شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۲:۲۴
کد مطلب: 36047
۰
رییس مرکز توسعه شبکه و ارتقای سلامت وزارت بهداشت اعلام کرد

جزییات خدمات پایگاه‌های سلامت

 

به گزارش ایسنا، ناصرکلانتری در اولین هم اندیشی سلامت دانشجویی، ارائه خدمات مراقبت از جوانان در شبکه‌های بهداشت و درمان، تهیه و تدوین بسته خدمات گروهی ازجمله جوانان را از برنامه‌های شبکه های بهداشت و درمان عنوان کرد و گفت:ارزیابی عوامل خطر فردی و وضعیت سلامت روان، آموزش تغذیه مناسب، مهارت زندگی، پیشگیری از استعمال دخانیات و سوء تغذیه از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت برای جمعیت جوان کشور است. همچنین پیشگیری از فشارخون بالا، کمبود ویتامین دی و آهن نیز جزو این برنامه‌ها قرار گرفته است.

 

کلانتری با اشاره به وضعیت نامطلوب بهداشت کشور پیش ازاجرای طرح تحول نظام سلامت، ادامه داد:10درصد افزایش بار بیماری‌های غیرواگیر، سالانه پنج درصد رشد اقتصادی را کاهش می‌دهد. ما سالانه 2هزارمیلیارد تومان به طور مستقیم و 8هزار میلیارد تومان نیز به طور غیرمستقیم برای سرطان هزینه می‌کنیم. درحالی که 40 درصد از موارد ابتلا قابل پیشگیری است.

 

کلانتری در ادامه اظهار کرد:زمانی عنوان "آسیب اجتماعی" به عنوان معضل مطرح نمی‌شد، ولی وقتی این چنین مساله‌ای از حد مورد انتظار فراتر رود، به مساله‌ای عمومی تبدیل می‌شود.

 

به گفته وی، معکوس شدن درصد جمعیت شهری و روستایی، تغییر سیمای بیماری‌ها و مرگ زودرس، حضور همزمان اپیدمی بیماری واگیر، غیر واگیر، نوپدید و بازپدید از عوامل مهم اجرای طرح تحول بهداشت بود.

 

قائم مقام معاون بهداشت اصلاح نظام پرداخت، افزایش اشتغال‌زایی و تمرکز بر نظارت دقیق را نیز از اهداف اصلی این برنامه عنوان کرد.

 

رییس مرکز مدیریت شبکه وارتقای سلامت وزارت بهداشت، همکاری بین بخشی، خدمات مراقبت اولیه در شهر، استان و کشور و همچنین توانمندسازی برای خودمراقبتی را سه استراتژی کلان تحول در حوزه بهداشت کشور دانست و افزود:اختصاص یک پایگاه سلامت برای 12هزار و 500 نفر و یک مرکز جامع خدمات سلامت برای هر 25 تا 50هزارنفر از برنامه‌های اجرا شده در تحول بهدشت است. همچنین تبدیل کارشناسان و کاردانان بهداشت عمومی، خانواده، مامایی و پرستاری و مبارزه با بیماری به کاردان و کارشناس سلامت از اقدامات انجام شده در شبکه‌های بهداشت و درمان است.

 

وی افزود: ادغام خدمات سلامت، خومراقبتی، کارشناس روان و تغذیه برای هر20 تا 50هزار نفر نیز بخشی از خدماتی است که در حال حاضر در مراکز و پایگاه‌های سلامت ارائه می‌شود.

 

در ادامه این همایش، محمداسماعیل مطلق، رییس اداره سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، ضمن اشاره به بند دوم سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر رفع موانع ازدواج و تسهیل و ترویج تشکیل خانواده، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج های جوان، گفت: در حال حاضر وزارت بهداشت در 36 دانشگاه کارگاه‌های با رویکرد مهارت همسرگزینی، کاهش بار بیماری‌ها و مرگ و میر جوانان و همچنین افزایش امید به زندگی برگزار کرده است. ما برای هماهنگی، ادغام و برنامه‌ریزی بسته‌های خدمتی دانشجویان اعلام آمادگی می‌کنیم.

 

وی در ادامه از برنامه وزارت بهداشت مبنی بر تحت پوشش قرار دادن همه دانشجویان جدیدالورود برای غربالگری‌های قبل از ورود به دانشگاه خبر داد.

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن