتر نادر علیرضالو عضو کمیته دانش آموزی شورای راهبردی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم به تاسیس پژوهش سراهای دانش آموزی در حوزه علوم شناختی در کشور اشاره کرد و گفت: این پژوهش سراها با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی و وزارت آموزش و پرورش سال آینده در کشور راه اندازی می شوند.
وی خاطرنشان کرد: برنامه های راهبردی تاسیس این پژوهش سراها در حال تنظیم است که سال آینده ابتدا در تهران و به تدریج در شهرهای سراسر کشور تاسیس خواهند شد.
علیرضالو ادامه داد: در این پژوهش سراها کارگاه های آموزشی در مورد علوم اعصاب شناختی به صورت ترویجی و تخصصی برگزار می شوند.
در این مراسم همچنین دکتر محمود تلخابی عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و پژوهشکده علوم شناختی، گفت: لازم است معلمان دائما سهم خود را از دانش مغز و علوم اعصاب به روز کنند.
وی افزود: آموزگاران دست اندرکار حرفه ای هستند که دستکاری در دنیای مغز کودکان را انجام می دهد بنابراین می توانند با اقدامات خود مغز کودکان را پرورش دهند و یا به آن آسیب بزنند.
این عضو هیات علمی تاکید کرد: آموزگاران برای ارائه آموزش های صحیح باید فرایند آموزش دهی را فراگیرند چراکه در غیر این صورت می توانند سامانه های مغز را دچار اختلال کنند.
تلخابی افزود: با آموزش می توان عملکرد مغز را تغییر داد زیرا مغز انعطاف پذیر است و فرد می تواند تا پایان عمر خود به فراگیری بپردازد.
این عضو هیات علمی خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می دهند که انعطاف پذیری مغز ظرفیتی است که از آن می توان برای آموزش خوب استفاده کرد.
در پایان این مراسم دو دانشجوی پزشکی به دانش آموزان این مدرسه در مورد عملکرد مغز توضیحاتی ارائه دادند.

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو