جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ / ۰۹:۱۱
کد مطلب: 36044
۱
در همایش ملی هم‌اندیشی سلامت دانشجویان مطرح شد

6 درصد دانشجویان مواد مخدر و مشروبات الکلی مصرف می کنند

6 درصد دانشجویان مواد مخدر و مشروبات الکلی مصرف می کنند
به گزارش میگنا همایش ملی هم‌اندیشی سلامت دانشجویان سراسر کشور روز 12 اسفند 94 در سالن‌ همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور جمعی از مدیران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کارشناسان بهداشت و کارکنان سلامت مدارس و جوانان سراسر کشور و مدیران حوزه های فرهنگی دانشجویی دانشگاه ها برگزار شد.
-
در این همایش محمدرضا فراهانی گفت: بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، شش درصد دانشجویان کشور مواد مخدر، روانگردان های صنعتی و برخی مشروبات غیرمجاز را مصرف می کنند که این وضعیت نگران کننده است.

وی ادامه داد: در دوره های گذشته به آسیب های اجتماعی جوانان و دانشجویان توجه کافی نشده و همین مساله باعث افزایش نرخ آسیب های اجتماعی در میان دانشجویان شده است.



فراهانی افزود: «نظام آموزش عالی کشور هزینه‌های مالی زیادی را برای پرورش دانشجویان متقبل می‌شود تا این دانشجو پس از پایان تحصیل به دانش‌افزایی و تولید علمی کمک کند. اگر مسئله سلامت دانشجویان چه جسمی چه روانی رعایت نشود علاوه بر هزینه‌های جاری درمان باعث میشود که نظام آموزش عالی و کشور نتواند از این افراد بهره‌وری کند.»

وی به فراز و نشیب‌های این حوزه اشاره کرد و گفت: «در برهه‌ای از زمان پرونده سلامت دانشجویان وجود داشته است، اما در برهه‌ای مغفول واقع شد. در حوزه سلامت روان با شیب ملایمی کارهای درخشانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شده است، به عنوان مثال مراکز مشاوره در دانشگاه‌های علوم پزشکی بسیار کارآمد عمل کرده‌اند؛ اما در حوزه سلامت روان در حد کفایت در دانشگاه‌ها اقدامات لازم صورت نگرفته است.»
 
فراهانی گفت: تحقیقات نشان می دهد که هر قدر نرخ مشارکت های اجتماعی دانشجویان و جوانان کاهش پیدا کند نرخ آسیب های اجتماعی و از جمله اعتیاد در بین آنها افزایش می یابد، بنابراین اگر برای سلامت جوانان دغدغه داریم باید شرایطی را فراهم کنیم که میزان مشارکت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوانان افزایش پیدا کند و برای این کار می توانیم جوانان را در تصمیم گیری ها و برنامه های فرهنگی و سیاسی مشارکت دهیم.

توجه به ورزش همگانی برای ارتقا سلامت دانشجویان

معاون فرهنگی و دانشجویی و امور مجلس وزیر بهداشت گفت: یکی از برنامه های جدید وزارت بهداشت برای ارتقا سلامت دانشجویان توجه به ورزش همگانی است زیرا تا کنون بیشتر به المپیادها و ورزش های قهرمانی توجه داشته ایم که تعداد زیادی از دانشجویان را در بر نمی گرفت، برای جبران این مساله هفته آینده اولین المپیاد ورزش همگانی دانشجویان علوم پزشکی در ساری برگزار می شود و در آینده این نوع برنامه ها در دانشگاه های علوم پزشکی گسترش می یابد.

اجرای طرح غربالگری سلامت روان دانشجویان

فراهانی همچنین به اجرای طرح غربالگری سلامت روان دانشجویان اشاره کرد و گفت: در گذشته تست های غربالگری سلامت روان برای دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه اجرا می شد اما این تست ها به نحوی نبود که بتواند همه اختلالات روانی را شناسایی کند،بنابراین از این پس یک تست روانی جدید با دقت بالاتر برای شناخت اختلالات روانی دانشجویان در دانشگاه ها انجام می شود.

فراهانی افزود: سلامت مردم هزینه های پنهان و آشکاری دارد و باید علاوه بر جنبه های آشکار سلامت مانند درمان که هزینه های آن مشخص است به هزینه های پنهان هم توجه کنیم.

وی گفت: به عنوان مثال در آمریکا سال گذشته ۱۳۲ میلیارد دلار برای بیماران دیابتی هزینه شد که ۴۰ درصد آن مربوط به از کارافتادگی ناشی از دیابت بوده که به عنوان هزینه های پنهان در نظر گرفته می شود.
او افزود: «اقتصاددانان حوزه سلامت، بار مالی بیماری‌ها را منحصر به هزینه‌های درمانی نمی‌دانند، زیرا هزینه‌های پنهان دیگری وجود دارد که شاید در ایران چندان به آن‌ها توجه نشده است. اما در کشورهای پیشرفته این هزینه‌ها مورد محاسبه قرار می‌گیرد. یکی از این هزینه‌ها بار مالی از کار افتادگی بیمار است؛ مطالعه‌ای که در سال 2001 در آمریکا درباره هزینه‌های بیماری دیابت انجام شده بود، مشخص کرد که 132میلیارد دلار برای بیماران دیابتی هزینه شده است و 40% از این 132 میلیارد دلار مربوط به از کار افتادگی افراد مبتلا به دیابت بود.»

-
معاون وزارت بهداشت عنوان کرد:
افزایش مصرف قلیان و موادمخدر در بین جوانان
علی اکبر سیاری درباره عوامل مهم تهدید کننده جوانان در حوزه سلامت اجتماعی اظهار کرد: یکی از مشکلات مصرف مواد دخانی، قلیان، مواد مخدر به ویژه مواد صنعتی و روان گردان، مسئله سلامت جنسی جوانان که روبه افزایش است و ما با برنامه هایی در این حوزه سعی کردیم به کاهش آن کمک کنیم.
 
سیاری معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار سپیدپوش ضمن اشاره به این همایش گفت: یک چهارم جمعیت کشور را جوانان تشکیل می دهند و برنامه های وزارت بهداشت در حوزه طرح تحول سلامت فراهم کردن، دسترسی به خدمات و بهره مندی از آنچه مورد نیاز مردم است تعریف شده است.
معاون وزارت بهداشت با توضیح اینکه ۲۰% جوانان کشور دانشجو هستند تصریح کرد: بنابراین ما تصمیم گرفتیم با همکاری وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی و حوزه علمیه از سلامت دانشجویان در حوزه جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی از طریق توانمندسازی خودشان صیانت کنیم. سیاری با بیان اینکه جوانان خالقان ثروت، قدرت، امنیت، شادی و نشاط در کشور هستند خاطرنشان کرد: بنابراین اگر به توانمندی این قشر مهم در جامعه رسیدگی شود آنها می توانند ابتدا از سلامت خود محافظت کنند و سپس با کمک به سایر افراد جامعه می توانیم جامعه سالم، بانشاط و امیدوار داشته باشیم.

وی به مواردی که امروزه سلامت جوانان را تهدید می کند اشاره کرد و گفت: آسیب های اجتماعی، سلامت روانی و جسمی عوامل خطرساز برای جوانان هستند که در هر سه حوزه برنامه هایی در طرح تحول سلامت در دست اقدام قرار دارد که با کمک دانشگاه ها و وزارتخانه ها، تحت عنوان همکاری بین بخشی برای توانمندسازی دانشجویان این برنامه ها را به اجرا بگذاریم.

این مقام مسئول افزود: در همایشی که امروز برگزار شده است تلاش می کنیم با برآورد امکانات مشترک دانشگاه ها و وزارتخانه و استفاده از آن بتوانیم به اهداف خود یعنی توانمندسازی دانشجویان به منظور حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، روانی و اجتماعی آنها را فراهم کنیم.

معاون وزارت بهداشت درباره عوامل مهم تهدید کننده جوانان در حوزه سلامت اجتماعی اظهار کرد: یکی از مشکلات مصرف مواد دخانی، قلیان، مواد مخدر به ویژه مواد صنعتی و روان گردان، مسئله سلامت جنسی جوانان که روبه افزایش است و ما در این حوزه با برنامه هایی که داریم سعی کردیم به کاهش آن کمک کنیم.
سیاری به افزایش اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، بازماندن از پیشرفت تحصیلی و ناامیدی دربین دانشجویان اشاره کرد و گفت:بر اساس مشکلات ذکر شده تعدادی زیادی از دانشجویان که با تلاش زیادی وارد دانشگاه می شوند در این بین از ادامه تحصیل باز می مانند بنابراین یکی از حوزه ها این است که ما کمک کنیم این اتفاق نیفتد.
وی به مسئله تغذیه سالم و تحرک که در حوزه سلامت جسمی جوانان و دانشجویان قابل پیگیری است پرداخت و در پایان اذعان کرد: بی توجهی به این موارد باعث اضافه وزن و چاقی، کاهش طول عمر و ابتلا به بیماری هایی که شایع ترین علت مرگ در جامعه ما است می شوند.
مرجع : آنا و ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.